Konijn met kurkuma en knollen

Voor dit geschenk van God moet je op zijn minst het onderstaande in huis halen:

 

1 konijn van 1 1/2 kilo

3 echalotjes, 2 Pastinaken, 2 knollen en 2 Wortels

1 eetlepel kurkuma, 3 eetlepels grove mosterd (Moutarde à l’ancienne) 2 theelepels honing (de geurigste die u kunt vinden) zout, peper, 50 cl sojamelk (of crème fraîche), een scheut witte wijn en olijf olie.

Neem alles mee naar de keuken, zet je lievelingsmuziek op en open de witte wijn. Schenk jezelf een glas in. Proost

Hak het konijn in brokken (voorpoten, achterpoten en het karkas in tweeen). Braadt het konijn aan in de olijfolie en haal het uit de pan. (Oja,  u heeft ook een pan nodig)

Indien nodig, nog een scheutje olijfolie en doe de klein gesneden echalotjes erin. Mocht het aanbranden, blussen met witte wijn, goed schrapen dit is het hart van de saus. Snijdt de andere groenten (pastinaak, knol en wortel) in grove blokken en doe die in de pan. Doe het konijn er ook weer bij. Nu een soeplepel kurkuma erin, zout en peper erbij en roeren maar. Deksel op de pan en stoven. (20 minuten.

De deksel mag eraf, normaal gesproken ruikt het nu heerlijk in uw keuken. Schenk U zelf een tweede glas witte wijn in. Proost.

Schenk de soja melk op het prutje. Drie volle eetlepels mosterd erin alsmede de honing.

Laat het geheel nog eens 15 minuten gezellig pruttelen. Het is klaar, opscheppen maar.

Ik vind het lekker met verse pasta erbij, maar dat hoeft niet.

Naar de eettafel waar de geopende fles bourgogne al klaar staat.

9 responses to “Konijn met kurkuma en knollen”

  1. delallendelummel says :

    gouden tip: ikzelf luisterde naar Elvis Costello’s eerste album tijdens het koken van het knijn.

  2. Ilona says :

    Mijn dochter zegt dat jouw konijn er lekker uitziet.
    Maar wij weten beter, wij hebben het bij je gegeten…
    oohhh, lekker was dat…
    Zij neemt het recept op.

  3. delallendelummel says :

    Voor hen die moeite hebben een lief konijn op te eten:
    herinnert u zich deze nog?

  4. delallendelummel says :

    en tijdens het koken luisterde ik naar Elvis Costello

  5. lidy says :

    wijn inschenken daar ben ik wel goed in 🙂

  6. pawi says :

    Onze voorraad kurkuma gezocht: houdbaar tot juni 2011. Op tijd dus voor dit recept! Nou nog een konijn. Velden en wegen afgerend, geen konijn gevangen.
    Het beestje dat bij de buren al jaren in een hokje leeft kwam nog even in mijn gedachten. Maar nee, dat zouden ze niet goed vinden. Bovendien heb ik slachten en villen nog niet goed onder de knie.
    Het recept gaat in mijn Lallende Lummel Recepten Map, staat naast Escoffier (die ik alleen voor de lol inkijk, bij pauwetongetjes het liefst).

  7. pawi says :

    Haha, wie mag geen konijn eten? En wel kip?
    Ik wacht op mijn kans bij de Makro (bij jullie Metro geheten) en op een gezelschap dat houdt van wild.

Geef een reactie

