St Jacobsschelpen en thym

Benodigdheden:

Twee verliefden

10 St Jacobsschelpen, 10 topinamboeren, 250 gram champignons, 1 (schrijve één) appel, anderhalve grapefruit (die andere helft gooi je maar weg of eet je morgenochtend als ontbijt), een boeketje kervel, een flinke bos thym, zout, peper en olijfolie. (Nog lekkerderder is als je zeewier kan vinden.)

Aan de slag. Flesje witte wijn opentrekken, glas inschenken: proost. Plaatje opzetten. Dit keer beveel ik CocoRosie aan.

De topinambours schoonwrijven, niet schillen, en gedurende 20 minuten gaar koken. Als ze gaar zijn opensnijden en met een lepeltje uit de schil halen. Dit prutje in een schotel doen en met een vork prakken. Een scheut olijfolie erover alsmede de gehakte kervel.

Tijdens het koken van de topinamdingesen had u al de grof gesneden champignons moeten bakken. De champions door de topinamboerpuree mengen. Houdt het zaakje warm. Schenk u nog een glaasje witte wijn in. Proost.

De Jacobsschelpen marineren in een beetje olijfolie, het sap van een halve grapefruit, espelette peper.

Nu gaat het gebeuren. In uw stoompan leg de zeewier in het water en breng het aan de kook. Als het zakie stoomt, doe het stoomgedeelte in de pan. Leg het boeket thym op het rooster. Leg de Jacobsschelpen erop. Twee minuten stomen met de deksel erop, daarna vuur uit en nog 5 minuten laten liggen. Als u geen zeewier kan vinden doet het maar zonder.

Serveren met de fijn gesneden appel, de partjes grapefruit en een pittige sla.

Ik dronk er een witte Sancerre bij.

 

18 responses to “St Jacobsschelpen en thym”

  1. Ilona says :

    topinamboeren…
    is dat ongeveer precies hetzelfde als pastenaak?
    Voor we het verkeerd gaan doen…

    Ziet er weer goed uit!!

  2. delallendelummel says :

    Nee Ilona, de pastinaak is een soort lange witte dikke wortel. De topinamboer ziet er zo uit:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardpeer

  3. lidy says :

    Dit ga ik eens proberen vwb de aardperen want ik hou van aardperen. De rest is me te moeilijk, behalve het witte wijntje 🙂

  4. Ilona says :

    Apie,
    Hoe kreeg jij dar voormekaar?
    ‘Likes this post ‘ invullen kreeg ik van de week maar niet voor mekaar…

    • apiedapie says :

      Je moet dan inloggen met je wordpress account, geloof ik. Grappig, ik weet niet meer precies wat ik deed. Kun je dat eens proberen? En anders is er een heel makkelijke site, gravatar.com (uit m’n hoofd), waar je eenmalig je emailadres en je avatar oploadt, en dan, waar je ook maar reageert, wordt die automatisch geplaatst. Hoe ze dat doen is mij een raadsel. Ik heb dat bij OBA opgepikt (daar, Ilona, moet je je nog even aanmelden zodra je je eigen wordpressblogje hebt, met je archief van knutselsmurf). Je blogt dan hier, net als lummel, maar automatisch wordt je nieuwe bericht op de voorpagina van OBA aangekondigd, zodat je wat lezers krijgt. Zucht, had Jan dat ook maar, het is zo’n werk voor die lieve Volluk.
      Lummel: ik vind dit echt een heel leuk blog. Lekker vlot en subtiel grappig geschreven, mooie recepten, mooie gerechten, maar niet dat opgeklopte deftigdoenerij erbij. En het ziet er goed uit. Ik hoop dat JdW je gaat uitnodigen om deze blogs op het nieuwe Blogsems te zetten (ik ga het hem influisteren), een eigen kookrubriekje op die wereldsite is toch niet niks.

      • Ilona says :

        Ik doe altijd van die digitale dingen verkeerd…
        Voor VK op mijn eigen blog, en dan weer voor OBA, en toen kon ik de nam ILONA niet aanmaken want er was al een andere (de tut) die die naam had gebruikt, en in de gauwigheid werd het per ongeluk: ILONASCIM…
        Kan je dat nog veranderen Apie?

        Sorrie Lummel,
        voor deze discussie zonder smaak…

      • Ilona says :

        Apie, ik ben al met Knutselsmurf in contact.
        Dat gaat wel goed. Nog even geduld moet ik hebben, zegt-ie.
        Verder snap ik er allemaal nog niet veel van…
        totdat ik de instructies krijg van Kn.Sm. misschien.

  5. Ilona says :

    Lidy,
    Hoe kreeg jij je avatar aldaar?

  6. Klare taal says :

    Altijd weer verrukkelijk die jacobs-schelpen,
    zeker met een Sancerre erbij, het was de lievelingswijn van
    Commissaire Maigret, ook de mijne.
    Topinambour klinkt heel exotisch , nog nooit geproefd, een vergeten groente,
    ik ga het vast proberen.

  7. Dhr. DeLuxe says :

    In Nederland vinde men de aardpeer bij de toko of de tropische groentenkraam op de markt. Ook de ‘natuurvoedingswinkels’ verkopen ze.

    In het Engels heten ze Jerusalem Artichoke, omdat de smaak wat aan artisjokken doet denken. ‘Jerusalem’ is een verbastering van Terneuzen, van waaruit ze naar Engeland werden geëxporteerd.

    ’t Zijn overigens de wortelknollen van de Heliantus Tuberosus –letterlijk knolvormende zonnebloem– een vaste plant die men ook vaak in (volks)tuinen ziet.
    (Net als rabarber zijn ’t woekeraars. Zet ze daarom in een ingegraven en weer met grond gevulde vuilnisbak of badkuip. Bij mij ‘op de tûn’ doet iedereen dat zo…

    (Zelf eet ik niets uit de zee dus moet ik dit recept helaas voorbij laten gaan.
    Mijn aardpeertjes eet ik graag als salade: kort gekookt, op de mandoline geschaafd, met een vinaigrette en een gebakken kalfszwezerikje .)

    Is dit van Yvan trouwens? Eerlijk zeggen… 😉

  8. delallendelummel says :

    Dhr de Luxe

    Natuurlijk is deze van Yvan. Wie anders laat zoveel verschillende smaken in één recept. Hij deed trouwens een heel klein beetje vanillepoeder door de puree. Dat was net niet nodig, maar voor de durvers onder ons, probeer het.

    Mijn zarzuela (niet van Yvan) zal helemaal niet aan je besteed zijn

    • Dhr. DeLuxe says :

      Euh… er zijn er meer die met veel smaken werken dacht ik.

      Laatst zag ik nog iemand met laurierdroppoeder (ingekookt zoethoutsap) en stJac’s in de weer: kan ik me prima voorstellen! Vanille in aardapplepuree: idem (in voorkomende gevallen; zelf had ik laatst de ingeving geraspte limoenschil door de puree te mikken: heerlijk bij gecaramelliseerde witlof en iets varken-achtigs.)

      Zarzuela ken ik slechts als een boertig soort Spaanse operette, maar als ’t met vis, schaal- of schelpdieren is kan ik er helaas ook niets mee. (Toen ik Barcelona, Valencia en Venetië woonde was dat best wel eens lastig, zeker in de visrestaurants waar je dan geregeld terecht komt. De biftec, een soort in olie opgewarme plak leer die ik ooit in Barceloneta at staat me nog levendig voor de geest. Ook hoe ieder ander zat te smikkelen van een op het strand onder een golfplaten afdak bereide Paella Maritima…

      In Valencia gingen –en gaan– er geen zeedieren in de Paella. Wel bruine rat, bisamrat en kikkers. En daarbij drinke men Agua de Valencia. Met sloten!

      Nog effe dan, schiet me te binnen: er is daar een geweldige mosselbar, Pilar, met afvoergoten onder de bar, waar je de schelpen in mikt. Een oude baasjes op rubber kaplaarzen runnen de boel.

      Overigens zijn ze in die oorden gelukkig ook héél goed met vogels. En die horen nu juist tot mijn favoriete eten. Nikst te klagen. (Oh, en Venetië heeft verhoudingsgewijs veel vlees en (water)wild. En de Pizza con speck!

  9. pawi says :

    Klinkt goed! Heerlijk, coquilles zijn altijd een feest als je maar goed oplet dat ze heel snel gaar zijn. Ik moest erg lachen om de champignons die ik al had moeten bakken.

    Als je ooit in Rotterdam bent sla dan Schmidt Zeevis aan het Vasteland niet over. http://www.schmidtzeevis.nl/html/hoofdindex.html
    Daar kun je gerust een uurtje voor uittrekken, voor je verder loopt naar de Veerhaven.

    • Dhr. DeLuxe says :

      Wie zich in West waagt gaat voor vis natuurlijk naar de voan oorsprong Marokkaanse viswinkel Mediterranee, Vierambachtstraat 135.

      Ze hebben inmiddels ook een filiaal in 020. Ze importeren zelf, de prijzen zijn een stuk vriendelijker dan bij Schmidt, en de bediening ook.

      (Een van de dames die er werkt is de zeemeermin in in dit oude reclamefilmpje voor-iets-heul-anders: http://bit.ly/h7W5Gt
      In het echt is ze net zo, alleen zonder die staart… 😉 )

      http://www.allesinrotterdam.nl/item/9/994/ia994_145638.html

      Even verderop zit trouwens bakker Marakesh, met de beste baguettes, croissants en pains au chocolat ten noorden van Parijs.

      Bij de brug zit de Rotterdamse filiaal van McRoti (Roopram), die in Suriname groot is en naar hier is uitgebreid. Erg goed!

      Bij de (mooie en vriendelijke) Mevlana-moskee even verderop kun je gezellig gratis thee drinken. Met koekjes en lekkers van Marakesh!

      Go West!

Geef een reactie

