Daar istiedan Zarzuela

Dit gerecht heb ik voor de eerste keer gegeten op de Wallen in Amsterdam. Als eerstejaars student tijdens de Intree.

Daarna heb ik het in Barcelona gegeten (u ziet de lummel komt overal, pardon ik begin op dsr te lijken, IK kom overal) en ik vind het heerlijk. Het recept volgt.

Om de ingredienten voor dit gerecht te kopen ging ik naar de markt in mijn dorpje. Ik had mijn nieuwe schoenen aan en was trots als een aap. Als het lukt plaats ik een foto van mijn nieuwe schoenen.

Wat ik kocht.

Een paar schoenen (niet echt nodig voor het recept, maar als je nieuwe schoenen wil kopen kan je altijd aan je lieveling zeggen: het stond in het recept…)

Twee flessen witte wijn. (ik had mar 30 cl nodig, maar ja open is open)

600 gram zeeduivel in hapklare brokken. Een lekkere moot kabeljauw, 1 dorade (vraag de visboer om hem te fileren, het is rotwerk), 250 gram gambas (verse of diepvries, maar zeker geen gekookte) 250 gram calamares, een halve liter mosselen en 250 gram schelpdieren (kokkels zijn heel lekker)

6 tomaten, 4 uien, 10 cl olijf olie, 30 cl witte wijn, 3 teentjes knoflook, 3 takjes peterselie, 2 blaadjes laurier, zout peper en safraan (zes dingetjes of een klein pakketje.

Was alle vissen en zeebeesten met koud water. Daarna je handen ook wassen met koud water, de visgeur verdwijnt, met heet water blijft de visgeur nog een week aan je vingers kleven.

Ontvel de tomaten, haal de pitjes eruit en snij alle groenten aan kleine brokjes. EErst de uien en de knoflook in de olie, daarna de tomaten en meteen de witte wijn. Aan de kook brengen. De safraan erbij. Het ruikt nu echt ontiegelijk lekker in de keuken.

Oja, schenk u zelf een glaasje witte wijn in en proost.

Snij de calamares in ringetjes, en donder de calamares, de kabeljouw, de zeeduivel en de dorade in de pan. (ik gebruik een hele grote wok) Breng het zakie aan de kook en doe er net zoveel water bij  om alles net onder water te laten staan.  Deksel erop en laten koken.

Na 15 minuten gooi alle schelpdieren en de gambas erin. Lekker laten pruttelen totdat alle schelpen open zijn en de gambas gaar. Oja met de vis moest ook de laurier en de peterselie erin, dat was ik vergeten door de witte wijn.

Op de tafel zetten en het opeten met het knapperigste stokbrood dat u kunt vinden. Soppen maar.

Ik luisterde naar de nieuwe elpee van Randy Newman: Harps and Angels

Smakelijk

16 responses to “Daar istiedan Zarzuela”

  1. delallendelummel says :

    Oja, bina vergeten, ik drink hier graag een witte Bordeaux bij. Maar misschien is een Spaanse witte wijn beter.

  2. Apiedapie says :

    Dat zijn echte zarzuelaschoenen. En ze passen bij de muziek. Wat een feest!

  3. delallendelummel says :

    oja bij de wee. De gambas. Ik hak de kop eraf en verwijder de poten en het carapas. haal ook die vieze zwarte sliert uit de rug. Je kan ook alleen de kop eraf hakken en de rug open snijden, die vieze zwarte sliert eruit, maar het carapas laten zitten. U ziet maar

  4. pawi says :

    Nou lalu, met die schoenen zul je nog veel salsa dansen.
    Net als met dit recept.

    Lijkt precies op mijn Sopa Sevilla, ik doe al die vissen en mosselen en garnalen in een bechamelletje, op smaak gebracht met het kookwater van de kabeljauw. Om te binden wat aardappelen. Voor de kleur wat erwten. Heb ik in Sevilla afgekeken van de kok. In een parador.

    Tomaten hoeven er niet in, kunnen er wel bij. Voor vingers die niet naar knoflook mogen geuren heb ik een speciaal ijzerachtig zeepvormig ding. Werkt echt! Bij Blokker voor 2 euro, bij kookwinkels 12 euro.

  5. delallendelummel says :

    In mijn receptje wordt de saus door de kabeljouw gebonden. Die verwijnt na het koken bijna geheel in de saus. Dit recept lijkt veel op de bouillabaisse uit Marseille

  6. Klare taal says :

    Belle chaussure, va très bien avec la (le) zarzuela, vous avez du goût vraiment!

    Mooi recept Lummel, niet moeilijk te maken, ik neem onthoofde diepvries gambas
    met staartje en zonder poten, voor het gemak, heerlijk die zeeduivel , het moet
    lukken een dezer dagen.
    Mag er ook een stuivend frisse Sauvignon blanc bij?

  7. lidy says :

    Goedemorgen Lummel. Je hebt je nickname wel goed uitgekozen, zeg!

  8. Ilona says :

    Heerlijk recept. Visjes, mmm…
    Gaan we doen.

    Heb je de Hema al gevraagd wanneer de rookworst en de tompoucen worden geleverd?

    Van harte gefeliciteerd met je mooie, nieuwe schoenen. Daar ben je vast heel erg blij mee.
    En nou niet ernaast gaan lopen!

  9. pawi says :

    Aan de schoenen op de foto zie ik dat ze nog jaaaaren meekunnen.

    Die nieuwe Salsa dingen waren duidelijk een impuls aankoop. Ik hoop dat je er een goeie deal aan had. En dat je Valentijn op alle dagen viert waarop je deze
    nieuwelingetjes uitprobeert.

  10. pawi says :

    Sopa Sevilla a la pawi

    Alle ingrediënten van Lalu behalve de tomaten. De witte wijn dient alleen de kok en zijn/haar gasten, gaat niet in het gerecht. Wel is een soeplepel cognac nodig. Wat nog rest zou ik niet weggooien, maar dat is persoonlijk.

    1. Maak een blonde roux van boter en bloem. Mijn moeder was zuinig en deed 1 deel boter op 5 delen bloem. Kan ik ook. Mijn vader vond dat geld moest rollen en deed 1 deel boter op 1 deel bloem. Durf ik nu ook.
    2. Verhit olijfolie, zweet ui en knoflook aan, voeg kabeljauw en andere vissoorten toe, en daarna water tot alles net onder staat. Is in een kwartiertje gaar.
    3. Gaar gamba’s en garnalen en mosselen in een hete wok in enkele minuten, blus af met een cognac naar eigen keuze. Vuur uit.
    4. Voeg aan de hopelijk nog steeds blonde bechamel het kookvocht toe van de kabeljauw en zijn maatjes. Goed roeren om een egale basis te krijgen.
    5. In deze basis werpe men stukjes vis, hele garnalen en alle andere hele gegaarde zeevruchten, plus aardappelen van gisteren, goed gaar, en erwtjes uit de diepvries.
    6. Na een minuutje of tien – mooi tijd om de tafel te dekken- is het perfect. Vuur uit. Kaarsjes aan. Stokbrood snijden.
    7. Wie weet waar die tomatensalade met avocado is gebleven? Vergeten???

Geef een reactie

