Sopa Sevilla a la pawi

Sopa Sevilla a la pawi

Alle ingrediënten van Lalu behalve de tomaten. De witte wijn dient alleen de kok en zijn/haar gasten, gaat niet in het gerecht. Wel is een soeplepel cognac nodig. Wat nog rest zou ik niet weggooien, maar dat is persoonlijk.

1. Maak een blonde roux van boter en bloem. Mijn moeder was zuinig en deed 1 deel boter op 5 delen bloem. Kan ik ook. Mijn vader vond dat geld moest rollen en deed 1 deel boter op 1 deel bloem. Durf ik nu ook.
2. Verhit olijfolie, zweet ui en knoflook aan, voeg kabeljauw en andere vissoorten toe, en daarna water tot alles net onder staat. Is in een kwartiertje gaar.
3. Gaar gamba’s en garnalen en mosselen in een hete wok in enkele minuten, blus af met een cognac naar eigen keuze. Vuur uit.
4. Voeg aan de hopelijk nog steeds blonde bechamel het kookvocht toe van de kabeljauw en zijn maatjes. Goed roeren om een egale basis te krijgen.
5. In deze basis werpe men stukjes vis, hele garnalen en alle andere hele gegaarde zeevruchten, plus aardappelen van gisteren, goed gaar, en erwtjes uit de diepvries.
6. Na een minuutje of tien – mooi tijd om de tafel te dekken- is het perfect. Vuur uit. Kaarsjes aan. Stokbrood snijden.
7. Wie weet waar die tomatensalade met avocado is gebleven? Vergeten???

7 responses to “Sopa Sevilla a la pawi”

  1. delallendelummel says :

    ik ga het proberen pawi. Heb je er ook muziek en foto’s bij?

  2. hettriumviraat says :

    Watertanderend blog. Heerlijk geschreven! Man, dit doet mij weer prakkedenken over de tijd dat ik nog kookte.
    Sommige ingredienten zijn moeilijk of niet te krijgen in Bangkok, maar wellicht vervangbaar. Ik kom hier vaker…

  3. delallendelummel says :

    ik ga zondag die van pawi proberen

  4. pawi says :

    Mijn youtube doet het niet, maar dit moet een link zijn naar Chan Chan van de Buena Vista Social Club. Kun jij het “embedden” lalu?

  5. pawi says :

    [IMG]http://i55.tinypic.com/21ainev.jpg[/IMG]

    Een fotootje uitproberen…

Geef een reactie

