Een Luxe toetje mensen

Ik heb ook nog een exquise dessert dat nauwelijks iets kost, behalve flink wat arbeid.

Volgens mij heb ik het ooit van Escoffier opgepikt. Inmiddels maak ik het al jaren op mijn manier, bijna met mijn ogen dicht. Hoe het heet weet ik niet, ik noem het ‘Galettines de Pomme’.

Nodig:
– Enkele sneden oudbakken brood (oorspronkelijk wit, maar grofbruin is ook lekker!)
– Een appel (mag een valappel zijn, of met een plekje)
– Boter
– Kristalsuiker
– Abrikozenjam (standaard aanwezig bij wie weleens bakt.)

Schil de appel, snijd in kwarten, verwijder klokhuis. Doe de stukken in een schaaltje en zet afgedekt 1 à 2 minuten in de magnetron op vol vermogen. Roer tot moes, voeg een el. suiker, een scheut citroensap en wat kaneel toe en roer goed door.

Snijd korstloze canapeetjes van de boterhammen, smelt een goeie knop boter in een koekepan op halfhoog vuur. Bak de sneetjes aan beide zijden goudbruin. Een extra klontje boter na het omdraaien helpt daarbij.

Steek de salamander of grill aan, of verwarm voor.

Bestrooi het brood in de pan met een laagje suiker, draai om en herhaal. Laat even caramelliseren aan iedere kant. Haal het gesuikerde brood uit de pan en laat afkoelen tot krokant.

Besmeer de sneetjes met een dun laagje –coulis– van abrikozenjam.
Roer de afgekoelde appelmoes –niet koud!– nogmaals goed door en spreid een laag uit op de sneetjes. Niet te dun, zeker niet te dik.

Bestrooi de appelmoes met een laagje suiker en zet onder de grill tot het begint te bubbelen en bruin wordt.

Direct diagonaal doorsnijden (of anders, naar wens) en een paar minuten laten afkoelen, tot het suikerlaagje knapperig is. Serveer op een grote schaal, met individuele schoteltjes. Mag met de hand worden gegeten.

 

Het zijn wat handelingen, maar met tien minuten staat het op tafel.
Een ouwe boterham en dito appel waren nog nooit zo lekker!

©©,®?


Geef een reactie

