oeufs pochés en meurette deel 2 (schrijve twee)

Haal het bouquet garni uit de saus. Nu opletten het volgende kan fout gaan en dan zit je met de gebakkken peren (daar heeft pawi vast wel een recept voor)

breek een ei in een kopje. Laat het vervolgens in de pruttelende saus glijden. In mijn pan kunnen er drie tegelijk. Laat de eieren twee minuten pocheren. Haal ze uit de pan met de schuimspaan. Leg ze op de sneetjes brood. Net zolang doorgaan totdat alle eieren gepocheerd zijn. Nu de saus door een Chinees rammen. (een chinees is een een fijne zeef) Klop de saus op met 30 gram boter die u langzamerhand in de pan laat glijden. Doe de spekkies er weer in en laat het geheel 2 of 3 minuten doorkoken. Als de wijnsaus te sterk is kan u er een theelepeltje (Franse theelepeltjes zijn twee keer zo groot als Nederlandse) tomatenpuree doorroeren. Nu kunt u de saus over de boterhammen met de eieren gieten.

Soms laat ik de ui gewoon in de saus zitten, das ook heel lekker maar minder geraffineerd.

Een rode Bourgogne is bijna verplicht.

Ik was even vergeten dat de boter samen met de bloem in de pap gaat. De bloem dus door de boter knijpen.

13 responses to “oeufs pochés en meurette deel 2 (schrijve twee)”

  1. ©©,®? says :

    Wow! Ben binnenkort in de polder, waar ik verse, ‘wilde’ eieren ter beschikking heb en dan ga ik dit maken. Geweldig recept!

    En voor wat die gebakken peren aangaat, eerder deze week ontsnapte deze aan uw aandacht:

    40. ©©,®? Says:
    februari 21st, 2011 at 7:50 pm

    @39 Marilou

    De Thuiskok had onlangs een recept voor pruimedanten met rozenwaterroom. Neem in plaats van pruimedanten een harde peer (geen stoof-!), schil en snijd die in plakken.

    Doe boter in een koekepan, laat die op halfhoog vuur smelten, bak de peer daarin twee minuten perkant, bestrooi met een eetlepel suiker en bak al roerend nog een minuut per kant. Blussen met een half glaasje cognac of calva, besprenkelen met het sap van een halve citroen.

    Room: 1,5 dl slagroom kloppen, daardoorheen 150 gram Turkse yoghurt 10%, drie eetlepels poedersuiker, twee eetlepels rozenwater en een eetlepel cognac (of calva, als boven).

    Monteren en serveren! (Peren mogen lauw zijn, beter niet te koud of heel heet.)

    Een Tatin met de helft aan peren (altijd iets appel, voor het zuurtje: alleen peer is laf) is ook een fijne vorm van gebakken peer.

  2. delallendelummel says :

    Jongen, als het eigeel op het brood in de saus loopt: hemels

  3. pawi says :

    Dit recept komt precies op het juiste moment.
    We hebben een toom kippen, dus altijd verse eieren voor het oprapen.

    Zondag nemen we met een lunch afscheid van een van de kinderen, die drie maanden onderzoek gaat doen in Mali.

    Een beter maaltje kan ik me niet bedenken voor die gelegenheid.

    Gebakken peer a la CCR lijkt me prima, maar zondag doe ik Baskische appeltjes.

    • delallendelummel says :

      één ei, één boterhammetje, een beetje saus en spekkies is een prima voorgerecht.
      Ik heb het vanavond gemaakt (om te controleren of ik nix had vergeten) en ik heb foto’s gemaakt. Die publiceer ik morgen.
      Wat vond je van mijn glijdende boter pawi?

  4. Klare taal says :

    Het resultaat lijkt me verrukkelijk
    maar voor dit recept ben ik te sukkelig
    het pocheren van een ei
    is als goochelen voor mij
    liever bestel ik deze oeufs in’t restaurant
    zodat er niks misgaan kant.

    Met de complimenten aan je schoonmoeder, Lummel.
    Zij moet een grandioze kok zijn.

    • delallendelummel says :

      Klaartje Taaltje,

      Ik heb nog nooit zonder verboden hulpmiddelen een gepocheerd ei kunnen maken voor het ontbijt. (doe het ei in een plastic zakje, knoop, en in kokend water gooien, maar dat is valsspelen). Maar in dit recept kan het niet fout gaan, klaarblijkelijk is de verhouding wijn/water pursies goed zou ©©,®? zeggen. Het kan niet misgaan!!!

  5. pawi says :

    Glijdende boter, mooie term!
    Heet dat niet beurre manié?
    Ik heb wel eens gelezen dat je dat in grotere hoeveelheden kunt maken en invriezen.

    Maar doe jij dat liever niet. Ik zie je laatste regel al voor me: O ja, u had wel even de beurre manié uren moeten laten ontdooien.

  6. pawi says :

    Ja, heb ik gelezen, mooi beschreven hulpmenu van Apdp. Kan het nu niet terugvinden.

    Weet je hoe ik foto’s kan insturen? Aan jou natuurlijk de beoordeling of je het wil plaatsen?

  7. delallendelummel says :

    het stond onder het hoofdstuk ‘recent comments’.

    Ik stuur mijn foto’s met Tinypic. Ik zag dat jij dat ook probeerde. Probeer alle opties eens. In dien het niet lukt kan je de foto’s naar mijn email adres sturen. Als je het niet hebt stuur ik het wel naar jouw adres.
    De enige die hier eventueel op strenge maar rechtvaardige moderatie hoeft te rekenen is DSR. Van jullie laat ik alles door. Het gaat al automatisch.
    Ik zie uit naar je reacties, recepten en foto’s

  8. pawi says :

    van die gepcocheerde oeufs bedoel ik.
    EN van je schoonmoeder natuurlijk, de chef kok.

  9. delallendelummel says :

    Morgen een paar foto’s van de eieren en de spek en de wijn. Schoonmoeder kan helaas geen toestemming meer geven om op internet geplaatst te worden, maar de rest moet lukken

Geef een reactie

