Tortilla de Enrique


Benodigdheden:

6 eieren, chorizo extra sterk, één rode ui, twee aardappelen, 1 rode paprika, olijfolie, 6 cl tequilla, 3 cl triple sec (cointreau) limoen, gecrushed ijs

Snij de aardappels aan dunne plakjes en bak ze heel langzaam in de olijfolie (u kunt ook de aardappel voorkoken) haal de aardappel weer uit de pan en voeg de klein gesneden chorizo toe. Na twee minuten fruit je de fijn gesnipperde ui, voeg de fijn gesneden paprika toe. Doe de piepers weer terug.

Oja, u had de zes eieren al moeten kloppen, zout en peper erin. Ik doe er een heel klein beetje kerriepoeder in. Schenk de geklopte eieren in de koekepan op de piepers en de uien en de paprika. Op een middelmatig vuurtje laten gaar worden. Als de bovenkant droog is de tortilla omdraaien en verder gaar laten worden.

Het is heel lekker koud voor bij de borrel en de chorizo cake

Doe de tequilla, triple sec en de citroensap met het ijs in een shaker en shaken maar. Giet het in een mooi cocktailglas en u heeft een Margarita

14 responses to “Tortilla de Enrique”

  1. Ilona says :

    Lekker Lummel!

    Ik gooi de in olijfolie gebakken aardappels en uien alvast in het geklopte eiermengsel.

    Tip: Om de tortilla niet te laten scheuren bij het omdraaien, is het handig om op de koekenpan eerst een deksel te leggen, goed vasthouden en de pan omkiepen.
    Het halfbakken product op het deksel weer voorzichtig in de pan laten glijden.
    Succes verzekerd.

  2. Corbert says :

    Tripel sec Cointreau limoen??? Hoe bedoelu?

    • delallendelummel says :

      Hallo Corbert
      6 cl tequilla, 3 cl triple sec of als je geen triple sec kunt vinden kan je het vervangen door cointreau, een limoen uitpersen, gecrushed ijs erbij, de hele handel in de shaker, lekker shaken en in een mooi cocktailglas serveren. Dat past heel lekker bij de tortilla en de chorizo cake als apéritif.
      Je kan ook een Desperado nemen.

  3. Apiedapie says :

    Tja, zonder muziek dit keer. Ook niks drinken terwijl je het klaar maakt. En tot overmaat van ramp het meest verschrikkelijke zinnetje dat je in een recept kunt lezen, met je handen vuil, de koelkast leeg, en met al het andere al op een hoog vuur: “Oja, u had de zes eieren al moeten kloppen” … Dan is er voor mij geen lol aan. Het blijft wel het leukste kookblog dat ik ken. Vandaag zelfs op plaats 83 in de WordPress top 100 van meest veelbelovende blogs van de dag (maand? eeuw?). Proficiat. Dat dan weer wel.

    • delallendelummel says :

      Omdat jij het bent apie, mag je het recept omkeren. Maak eerst een stelletje margarita’s en begin dan aan de tortilla.

    • Ilona says :

      @Apiedapie, waar lees je dat je op #83 staat, of zo?
      Nou ja, je hebt al genoeg je best gedaan mij iets te leren.
      Kan me voorstellen als je geduld hiermee op is.

      Ik was wel af vandaag… mok, mok en nog een schoteltje…

      • Ilona says :

        Koffieieieieie…
        met…
        Lummel?
        🙂

      • pawi says :

      • Apiedapie says :

        Zucht. Ik moet jou ook ALLES uitleggen! Als je op wordpress.com eerst de taal op “Nederlands” zet, dan kom je uit op een top 100 van beste bloggers van die dag (heeft lummel al eens in gestaan), top 100 van beste blogs van die dag (zal ook wel) en een lijst met veelbelovende/groeiende blogs. Stelt het wat voor? Nee natuurlijk. Maar de lijsten bestaan wel en we staan er weleens op. Ik ben zelfs weleens ‘eruitgelicht’ op de hoofdpagina, toen ik twee minuten nog een keer verlekkerd wilde kijken, was het al weer weg.

    • delallendelummel says :

      en van mijn all time favorites. Ik luister hier na sinds mijn 16e

  4. pawi says :

    Dat snuifje kerrie is een goeie tip, Lalu.

    Ik doe net als Ilona de gebakken aardappelen (niet voorkoken, langzaam bakken) en de andere ingrediënten eerst door het geklopte ei en laat de tortilla garen in een oven van 150 graden. Minder spannend dan keren in de pan, dat is waar.

    • delallendelummel says :

      ik heb dit recept één keer gemaakt op een spaanse kookcursus. De kok liet de aardappelschijfjes in 1 liter olie langzaam confijten. Dat duurde ongeveer 30 minuten. het is iets lekkerder, maar veeeeel vetter.

      • ©©,®? says :

        De truuk van tortilla die ik in Spanje leerde was om niet het ei bij de aardappels in de pan te toen, maar de aardappels uit de pan bij het ei. (Zo komt er ook ei tussen de plakjes.)

        Dan het hele zwikkie terug in de pan.

        Iets dergelijks geldt trouwens ook voor pasta met saus: Italianen gooien de pasta door de saus, en niet de saus over de pasta.

Geef een reactie

