Langouste of tijger garnalen ‘sauce chien’

Dit heb ik voor de eerste keer in mijn leven op Guadeloupe gegeten. Het is zo simpel dat het enige risico is dat je je in je vingers snijdt tijdens het koken. Er moet namelijk flink gesneden worden.

Je drinkt tijdens het voorbereiden een Ti’Punch: Vul een klein glaasje met Antiliaanse Rum, doe er naar smaak een scheut vloeibare rietsuiker in, en een kneepje limoen. Ijsblokje en hup: cul sec!

De grote garnalen of de langouste (heel duur maar verschrikkelijk lekker, in Frankrijk zijn de staarten bij de diepvrieswinkel te koop, das minder duur)

Als de langouste nog leeft moet je hem 10 minuten koken, levend blijft ie namelijk niet op de barbecue zitten.

Snij de langouste over de lengte doormidden. Als je de garnalen hebt, over de rug opensnijden en die zwarte vieze sliert eruithalen. Grillen op de barbeknoei of in de oven.

Een in blokjes gesneden zwaardvis aan een spiesje gestoken is er ook heel lekker bij

De saus:

Vier echalotjes, 4 stengels bieslook? (Cive in het Frans), 2 teentjes knoflook, een bosje peterselie, een spaans pepertje, 4 limoenen.

Snijdt al deze ingredienten heel fijn en doe het in een klein kommetje, een franse ‘bol’ voor de koffie is ongeveer het formaat, zout en peper erop. Pers de limoenen en doe het sap over de ingrediënten. Zet het geheel nu onder kokend water en laat het infuseren.

Rijkelijk over de beesten gooien

Een lekkere frisse witte wijn is hier erg lekker bij.

Dit zijn de beesten zonder de ‘sauce chien’

en een Ti’Punch

14 responses to “Langouste of tijger garnalen ‘sauce chien’”

  1. delallendelummel says :

    je luistert naar Zouk Machine, en dat heeft nix met Google te maken

  2. pawi says :

    Twee vraagjes nog:
    Voeg je na die vier limoenen ook nog water toe of is dat een knipoog naar JdW?
    Vind je dat je de saus na het infuseren moet zeven?
    Pel je die langoustines of mag je niet met je handen eten op Guadeloupe?
    Nou ja, drie dus.

    • delallendelummel says :

      Je moet het echt laten infuseren. Nee niet filteren lekker alles op je bordje. Ik eet ze met mijn handen. Als je bezoek hebt dat 10 talen spreekt kan je ze misschien beter pellen en daarna je handen aan het droge wasgoed schoonwrijven.

  3. pawi says :

    Het bezoek dat 10 talen spreekt, maait geloof ik op zondag het gras, wast op zondag haar auto en schrijft klaagzangetjes in de krant. Die heeft geen tijd voor pellen, maar ik doe het graag voor haar. En hoewel het een hele klus is ga ik het ook voor mijn gasten doen voor ik deze giga garnalen opdien.

    Mmm voor gamba’s en alle soortgenoten ben ik altijd in!

  4. Ilona says :

    Oh, oh, oh…
    Over watertanden gesproken…

    • Ilona says :

      Liedje ook lekker gek!
      Dit is een lekkere gekke, oftewel een te gek lekkere site 🙂

      • Ilona says :

        Dus: zoals ik al zei op Drasties:

        “Het is echt geen feest
        als je niet bij Lummel bent geweest”

        (En ik kan het weten.)

        Zo, nou moet dit mens gaan koken!
        (Stoofpotje)

  5. Apiedapie says :

    Lekker muziekje!!!

    Verder wat wreed opgeschreven, vooral over dat snijden. Maar ja, ik gooi weer kreeft levend en wel in de pan, zonder snijden, maar misschien wel gemener.

  6. lidy says :

    Er zijn van die dingen die een mens nooit vergeet en één van die dingen is voor mij het eten van die grote garnalen met een saus zo verrukkelijk dat het water me nu nog in de mond loopt. In een wegrestaurant waren de gebakken aardappelen ongeëvenaard lekker. Dan vergeet ik nooit meer de tong, een pure tongstrelende verrassing, met de complimenten aan de kok. Moet een chef kok zijn geweest. Maarja ik vergeet ook nooit meer de aardappelen met andijvie en vlees met een donkere jus van mn moeder toen ik moe terug kwam uit Amerika. God wat was dat lekker 🙂

    Maar dit ziet er ook appetijtelijk uit, lummel.

  7. Ilona says :

    En nou kan het helemaal niet meer stuk
    Met zo’n slagzin…
    eh…
    krijg je het hier nog heel…
    lekker…
    druk!

  8. Klare taal says :

    Heerlijk recept Lummel,

    Prachtige ingrediënten dat is de hoofdzaak,
    de bereiding is een fluitje van een cent.
    Alleen dat infuseren baart me enige zorgen!

    Ik ken :infusion de tilleul, de menthe etc……

  9. delallendelummel says :

    heel gemakkelijk Klare Taal,

    gewoon alle ingrediënten met kokend water overgieten en dan maar wachten

  10. ©©,®? says :

    De slijter op de Schiedamseweg verkoopt La Mouny rum uit Matinique, en ook ‘Crock’, Kaapverdische witte rum. (Dat laatste onder de toonbank, in hergebruikte halve-liter limonadeflesjes zonder etiket… Je moet er naar vragen.)

Geef een reactie

