Lente !

Alles spuit de grond uit, de magnolia’s, forsytia’s en de Japanse kers staan ineens in bloei, de krokusjes zijn zichtbaar en de bieslook vraagt of we hem/haar willen gebruiken.

Zalm in bladerdeeg.

Wandtegel bij herberg de Zalm, Gouda.

Verwarm de oven op 210 gr C.

–       Bladerdeeg van de grootgrutter, zelf maken mag natuurlijk ook, 4 plakjes

–       Drie eieren en een eidooier

–       Boter om de

–       Muffinvorm in te vetten

–       Mierikswortelpasta, drie eetlepels uit een pot, zelf maken mag natuurlijk ook. Wasabi is mij te scherp, voor liefhebbers wel een goed alternatief.

–       Warmgerookte zalm, een ons is genoeg voor zijn vieren

–       Scheut vermouth voor als je er graag alcohol in wilt proeven

–       BIESLOOK, lekker fris

Vet de muffinvorm in.

Ontdooi de bladerdeegplakjes en drapeer ze in de vorm. Pietlutten snijden het overblijvende deeg af, ik vind het wel feestelijk om de hoekjes wat te draperen.

Verdeel de zalm over de bakjes.

Klop de eieren los met de mierikswortel, eventueel wat melk of room erbij, en roer een ruime hoeveelheid fijngesneden bieslook door het mengsel. Vermouth vergeten ? Geeft niet.

Giet het eiermengsel zo eerlijk mogelijk over de zalm.

Bestrijk de randen van het bladerdeeg met een losgeklopte eidooier.

In de oven, na twintig minuten heb je ware kunstwerkjes die ook nog heerlijk smaken.

Even laten afkoelen voor je ze uit de vorm haalt. Lang laten koelen kan ook, net zo lekker eigenlijk.

En met een mini muffin vorm maak je in éen keer zestien hapjes voor bij de borrel.

pawi

15 responses to “Lente !”

  1. delallendelummel says :

    Dit ga ik vrijdag proberen, want dan is er een borrel bij me.

  2. delallendelummel says :

    kom ik daar even cultureel uit de hoek. Ik lijk Mopperkont wel.

  3. pawi says :

    Of deze!

  4. pawi says :

    PS Voor dit recept geen plakjes gerookte zalm gebruiken, maar een mootje zalm warmgerookt of zelf gegaard in de oven, in stukjes breken.

  5. Ilona says :

    Mmmmm…

    Dit recept lijkt me echt zaaalig…
    Van die engeltjes die eh…
    zo goed kunnen fietsen 🙂

  6. Klare taal says :

    De lente begint met deze heerlijke primavera van Vivaldi.

    Het verrukkelijke recept van Pamela maakt deze dag volmaakt.
    Ik moet wel naar de kookwinkel voor die muffinbakjes, mijn vraag aan de redactie:
    kan het ook lukken in marequin-bakjes?

    • ©©,®? says :

      Het kan in ieder bakje of vormpje, en in nood zelfs geheel zonder: vouw de vier punten van het deeg daartoe tot een envelopje/puntje, of maak er een saucijsenbroodachtig iets van.

      Ik mis in het recept een flinke draai peper en een zuurtje: citroensap of wat wijn. Zelfs als er vermouth in gaat –wat ik aan zou raden: Noilly Prat– maar zeker als die niet wordt gebruikt.

      • Klare taal says :

        Inderdaad , enkele kneepjes limoen zouden de zalm geen kwaad doen.

      • pawi says :

        Jaaa, flinke draai peper! Zo vanzelfsprekend dat ik het vergat!
        Limoen, citroen of vermouth vind ik niet nodig hier, maar ieder geeft er zijn eigen twist aan natuurlijk.

    • pawi says :

      Ramequin bakjes zijn van steen, daarin wordt het bladerdeeg niet bruin denk ik.
      Je kunt wel papieren vormpjes gebruiken, die verkocht worden om cakejes in te bakken.

  7. pawi says :

    Zes plakjes bladerdeeg! Good luck Lalu.
    Ik ben benieuwd naar hoe dit straks uit de oven komt. Krijgen we dan nog een fotootje?

  8. apiedapie says :

    ? Drie eieren en een eidooier? Dat zijn toch vier eierdooiers? En wat wit.

Geef een reactie

