De R is nog een beetje in de maand

Mosselen, de R in de maand, ze kunnen zo lekker zijn!
.
.
Je hebt ze in soorten en maten, die mosselen. In Bretagne zijn ze piepklein, in Holland reuzegroot. Beide volkeren verachten de mosselsoort van de ander.
Wij aten een tussenmaatje, dat vinden wij nou weer erg lekker. Uit de Grevelingen.
Met wat we over hebben maak ik een pilaf, dat wordt het volgende recept. Afgekeken van Zeevishandel Schmidt in Rotterdam.
.
Maar eerst ons mosselpannetje, geïnspireerd door  een restaurant in Brussel. Het ruikt soms heerlijk ziltig langs de Nederlandse en Vlaamse kust, dat roept om Mossel Gerechten.
Fruit in olie kleingesneden ui, bleekselderij, wortel, prei (ongeveer standaard bij alle recepten), voeg de gecontroleerde mosselschelpen met inhoud toe en blus af met bier of witte wijn EN een scheut room EN een scheutje cognac (Methode Bruxelles)
Laat koken tot de schelpen openstaan. Schud even om en laat nog wat nagaren.
Serveer met versgebakken frieten en met dipsausen (zelfgemaakte mayonaise, idem met bieslook en knoflook, idem met mosterd).
Toetje? Likeurtje.
Er blijft vast iets over. Ik had wel twee keer LALU  kunnen maken.  Met de bewaarde mosselen maken we binnenkort de pilaf a la Schmidt.
Bewaar dus de mosselen en het kookvocht = bouillon in de ijskast.
(of koelkast? even Reinildis van D. vragen)
.
.
12 responses to “De R is nog een beetje in de maand”

  1. delallendelummel says :

    behalve de room en de cognac doe ik het pursies zo pawi. je kunt er donder op zeggen dat op mijn volgende bordje mosselen het woordje pawi overblijft. (foto zl geplaatst worden)

  2. apiedapie ja hij weer says :

    Mosselen eten hier clams. De Amerikaanse manier van klaarmaken is: volkomen maar dan ook volkomen laten verdwijnen in dikke frituur. Opdienen met tartar saus. Het geheel is zo vet, dat je er de hele dag plezier van hebt. Maar daar zijn gelukkig allerlei tabletjes voor.

    Zelve, toen ik nog mosselen klaarmaakte, deed ik het bij voorkeur heel simpel: gewoon doodnormaal in een pan koken. Resultaat: gekookte mosselen. En als ik veel tijd had, dan haalde ik de mosselen eruit, en bakte ze in een pan heel kort bruin, beetje roeren omdat die andere kant ook bruin mag worden, een uitje hier en daar, beetje prei (jaja: prei mensen, Apie gebruikt prei bij zijn mosselen), en dan had je dus: “gebakken mosselen”. Daarbij dronk ik uiteraard de Riesling, en ik luisterde dan bijvoorbeeld naar de Zuiderzeeballade. Van ene Poons. Ik ga nu youtuben en kom misschien terug met een fijne video.

  3. apiedapie says :

    Nou moe, ik word hier gemodereerd! Hier is de video, prachtige onbegrijpelijke plaatjes bij jeugdsentimentele muziek door iemand die, zo merk ik nu pas, helemaal niet kon zingen. Maar dat mag de pret niet drukken tijdens het mosselen koken.

    • pawi says :

      Hier een populair liedje van Bluf, met raadselachtige teksten, maar goed passend bij elk mosselgerecht:

      • apiedapie says :

        Wat een tekst, daar zouden Plopje en ik wel iets beters van maken. Ik moest meteen aan Maggy denken (qua tekst ook niet 100% ‘heel ongerust zoek ik de weg terug naar de kust, bijna niet bewust .. ” hm, maar toch goed voor een nostalgisch moment, in afwachting van een nieuw recept, en de uitslag van de pindasauswedstrijd.

  4. apiedapie says :

    Maar intussen zit ik wel in spanning of mijn recepten voor gekookte resp. gebakken mosselen niet weggemodereerd zijn. Die had ik namelijk voor deze video geplaatst. Ween! Nee, ik plaats ze niet nog een keer. Dan zoeken jullie het zelf maar uit.

  5. delallendelummel says :

    de enige die hier rechtvaardig door de baas gemodereerd wordt is dsr. alle anderen komen er ongelezen door. Als de bazen van wordpress besluiten dat een reactie gemodereerd moet worden, modereer ik gelijk, dus ik laat het toe.

    • apiedapie says :

      Ah! Nu staat hij erop, misschien vonden de heren van WordPress de toevoeging “ja hij weer” ongepast, en gelijk hebben ze. Dank, oh lummel, voor het vertrouwen, en dat je alles van mij ongelezen doorlaat. Ongelezen, heerlijk! Bleef het maar altijd zo.

  6. apiedapie says :

    Pawi (maart 24, 2011 om 9:37 am) Dank, een mooi staaltje van huis- en metrovlijt, ik heb geen prei gezien. Opzwepend muziekje, dat helaas al binnen de drie minuten gaat vervelen. Die van Bluf ga ik nu bekijken. Alles op zijn tijd. Boterhammetje erbij ook. Ik moet ineens aan Maggy McNeal denken.

Geef een reactie

