Morgen: Bourgondische Eieren (van mijn schoonmoeder)

Hele verse eieren in huis halen. En een pepermolen.

23 responses to “Morgen: Bourgondische Eieren (van mijn schoonmoeder)”

  1. pawi says :

    Waarschuwing! Dit zouden wel eens de meurette eieren kunnen zijn!
    Smaakt geweldig goed maar ziet er uit als een maaltje van Dracula.
    Fotografen buiten de deur houden dus.

    • delallendelummel says :

      Nee pawi, dit ziet er heel smakelijk uit. Haal de fotografen naar binnen.

      • pawi says :

        Lalu, ik vertrouw erop dat je een mooie foto meeneemt als je het maaltje van je schoonmoeder als recept geeft.

    • ©©,®? says :

      Sommige dingen eet je met je ogen dicht, andere met een servet over je hoofd.

      Spaar me de details!

      • ©©,®? says :

        En op de Haagse mart stond vroegâh een koopman/standwerker/praatjesmaker met onder andere ‘bijlen, voor schoonmoederdag’.

        En dit liedje hoor ergens bij:

        (Geschreven en geproduceerd door mon ami –gabberrrrrr– Paul trouwens. Die van ‘Rainbow’ ja…

        (Kejje hore hoór, zoals mijn Leidse voorvaderen –en neeffies– zeiden en zeggen.)
        En als ik Paul tegen kom roepen we allebei ‘boem! boem! boem! boem!’ alvorens we elkander in de armen sluiten. Rotterdam de gekste, samsegge: op Zuid wonen de boeren, maar Elstak is okee!)

  2. Apiedapie says :

    Kun je ook halve eieren kopen, of gestampte?

    • delallendelummel says :

      Apie, je kan pakken eieren kopen. Je kunt zelfs een pak eiwit en een pak eierdooier kopen. Als je dat erg vindt vooral niet ’s ochtends in sommige hotelkeukens kijken. Daar zie je al die pakken staan.

    • ©©,®? says :

      Ook betsaan er ‘eierworsten’: gelijke plakjes –geen koppen of kontjes– op idere prefab-gerecht, zoals vliegtuigmaaltijd of ‘slaatje’.

      Overigens: motten die eieren voor komend recept uit Bourgondië afkomstig zijn? Dan spring ik nu op de fiets.

      • delallendelummel says :

        Nee hoor, maar het beste is als de kippen gewoon lekker rondgelopen hebben en goed voer gekregen hebben.
        Maar gewoontegetrouw trekken alle nucleaire wolken om Frankrijk heen zodat er geen Frans voedsel besmet is. Dus op de fiets en tot Charlesville Mézières blikjes eten.

      • pawi says :

        Een toom kippen houden is nog wel zo leuk. Vriendelijke diertjes, die je groeten, herkennen en hun blijdschap tonen als je weer langs komt met-of-zonder voer, liever met. Hun eieren mag je zomaar meenemen, vinden ze geen probleem.

        Die eierworsten waar CC,R het over heeft laten me duizelen. Hoe ver gaat deze industrie? Ik wil er niks van weten. Geef mij Witje, Blauwtje, Groentje, Roodje, Geeltje, Bruintje en Rozetje maar.

  3. pawi says :

    Morgen = mañana

  4. Apiedapie says :

    Pawi, dat ‘yes, waar’ had betrekking op het gratis bier, niet op het uitslapen. Je opmerking over de toom kippen doet bijna vermoeden dat je geen eigen ervaring daarmee heeft. Kippen zijn geen vriendelijke diertjes, maar pikken onverschillig door, als je langs komt, uiteraard als ze uitgehongerd zijn dan rennen ze langs het gaas heen en weer als je met de voederbak rammelt. Maar dat zou ik geen ‘groeten’ willen noemen, tenzij je je met je eigen kippevoer vereenzelvigt. Die eieren mag je meenemen, sterker nog: die hebben ze gewoon vergeten. Is dus ook niks romantisch of liefs aan. Kippen zijn geen sympathieke maar hoogstens lollige beesten. En je wordt er rustig van, als je naar ze kijkt, ze scharrelen door en leven in het moment. Kunnen we veel van leren.

    • Apiedapie says :

      je heeft … zucht.

    • pawi says :

      Uitslapen in eigen bed, gratis bier zal waarschijnlijk in Rotterdam worden geschonken, de hoofdverblijfplaats van CC,R.

      Onze kippen zijn vriendelijke beesten, ze lopen je achterna uit nieuwsgierigheid, juichen in hun eigen taaltje als ze je zien in de vroege ochtend, verdedigen hun eieren als ze broeds zijn. Ja, dan worden ze pas gevaarlijk. Net als mensen, daarbij moet je ook van hun kinderen afblijven.

      • ©©,®? says :

        Zelfs met een antiek Amerikaans bord als (ander) voorbeeld is de term ‘Morgen gratis bier’ niet duidelijk?

        Zo oud als de weg naar, eh, Rome (over München): het is een bord, tegel of opschrift dat men vroeger in veel café’s kon aantreffen. Een witz, een lokkertje: er staat immers geen dag of datum bij genoemd en de tekst hangt er permanent. De klant die de volgende dag denkt te kunnen claimen krijgt steeds –naar waarheid– te horen: nee, da’s niet vandaag, da’s morgen. De ‘mañana’ die nimmer komt…

        (Andere kroegtegels?
        • “Beter een pens van het zuipen / Dan een bult van het werken.”
        • “Praat niet over uzelf; dat doen wij wel als u weg bent.”
        • “Wie hier als vriend naar binnen gaat / Komt nooit te vroeg maar steeds te laat.”
        • “Biertje biertje ik zal u zuipen / al moet ik naar huis toe kruipen.”
        • “Men praat altijd over mijn drinken / Maar nooit over mijn dorst.”
        • “Liever gedronken en gestorven dan niet gedronken en tóch bedorven.”
        En natuurlijk
        • “In de hemel is geen bier / Daarom drinken wij het hier.”

        Lekker eitje erbij… :mrgreen:

  5. pawi says :

    Wat ben ik al lang weg uit de kroegwereld. Mag ik CC,R bedanken voor het ophalen van herinneringen?

    Omdat Lummel ons laat wachten zal ik mañana een receptje plaatsen voor een wachthapje met chorizo en honing. De culi boys weten allang hoe je dat maakt, maar voor mij was het een nieuwtje. Deel ik graag met andere beginners. Haal vast chorizo (niet te grof) en honing in huis. En rode wijnazijn. Knoflook heeft iedereen al.

  6. pawi says :

    Tijdens het wachten op eieren zouden we wat gebakken chorizo kunnen serveren.

    Tweehonderdvijftig gram goede chorizo in plakjes snijden, vingerdik. Bakken in olie tot ze krokant en bruin zijn. Enkele tenen knoflook in zijn geheel erbij voegen. Meeste olie weg laten lopen, flinke scheut rode wijnazijn en eetlepel honing bij de chorizo in de pan doen en laten indikken tot een kleverig goedje. Blijven roeren en scheppen. Als het niet is aangebrand zijn deze worstjes echt een heerlijke verrassing.

  7. pawi says :

    En dit -uit vervlogen tijden- is nog steeds niet verkeerd:

  8. Apiedapie says :

    “Biertje biertje ik zal u zuipen / al moet ik naar huis toe kruipen.” LOL.

  9. Apiedapie says :

    Morgen was een week geleden … 😦

Geef een reactie

