wat kunt u doen met kromme bananen?

Flamberen natuurlijk.

Een banaan per persoon (of aap) In de lengte door midden snijden en ook in de breedte.

In een klontje boter bakken. Daarna rietsuiker erop strooien en lekker laten carameliseren. Een lekkere scheut Rhum agricole erover en in fik steken. Brandend serveren.

6 responses to “wat kunt u doen met kromme bananen?”

  1. pawi says :

    Zo trek je ze toch een beetje recht, zie foto. Ziet er goed uit. Ruikt door de computer heen heerlijk.

    Dit kan als bijgerecht optreden, bij de gebraden en/of gevulde kip lijkt me. Sambal bij?

  2. apiedapie says :

    Ik eet ze liever rauw.

  3. ©©,®? says :

    Pas mal!

    Een variant voor als de barbecue nog nagleit en ieder al zijn pond vlees op heeft: bananen heel in derlui schil ongeveer een kwartiertje laten roosteren. Na laterale incisie serveren met wat citroensap, een scheut drank en eventueel lichtgezoete slagroom.

    Nóg lekkerder maar visueel minder aantrekkelijk is de brandy fudge & chocolate banana –onder mijn vrienden ook als ‘Zwarte Weduwetroost’ bekend–:

    Neem een banaan, leg plat en snijd langs de –dan– ‘bovenkant’ open met-de-bocht-mee. Open de schil, doe er wat aan stukjes gesneden Mars bij en overgiet met Cognac (of lekkere en voordelige Spaanse brandy, of zelfs Vecchia Romagna, maar nooit met Vieux!) en wikkel de banaan dan in aluminiumfolie. Hop op ’t rooster, ook weer zo’n kwartiertje. Werkt ook goed als de oven nog warm is van iets eerders trouwens. Eten op: toetje klaar!

    • delallendelummel says :

      geweldige band! dat is denk ik de eerste groep die ik ooit heb zien spelen. Lang daarna was mijn eerste bijgewoonde concert Black Sabbath

      • ©©,®? says :

        Geweldige band indeed! Ook mijn eerste concert: Live at V&D The Hague. (Ben nog steeds op zoek naar de bootleg.)
        Daarna de Sex Pistols in Eksit.

      • delallendelummel says :

        die muziek staat in mijn geheugen gegrift als de muziek van ‘Kapitein Zeppos’ een jeugdavonturen serie waar ik als klein Lummeltje naar keek.

Geef een reactie

