TexMex

8 Juli ga ik naar een concert van mijn jeugdheld Johnny Winter in de Olympia. Graag Texaanse recepten insturen. Lekkere Cajun fish of ander lekkers!

Vanavond Jambalaya Crawfish

4 responses to “TexMex”

  1. ©©,® says :

    Ook al eet ik het zelf niet (niets dat onder water leeft), geen Jambalaya zonder Ome-Henk-mijn-Held:

    Trouwens, ‘Crawfish’ komt van ‘Ecrevisses’en ’t benne gewoon Kreefies!

    *budget tip* Hoewel de Europese zoetwater- of rivierkreeft zeldzaam en beschermd is, vormt de Amerikaanse rivierkreeft (crawfish) in delen van Nederland –bijvoorbeeld de Gieserpolder en de Alblasserwaard– een ware plaag.
    Een bevriende fotograaf in Schelluinen vangt ze met een zelfgemaakte fuik van dubbeltjesgaas, vaak tientallen per nacht, zònder aas!
    (Hij maakt er meestal Paella mee. Vindt ‘ie lekker…)

    *Budget-tip* Hoewel Europese zoetwater- of rivierkreefies hier te lande zeldzaam zijn vormen de Amerikaanse een plaag in o.a. de polders van Giessenburg en de Alblasserwaard, maar ook elders in Nederland. Zo vangt een bevriende fotograaf uit Schelluinen ze met een zelfgemaakte fuik van dubbeltjesgaas

  2. ©©,® says :

    Geïnspireerd door ‘Southern Cooking’, mijn –op blogsems opgetekende– avonturen met diverse instantbouillons en mijn liefde voor lekkere kip ben ik nu bezig met het ‘gehackte geheime’ recept voor Kentucky Fried Chicken.

    Voor de verandering ga ik gebruik maken van een aantal pre-made ingrediënts, want Amerikaans: in mijn ‘Southern Living Dinner &Supper Cookbook’ door Jean Wickstrom Liles (1977) wordt er volop gebruik gemaakt van o.a. ‘canned mushroom soup’, ‘frozen orange juice concentrate’, ‘graham crackers’, ‘topping mix’, ‘bbq sauce’ of ‘piquant salad dressing’. Ook in moderne Amerikaanse recepten op het web kom je veel k&k-ingrediënten tegen.

    De ‘Dixie Fried Chicken’ van Wickstrom bevat alleen wat chilipoeder: that just doesn’t cut it. De coating van de’KFC clones’ op het web bevatten –naast vele andere kruiden en ingrediënten, waarover later meer– o.a. kippebouillonpoeder, een zakje cup-a-soup tomaat èn een envelopje poeder voor ‘Italian Salad Dressing'(!).

    Ik heb ervoor gekozen om dat laaste niet door het beslag maar door de (karnemelk)marinade te doen. (Al dat citroenzuur lijkt me in het beslag geen goed idee. In een marinade echter juist wel.)

    De kip moet minstens een uur marineren. In de tussentijd maak ik een KFC-style Cole Slaw (die dan dus pas overmorgen op zijn best is, recept volgt).

    Kentucky Fried Clones
    1 kg drumsticks (8 st.), vel erom laten

    Marinade:
    1 pak karnemelk
    1 zakje Calvé Salade Mix ‘italiaanse kruiden’
    1 tl zout

    Beslag:
    250 gram zelfrijzend bakmeel
    1 ei
    2 zakjes cup-a-soup tomaat (door een zeefje om de croûtons e.d. er uit te zeven)
    3 el bruine basterdsuiker
    1 el zoet paprikapoeder
    1 el gedroogde peterselie (of verse, als dat handiger is. Geldt voor alle kruiden…)
    2 tl gedroogde kervel
    1 tl gedroogde dragon
    1 tl gemberpoeder
    1 tl knoflookpoeder
    1 tl aromat
    1 tl kippebouillonpoeder (o.a. uit Duitsland of soms bij de Bio-winkel)
    1/2 tl salie
    1/2 tl tijm
    1/2 tl witte peper
    1/4 tl chilipeper

    In een kom de salad mix in wat karnemelk oplossen. Kippepoten erbij, aanvullen met karnemelk tot ze geheel onder staan en minstens een uur koel wegzetten.

    Op het ei na kan alles bij de bloem worden gemikt: doe dat, meng goed en maak met het ei, wat water en de resterende karnemelk een ‘pannekoekenbeslagje’. Dat mag een kwartiertje wellen, voor de gluten om de kruiden wat te laten intrekken.

    Haal de kip uit de marinade, laat wat uitlekken en haal ze door het beslag. (Dompel ze goed onder en draai ze even rond…)

    Bak ze –niet allemaal tegelijk!– in een ruime (braad)pan met een flinke laag (1 à 2 cm) neutrale olie. Niet te heet! (Ik heb er nog lekker een kluit zelfgemaakte kipschmaltz bijgedaan, maar da’s niet iedereen gegeven…)

    Totaal een krappe 20 minuten bakken, met halverwege een paar minuten de deksel op de pan. (Tussentijds voorzichtig keren om de korst niet te slopen.)

    Uit laten lekken op keukenpapier en kluiven maar!

    *update* Volgende keer neem ik stukken dijfilet: geen gekluif en een hogere korst-kipratio. Want die korst is waanzinnig! (Er mag wat meer chili, en wat zout in…)

  3. Apiedapie says :

    Ja, ik wou het niet zeggen, maar dijfilet, ook helemaal mijn ding. Wordt het nog lekkerder.

Geef een reactie

