eerste foto !!!

10 responses to “eerste foto !!!”

  1. ©©,® says :

    Ha! De teerling is geworpen.

    Aantrekkelijk beeld, zou in de Wallpaper*-niet misstaan: beetje retro, beetje minimalistisch, beetje stijlvol, beetje hip. Nice!
    Er is duidelijk goed nagedacht en goed gekeken en er zijn heldere keuzes gemaakt. De belichting van het glas kan menig pro jaloers op zijn!
    En de jkleuren vormen een geweldig palet ook: heel erg Fall/Winter ’11-’12!
    (Uitkijken dat ik niet als Frank Govers ga klinken…)

    Dan de kritiek: die valt reuze mee! 😉
    – Allereerst is er –toch weer– die scherpte-kwestie: staat de camera wellicht ingesteld op kleine foto’s? Da’s handig voor op vakantie, zodat er veel kiekjes op een chippie passen, maar voor ‘in de studio’ is groter altijd beter en scherper. Ik krijg de indruj dat het beeld nergens ècht gestoken scherp is, misschien met uitzondering van de tafelrand of de reflectie in het glas. (Nu is glas gelijk ook een van de moeilijkste dingen voor een autofocus èn om an sich te fotograferen, dus neem het vooral niet te zwaar op!)

    – De horizon staat scheef. Welsiswaar nog geen hele graad, maar ik zag het meteen. Geeft niks: kan achteraf makkelijk gecorrigeerd worden. Pro’s gebruiken zware statieven met waterpassen, dus laat dat ook niet ontmoedigen. Probeer er wel op te letten. (Geldt voor alle foto’s.)

    – Compositie: persoonlijk vind ik het glas wat ruim in het kader staan en voegt de dikke tafelrand niet meer toe dan een kleiner stuk dat zou doen.
    Als ‘kunst’ is het misschien mooi, net als een passe-partout altijd werkt, maar elke beeldredacteur zal de foto bij gebruik aansnijden. Omdat die daar sterker van wordt, want het beste en mooiste gebeurt in het midden.
    Zou ik dus juist op ‘inzoomen’.

    -Presentatie: Het lijkt misschien flauw, maar is dit gerecht te drinken? Ik zou verwachten dat het met een lepel wordt gegeten. Klopt zo’n glas dan wel? Het ziet er beslist goed uit, maar is het niet onpractisch? Misschien had de lepel er bij gemogen?
    En dat randje suiker: bijna corny! Ook hiervoor geldt dat het op beeld beslist niet onaardig oogt, maar volgens mij weinig functioneel is.
    (Food styling is geen ‘opleuken’, maar zaken smaakvol representeren.) Overigens is de styling van het gerecht over het geheel zeker geslaagd. vandaar dat ik deze detailkritiek wel aandurfde.

    Ik had de foto graag flink groter gezien, want het blijft een jofele spitsafbijter!

    Onderstaand een versie waarbij ik zo vrij ben geweest er nog een paar kleine nabewerkingen op los te laten. Helaas heb ik dat moeten doen met een kleine jpg: met het originele document had ik ‘m groter kunnen maken.
    Er is niet veel aan gedaan maar zo zou ik ‘m uiteindelijk zien:

    http://tinypic.com/r/71iexu/7

    • pawi says :

      Ja, hartstikke scheef! Ik zie het ook. Niks voor mij eigenlijk.
      De ruimte om het glas heen vind ik persoonlijk mooier dan de uitsnede op tinypic.

      Het randje suiker is om even je lippen tegenaan te houden als je het niet zoet genoeg vindt. Hoort eigenlijk bij kinderfeestjes, maar volwassenen vinden het ook wel leuk. De lepel is dezelfde als bij Koffie Met Suiker maar past niet in deze compositie.

      Dank voor je serieuze reactie, CC,R

  2. ©©,® says :

    Volgens mij hebben we nu –naast het gewenste en verwachte niveau der inzendingen– ook de beoordelingscriteria helder: Techniek, compostitie en presentatie. In die volgorde, want steeds meer interpretabel.

    Voor de goede orde de drie criteria omschreven;
    -Techniek (De ‘vaktechnische’ kant.) Is de foto scherp, juist ver- en belicht, eventueel correct nabewerkt, staat alles recht.
    -Compositie (De ‘artistieke’ kant.) Betreft beeldkeuzes op gebied van plaatsing, camerapositie, belichting, schikking, kadrering, focal point, kleurgebruik en esthetica.
    -Presentatie (De ‘inhoudelijke’ kant) Laat de foto het gerecht duidelijk zien. Is het aansprekend, ziet het er smakelijk uit, wordt er een ‘gevoel’, ‘lifestyle’ of ‘experience’ aan het afgebeelde gerecht gegeven, kortom: krijgt men zin om het te maken/eten en gaat men het bijbehorende recept lezen?

    Suggesties voor andere harde danwel zachte criteria zijn van harte welkom, almede aanvullingen, correcties en kritiek. Mij lijkt het voorlopig werkbaar en mijn oordeel zal bestaan uit drie cijfers op een schaal van 1 tot 10.

    In dit geval zou mijn –in de eerdere reactie beargumenteerde– oordeel luiden: 6-7-8, waarbij de 7 een dikke is. Oftewel: Goed begonnen, vooral doorgaan! 🙂

  3. Apiedapie says :

    Nou moe, dan ga ik ook maar eens een plaatje schieten. Dit klinkt serieus. Qua inhoud: ik zie hier blueberries in, klopt dat?

    • ©©,® says :

      Goed gezien, of zoals ze bij ons heten: (Amerikaanse) Blauwbessen.
      (Hoe komme ze d’r op?!)
      Het recept staat niet hier, maar wel op Lummel’s filiaal op Drasties. Daar wordt van de “blauwe Canadese bes” gerept.

      Botanici noemen ‘m Vaccinium corymbosum; de blauwe bosbes zoals wij die kennen is de Vaccinium myrtillus, in ’t Engels bilberry genoemd. (Niet te verwarren met de knolraap.)

      Benieuwd naar uw inzending. Geen zorgen: als het net zo serieus is als het bereide eten dan is het (zeer waarschijnlijk) goed. Met wat kennis en aandacht èn de benodigde aspiratie komt men ook hier, net als in de keuken, al snel een heel eind. En foto’s kunnen niet aanbranden!

  4. delallendelummel says :

    ik was even bang dat het de onverteerbare blackberry betrof, waarmee je kunt optelefoneren en kreeften koken.

  5. Apiedapie says :

    En na al dat zoetigs .. tandjes poetsen! Vandaag is Het Grote Tandenpoets Onderzoek van start gegaan.

    Hoe doen bloglezers het? Hoe vaak? Met geluid en slikken ze het door? Doet allen mee, vooral lezers van kookblogs. http://apiedapie.wordpress.com/2011/07/03/doe-mee-aan-het-grote-tandenpoetsonderzoek/

  6. robalberts says :

    En ik maar zoeken naar het recept.
    Inderdaad alleen de blueberries herken ik, Langer geleden werkte ik bij een Boskoopse boomkweker met wel meer dan 200 rassen van de Vaccinium corymbosum.
    Smakelijke groet

    • pawi says :

      Hey Rob,
      Lummel houdt twee blogs aan voor recepten. Hieronder de link. Het recept bij de foto is oersimpel, maar het gaat inderdaad om de Vaccinium Corymbosum. In onze tuin staat maar een variant, maar daar hebben we zoveel bessen van dat we er bijna geen raad mee weten. Invriezen lukt gelukkig goed, uitdelen ook.

      http://www.drasties.com/blogsems/comments/de_blauwe_canadese_bes_is_de_biljartkwestie_voorbij

      (Met andere blauwe bessen en yoghurt had ik een aanschouwelijk voorbeeld gemaakt voor een wiskundige vraag over het biljarten (op een piepkleine biljarttafel, een bij twee meter). Vandaar de titel.)

  7. delallendelummel says :

    Welkom Rob,
    ik ben er zeker van dat pawi het recept dat voor deze foto diende kan geven. En als je zelf ites moois, leuks of lekkers wilt plaatsen: graag

    groeten lalu

Geef een reactie

