Jezus, wat lekker!

Dit heb ik ‘op vakantie’ gegeten. Ik ga het vanavond namaken. Eerst het recept, daarna mooie onscherpe foto’s.

Voor dit uiterst simpele voorgerechtje moet u naar een goede Italiaanse traiteur gaan. Eén van de ingrédienten heb ik alleen maar daar gezien. Het zijn vellen gedroogde paprika. Die moet u een half uurtje laten wellen in een mengesel van Balsamico en lauw water.  (Ik heb trouwens een flesje Balsamico in Modena gekocht, van die stroperige).

Haal de schil van een paar tomaten af (even in heet water), haal de pitten en de sap eruit en snij het vruchtvlees in blokjes. Doe de in kleine blokjes gesneden inmiddels gewelde paprika erbij. Mooi door mekaar husselen.

Haal nu 50 g verse muntblaadjes ,
 80 cl water en 160 g de suiker uit de kast. Had u dat niet in huis? Als de donder naar de winkel voordat die sluit !

Verhit het water en laat de in fijne sliertjes gesneden munt en de suiker een flink kwartier trekken. Filter nu de hele handel. let wel het gaat om de sap, niet de smurrie! Doe het in een bakje en zet het in de freezer. Na anderhalf uur eruit halen en flink doorroeren met een pollepel. Weer terug in de freezer en wachten tot het stevig wordt.

Nu mag de granité, want zo heet dat) over de parika en de tomaat. Meteen opdienen want anders smelt de granité. U mag hier best uw vingers bij aflikken.

Lalu

 

ik heb trouwens in Italië een heel rare vertaling gehoord van Heintjes Mama: Volg de link en zie uit welke film dit komt.

3 responses to “Jezus, wat lekker!”

  1. Apiedapie says :

    Ik gok op Sister Act! Mama Du sollst doch nicht um dein Jungen weinen is volgens mij de reguliere Duitse vertaling van dit meesterwerkje. Waarom de non hiervan smelt is mij niet duidelijk, ik neem althans niet aan dat zij Heintje’s moeder is. Maar daar moet je de hele film voor zien.

    Qua recept: je hebt het opnieuw geflikt, ik had gehoopt dat het na je vakantie anders zou gaan, ik stond weer met natte handen boven de gootsteen, op zoek naar die verse munt en suiker, en weer kon ik alles in de steek laten en naar de winkel fietsen. Recepten moeten chronologisch, lummel, eerst wat je allemaal nodig hebt, en dan pas aan de slag. Voor straf heb ik het ook dit keer niet gemaakt, maar iets anders met die munt en suiker gedaan. Wat? Dat zeg ik dus niet.

  2. ©©,®? says :

    Hahaha: To Hell With School (Zum Teufel mit der Penne) !

    Een jaar later speelde ‘ie ook in Hurrah, the School Is Burning (Hurra, die Schule brennt), van dezelfde regisseur, Werner Jacobs.
    (Een wat vreemde regisseur, met veel ‘Schoolfilms’ op zijn conto zoals ‘Die Lümmel von der ersten Bank’ , ‘Zwanzig Mädchen und ein Pauker: Heute steht die Penne kopf’, ‘Morgen fällt die Schule aus’, ‘Das fliegende Klassenzimmer’ en ‘Auch ich war nur ein mittelmäßiger Schüler’. Daarnaast maakte hij werkjes met tot de verbeelding sprekende namen als ‘Conny und Peter machen Musik ‘, ‘…denn die Musik und die Liebe in Tirol’ , ‘Tante Frieda – Neue Lausbubengeschichten’ en ‘Das sündige Dorf . Zou me niets verbazen als al die films inmiddels verboden zijn…)

  3. ©©,®? says :

    ‘Zum Teufel mit der Penne’: Penne Diavolo!

    (Een van oorsprong Amerikaans recept waar schaal- en schelpdieren in gaan. Die eet ik niet. Maar het is een rode saus op basis van gezeefde tomaat, met veel chili erdoor. Y’all do the math.)

Geef een reactie

