Bidouillet

We blijven in de toetjessfeer. Een recept van mijn schoonmoeder, dat wordt dus weer smullen.

Eenvoudig, doch voedzaam.

20121104-133330.jpg

 

Dit toetje heet in Frankrijk eigenlijk Crème Renversée au Caramel. Maar in de Morvan, waar mijn vrouw vandaan komt heet het Bidouillet.  In de Morvan rollen ze met de r.

Ga naar de Halbert Eijn. (Fransen weten niet wat ze met de letter H aanmoeten, ze laten hem weg of voegen hem toe. Jarenlang met Hair France gevlogen in hun Hairbus, ik dacht dat ik bij een moderne kapper zat). Wat moet er in het karretje? 50 gram zuiker 1/4 glas water en een paar druppels citroensap.  Zet er ook een halve liter melk bij en een zakje vanillezuiker (ik probeer een beetje minder amsterdams te praten, ik let op de essen) 4 eieren (liefst verze) En nog 100 gram zuiker.

Nu aan de zlag. In een cakevorm 50 gram zuiker en het kwartkopje water en de zitroen langzaam opwarmen op een vuurtje. Heen en weer bewegen en van het gas halen als het een mooi bruin kleurtje heeft.

De oven verwarmen termostaat 5.  een halve liter melk en 100 gram zuiker en een zakje vanillezuiker in een een pan verwarmen. Nu de vier eieren opkloppen in een beslagkom. Langzaam de hete melk toevoegen en blijven kloppen!

Nu dit mengzel in de cakevorm met de caramel gieten. Zet de cakevorm in een grote bak water in de oven (dit heet bain-marie) en draai de termoztaat op 7. 30/45 minuten katen staan (vaak kijken, als het mooi bruin en stevig is is het klaar) Laten afkoelen en dan pas uit de vorm halen. Koud zerveren.

One response to “Bidouillet”

  1. lummel says :

    Mijn vrouw doet er ook nog een ztaafje vanille bij ( tijdns het melk koken) zo kan er een beetje minder zuiker in.

Geef een reactie

