Gekruide kweeperensalade

Image

We beginnen met een toetje. Normaal. Het was de ster van de avond en gemaakt door mijn vrouw. Ik heb staan kijken toen ze het maakte. Ook heb ik de boodschappen gedaan.

Ik mikte het volgende in mijn boodschappentas. 

3 kweeperen, een sinaasappel, 1 citroen, twee anijssterretjes, een kaneelstokje, een vanillestokje, 250 gram poedersuiker, 10 cl droge witte wijn (joepie er blijft 65 cl over).

Aan de slag.

Giet 50 cl water in een pan. Nu de wijn erbij. Ook de suiker mag er gelijk in. Raps nu de schillen van de sinaasappel en de citroen. Hup in de pan. Nu ook de andere ingredienten in de pan. Nu op het gas en aan de kook brengen. Laat het 15 minuten inkoken. 

Nu kunt u twee dingen doen,

U drinkt de rest van de wijn op en valt in slaap of u schilt de kweeperen en snijdt ze in kwarten. Ze mogen 15 minuten meekoken. Laten afkoelen en daarna de koelkast in. Lekker koud opdienen.

 

14 responses to “Gekruide kweeperensalade”

  1. lummel says :

    Morgen publiceer ik een van de voorgerechten, de foie gras. Ik weet dat dat niet meer mag van de politie. Maar daar trekken we ons niets van aan.

  2. lummel says :

    Oja1
    Het vanillestokje moet u over de hele lengte opensnijden, dan met het puntje van uw Molenmesje het binnenste er uitschrapen. Het geheel lekker mee laten koken.

  3. pawi says :

    Mooi. Dit gaan we serieus nemen. Dus: 3 kweeperen geeft twee kwartperen voor zes personen. Zou je dan niet zes anijssterretjes moeten hebben? En kook je die mee? En kook je het stokje, dat zo mooi gedrapeerd is op het bord, ook mee?

  4. pawi says :

    PS Je klok staat een uur te vroeg…

  5. lummel says :

    Hadipawi,
    Mijn vrouw sneed de drie kweeperen eerst elk in vier helften. 3 keer vier helften geeft dus ongeveer 12 helften, dat hangt natuurlijk van de omvang van de kweepeer af. Daarna werd elke helft in ongeveer drie gelijke kwarten gesneden. De sterretjes en de stokjes koken lekker mee maar worden niet opgegeten. Ik heb ze hier op het bordje gelegd voor de foto. Ik zal je ater een foto van het lege bordje met de stokjes en de sterretjes sturen.

  6. lummel says :

    Parlechemin, je avatar is terug. Hij lijkt echt sprekend, drie druppels water

  7. Leon says :

    Mijn eerdere commentaren waren blijkbaar te lollig, en pasten niet bij de sfeer van het blog. En dat is misschien ook wel zo, maar ze waren goed bedoeld. Enfin, het ga je goed, lummel.

  8. lummelLummel says :

    Parlechemin, ik heb alle commentaren doorgelaten op het moment dat ik ze in mijn mailbox zag. Ik begrijp trouwens niet waarom ouwe trouwe reageerders in de moderatiekomen, dat was vroeger niet zo.

  9. pawi says :

    Leon, je commentaar is altijd welkom! Zullen we samen proberen Lummel weer terug te halen naar Drasties?

    1. 2. 3: Lummel!!! Kom terug!!!

  10. lummel says :

    Ok pawi: 3.2.1: ik ben terug

  11. Leon says :

    Ah, een technisch misverstand dus. Kan gebeuren. Re-tabe dan maar. Ik vind het hier mooier, maar op drasties is er meer volk, da’s het dilemma. Schoonheid wint niet altijd, we weten het. Het platte vermaak scoort. Op naar drasties dan maar weer.

  12. pawi says :

    Fijn dat je ook weer op Drasties bent, lummel.
    De foto van het lege schoteltje intrigeert me een beetje. Het aflikken van dat schoteltje heb je zeker na de foto gedaan? Of mag dat bij jullie niet?

Geef een reactie

