Hot peanut butter, that’s crazy man!

Het begon met een discussie op een van de drasties blogs:

 

Heer Rozenwater oefent zich in standvastigheid

We kregen het over Elvis en te magere fotomodellen. Ik vroeg aan NaamNomName om bij dit verhaal een paar gerechten te verzinnen. Ik had mazzel en kreeg er twee.

Geniet en zeker niet met mate!

lummel

1.

Vindaloo!
(Bezorgd door een Chinese Elvis die een stukje verderop de Old Kent Road een Indiaas restaurant runde, altijd in Elvis-outfit liep en ook constant ongevraagd in gezang uitbarstte. Maar dat gelooft ook niemand. Via hem leerde ik El Vez kennen, de Mexican Elvis; die heb ik nog naar Nederland gehaald voor een serie optredens, waaronder een legendarische oudejaarsavond in Rotown. Nuja, opa vertelt… I was very, very drunk at the time.)
Ik zou zeggen een Vindaloo Tamale, of juist gefrituurde Chili&Beans; papilottes van poppadom.

Maar ik haat fusion cooking en ben ook geen groot liefhebber van de Indaase nog de Mexicaanse kookfilosofieën en nationale keuken.

(Met de aantekening dat ik de hindoestaanse aspecten in de Surinaamse keuken wel fijn vind en het Mexicaanse gebruik van kleine hoeveelheden cacao of chocolade in hartige vleesgerechten weer wel graag toepas.)

Maar vooruit, ik ga de uitdaging aan, en kom met een totaal ongerelateerd –maar in mijn optiek desondanks toepasselijk– gerecht bij El Vez, te weten een Bifana, van oorsprong Portugees, en varkensvlees.

My take (mij neme)

Vraag de slager een –of meerdere plakken gebraden rosbief, maar dan niet vliesdun, echter 3 of iets meer millimeter.

Maak in een vijzel een papje van 2 knoflooktenen, 1 eetlepel mosterd, een halve theelepel grof zout (sel gris uit de Guérande bijvoorbeeld, of grof Portugees zout natuurlijk, maar we waren al niet authentiek begonnen, dus ja want en dat hou je toch) , een eetlepel rauwe olijfolie en een pinkje rozemarijn.

Smeer dat aan beide zijden op het vlees, stop in een boterhamzakkie, knijp daar alle lucht uit en laat een uurtje buiten de koeling liggen.

Neem een grillpan (best gietijzer, alu mag ook), zet die twee minuten op de grootste pit, hoogste stand. (Afblijven die knop! Echt!)

Dat gaat roken en walmen, wellicht zelfs even stinken. Dan was twee minuten stoken niet genoeg, maar zal drie of meer de truuk doen.

Geen olie of vet!

Dan:

Plakje vlees uit het plastic halen, in één keer goed op het pannetje mikken, en 20 tot 30 seconden afblijven. Beslist!

Na sissen, kromtrekken en het onder controle brengen van instinct en paniek het vlees omdraaien en weer dertig seconden laten schroeien.

Dan –en dat is contra-intuïtief–direct op een opengesneden hard wit broodje mikken, met wat zout en peper bemalen, er wat citroensap en eventueel nog rauwe olie op druppen, likje scherpe mosterd,en het broodje dichtklappen.

De discussie of nu de eerste of de laatste hap de lekkerste is wordt nog immer gevoerd.

(Deze versie is vele malen beter dan het Portugese origineel met varkensvlees, dat bovendien niet kan tippen aan het Haagse broodje karbonade. Bief dus.)

2.

Een Tefal tosti-ijzer, aardbeienvruchtbeleg (surrie, teveel fruit om nog ‘jam’ of ‘confiture’ te mogen heten) en PCD pindakaas (of ‘Helaes’ {sic}!) van Aldi, ook erg goed), en aan de buitenkant met gezouten boter besmeerd melkbrood geeft sandwiches waar The King alleen maar van kon dromen, als zijn fantasie dat hem had toegestaan.

Dat ik Bootsy Collins (& Rubber Band) ooit ‘s nachts in mijn tentje had en ze daar kennis liet maken met Saté Ajam met Katjangsaus heb ik al eens uit de doeken gedaan hier, toch?
“It’s the best soul food I ever had. Wad’ya say its called again, Sady? Settee? Hot peanut butter, that’s crazy man!”.

NaamNomName

One response to “Hot peanut butter, that’s crazy man!”

  1. Apiedapie says :

    Als ik zou moeten gokken welke post het probleem van de italics heeft opgeleverd, dan maakt deze een hoge kans. Waarom? Je hebt kennelijk van drasties gecut en gepaste, en NNN gebruikt veel HTML tags. Ik zie ook een raar streepje boven je link naar Heer Rozenwater’s blog.
    Deze dus maar eens (na het vinkje in settings/writing) maar eens open, kleine verandering, saven en kijken. Indien niet, in “text” mode openen en op zoek naar niet afgesloten tags.

Geef een reactie

