Pannekoekenkoek

Ik zag dit vandaag op de televisie en het water liep me uit de mond. Ik ben meteen naar de website van het tv programma gegaan om dit heerlijks met u te kunnen delen. Toen brak mijn klomp. Het recept was gemaakt door een koekebakker en die zijn preciezer dan precies. 

Het gaat dus om een recept waarvoor u tien pannekoeken moet bakken. De Franse koekebakker schreef het recept als het om de meest ingewikkelde haute couture patisserie ging. voor het pannekoeken beslag moest u 100 gram eieren gebruiken en 40 gram eigeel. 

Mooi niet dus, ik zocht een tabel op op internet en vond daar de gewichten en maten van eieren. 1 ei weegt 50 gram en een eigeel 20 gram. Ik kon in de tabel helaas niet vinden hoeveel een mug weegt. 

Maar dit dus even tussen haakjes. Spring op de fiets en gan naar Gall en Gall. Koop daar een grote fles bruine rum. 

Nu naar de gewone winkel waar u voor het beslag het volgende in uw mandje of karretje mikt:

Voor de pannekoeken:

een halve liter melk, 2 eieren, 2 eierdooiers, 60 gram poedersuiker, 200 gram bloem, 60 gram gesmolten boter en 30 cl rum. 

Voor de crème anglaise

375 cl melk, 75 cl room, 90 gram poedersuiker, 6 eierdooiers, 25 cl rum en twee of drie appels.

Nu aan de slag.

eerst tien pannekoeken bakken. Meng in kom 1 de suiker en de bloem. Men daarna in kom 2 eieren, eidooiers en rum. Nu fanatiek roeren als u de inhoud van kom 2 in kom 1 schenkt. Nu langzaam de melk in kom 1 schenken en blijven roeren: geen klontjes. Nu de gesmolten boter erdoor mengen. Een uurtje laten rusten. Ondertussen drinkt u een glaasje rum. 

Nu in kom 3 de eieren met de suiker kloppen voor de crème anglaise, nu de melk de room en de rum erbij. 

Schil de appels en snij ze in dunne partjes. Nu in een ovenschaal die ook op het gas kan, een caramel maken van de 120 gram suiker en 20 gram boter boter. Nu de appelschijfjes erop. 30 minuten in de oven op 150 graden. 

Haal de ovenschotel uit de oven. Drappeer de tien pannekoeken erop (als mooie zakdoekjes. Nu de crème anglaise erop schenken. Nu in de oven au bain-marie gedurende 45 minuten op 100 graden. 

PS ik schrijf expres pannekoeken.

lummel

2 responses to “Pannekoekenkoek”

  1. lidy says :

    Ja, het is dat ik op dieet ben, maar anders kwam ik zo’n pannekoek bij jullie eten. Ik ben namelijk verzot op pannekoeken en deze klinkt wel heel erg lekker. 🙂

Geef een reactie

