Introducing: Le Cliqueje

Mon amie!
Op Drasties riep ik al « blanquette zonder bloem », maar dat was omdat ik eerder die dag–zeer toevallig– uit vrijwel dezelfde ingrediënten iets dergelijks maakte.
Althans, in mijn geval betrof een kouwe, twee dagen oude kippenpoot –Label Rouge, in ganzenvet met een mirepoix gebraden–, een potje fond, een peen, sjalot, een preitje en diepvrieserwten.

Blanquette de Poulet
Het gaat als volgt, en dit heeft men nodig aan restjes:

– 1 Afgekloven karkas + de botten van het kerkhofje dat over blijft van een gebraden of geroosterd kippetje, of een gebraden poot.
– 1 potje gevogeltefond
– 1 zachte ui met groene neus
– 1 slappe peen
– 1 dito bleekselderij
– 1 snotprei, snot verwijderd (alle achterin de groentela)
– 1 verdroogde knof, zoveel er nog in huis is
– 1 klont vet (niet té ranzig)
– 3 eetlepels meel
– 1 coldpack (de groene balletjes uit uw voordelige sport- en heilcompres, ofwel diepvrieserwten)
– 2 liter water

• Zet de poot op in een grote pan met de fond en zo’n twee liter koud water, met daarin een ui, een wortel en een selderstang, de knoflook, veel folie en een scheut Woeste Sauce of een lik Marmite. Laat zachtjes koken tot het vlees van het bot valt.
•Giet de bouillon door een zeef in een andere pan en laat tot de helft inkoken.
• Pluk al het vlees, houd apart, geef de groenten en het kippenvel aan de hond.

• Smelt een kluit vet (75, minimaal 45 gram) in andere pan, mik daar in een keer drie eetlepels gezeefde bloem bij en laat dat zo’n drie minuten garen. (De boter hoort niet bruin te worden, maar een beetje noixette, zoals mij gebeurde, is geen ramp .)
• Giet een soeplepel van de ingekookte –liefst afgekoelde– bouillon bij de roux, roer kwiek, en herhaal twee tot drie keer.
• Doe het vlees, een goeie hand erwten en de aan ragfijne fliebers gesneden prei erbij, een half mespuntje (Javaanse) kerrie, en laat nog 4-5 minuten doorkoken onder voortdurend roeren.
• Afsmaken op zout, en roer er (eventueel nog wat slagroom en) een eetlepel citroensap en zo’n 15 draaien peper door.

Opdienen met –in een ring van!– witte rijst.

Oh, en wat Le CLICQUEJE aangaat: da’s een foto van het eten van gisteren.
Een kiek van een kliekje, voor een select gezelschap.

Comme ça:
kliekje

En met « Introducing » bedoelde ik een aanzet voor misschien wel een nieuwe trend op food styling & culi lifestyle te willen zetten, hoewel ik het dan waarschijnlijk zou moeten twieteren en feestboeken, waar foto’s van eten inmiddels overigens tot de grootste banaliteit behoren, maar dat terzijde.

Enfin, liever daarom hier, op het minstgelezen kookblog, want daar op Drasties ben ik eigenlijk nu wel zo’n beetje ècht klaar, langzamorhand inmiddols…

NaamNomName
7 responses to “Introducing: Le Cliqueje”

  1. lummel says :

    lummel dit :
    février 26, 2013 à 13:59 (Modifier)
    Merci mon ami!
    Ik zie met plezier je recepten en verhalen tegemoet. Ook de ziekmuutjes blijven welkom.

    Ik heb ook een vraag voor je. Mijn dochter eet steeds vaker vegetarisch (understatement). Ik zie haar veel met tofu in de weer. Maar het ziet er triest uit. Heb jij recepten om tofu lekker op te dienen?

  2. Ilona says :

    De vraag is niet aan mij gesteld, maar:
    Van Molukse vriendinnen leerde ik om in de tofu (of tahoe zoals zij dat noemden) fijngehakte prei en/of knoflook, beetje zout en peper erdoorheen te kneden. Kleine balletjes draaien en frituren tot ze knapperig bruin zijn. Dopen in ketjap manis.
    Naturel, in dobbelsteentjes gesneden en gefrituurd geeft tahoe in elk geval al meer smaak.

  3. lummel says :

    De vraag was via NaNoNé aan iedereen gesteld.
    Bedankt Ilona

  4. NaamNomName says :

    Het spijt me zeer, maar ik classificeer tofu niet als etenswaar en ken er dan ook geen recepten voor.
    Probeer het eens met mayonaise; naar verluidt maak je daar een baksteen nog smakelijk mee…

    Dat gezegd hebbend: mijn nasi goreng maak ik altijd vegetarisch, waarbij plakjes champignon en reepjes omelet de ‘vleesvervanger’ zijn, qua mondgevoel en hartigheid.
    (Nou eet ik graag vlees, maar die taaie bonkjes die worden verkocht als ‘nasivlees’ vind ik niks.)

    Zo’n ‘omelet’ is eigenlijk een gebakken eitje, eerst stevig geklutst met wat water, ketjap, woeste saus, zout, peper, ve-tsin en knoflookpoeder, zeer hoog op smaak. Zachtjes laten garen tot ‘ie los komt van de pan, afgekoeld in reepjes snijden, door de nasi scheppen en dan nog even doorwarmen.

    De nasi bestaat uit koude witte rijst, diverse groentes (blaadje witte kool* in reepjes, worteltje idem, handje diepvriessperziebonen, prei, ui, knof), de genoemde champignons en omelet, alles opgebakken en op smaak gebracht met ketoembar en djinten 2:1, peper, zout, wat sambal en wat ketjap.
    Op het laatst mik ik er nog fijngesneden blad van bleekselderij door; gewone selderij kan ook.

    Daar mist men het vlees niet in!

    *) Mijn kolen snijd ik niet aan, maar pel ik af. Een kooltje gaat zo máánden mee, in de groentelade, en kan in zijn geheel worden gebruikt.

  5. lummel says :

    Daar was ik al bang voor, ik hoop dat het overwaait. Ik eal een vegetarisch kookboekje kopen

  6. NaamNomName says :

    Trouwens lekker hierbij –helemaal vergeten!– is het staartje Champagne zonder prik, uit die fles die al een paar dagen naast het bed staat. Even goed koelen: prima te doen!

    (Alternatively –ja surrie, ik heb wel eens meer een staartje wijlen bubbels over– maak ik een ‘Kok Boerenjong’ of een ‘Boer Koek au Vin’: kip, groentjes, champignonnetjes, –geen spek!–, afblussen met die platte champagne, tijdje laten pruttelen, beest eruit, vocht verder inkoken met wat fond, koude boter erdoor kloppen: Boum, le Voila! Vive la Volaille! )

Geef een reactie

