Baba au Rhum en dus niet Babaorum

Ik eet heel zelden toetjes. Niet omdat ik dat niet lekker vind, maar om mijn atletische gestalte te behouden. Maar als ik een toetje maak dan is het ook raak: baba au rhum met ananas crème!

Ik ga naar de winkel met hetzelfde gevoel als vroeger toen ik naar de melkweg fietste om shit te kopen, ik ga iets doen wat eigenlijk niet mag. (toen ik jong was was het nog verboden in +31)

Wat zoek ik in de winkel? 

Voor de baba: 250 gram bloem, 10 gram bakkersgist, 90 gram botor, 5 cl melk, 350 gram zuiker, 1 theelepeltje zout, 7 cl Vieux Rhum (van die lekkere uit de Antillen, koop een liter dan blijft er lekker veel over). Ook moet u naar de winkel om een paar kleine, of een hele grote bakvormen te kopen. In het Frans heet zo’n ding ‘moule à savarin’; het ziet er zo uit

Image

aan de slag

Zet een beslagkom op het aanrecht en doe daar de bakkersgist in met twee eetlepels warm water. Doe hier 50 gram bloem bij en voorzichtig mengen. Een theedoek erover en een half uurtje laten rusten. Schenk een glaasje rum in met een beetje suiker en en kneepje limoen, proost. 

Doe er na het half uur en het glaasje rum de melk, de eieren, een snufje zuiker, een snufje sout, de rest van de bloem en de gesmolten botor erbij. Nu kneden tot er een mooi, egaal beslag ontstaat, dek de de beslagkom met een vochtige theedoek af en laat 45 minuten rusten.  Kneed het deeg nog een keer goed en doe het in de de ovenvormen. (een hele grote of een paar kleintjes. U ziet maar. Ik raad u aan de vorm(en) te beboteren. Weer die natte theedoek erover en ongeveer anderhalf uur laten rusten. 30 minuten in een op 200° voorverwarmde oven.U kunt nu in de ondertussentijd naar een voetbalwedstrijd kijken of de ananascrème maken.

De ananascrème.

Schil een ananas, haal het harde gedeelte in het midden eruit en maak er kleine partjes van. Doe de partjes in de schaal en giet er 200 gram zuiker op. 30 minuten laten staan. daarna in de blender. Drie eieren kloppen en in de ananasprut doen. 

Breng nu een halve liter melk aan de kook en laat een half kaneelstokje en drie kruidnagelen meekoken. Nu van het vuur af, een beetje af laten koelen en nu de ananas prut erbij, met een klopper kloppen totdat er een dikkige crème ontstaat. Haal de kaneel en de kruidnagelen eruit en doe er een scheut rhum door. (1 eetlepel) Nu in de koelkast en daarna in een spuitzak. 

Nu terug naar de baba.

Breng in een pan 75 cl water, 400 gral zuiker en 17 cl rum aan de kook, met een beetje vanille. Als de zuiker opgelost is is het goed. Giet het geheel in een schaal.

Laat nu de baba’s deze siroop opzuigen, en begiet tot het opgeslobberd is. 

Nu de baba’s op een bordje en de ananascrème er met een spuitzak in het gat in het midden spuiten. leuk versieren met een paar blokjes ananas. 

Zmullen maar. 

Image

 

lummel

4 responses to “Baba au Rhum en dus niet Babaorum”

  1. lummel says :

    Babaorum is het dorm waar Asterix woonde

  2. NaamNomName says :

    Ter nuancering: Babaorum was de naam van het zuidelijkste Romeinse legerkamp uit het cordon dat rond het onoverwinnelijke dorpje lag. (De andere kampen hebben ook grappige namen: Laudanum –een opiaat–, Petibonum –’heertje’– en Aquarium. Deze klik, Babaorum, had ik zelf nog niet gemaakt: leuk!)

    Het dorpje zelf wordt slechts aangeduid als “Gallisch dorp” en Julius Caesar noemt het een keer “le village des fous”, het gekkendorp. (Stvltorvm? Krankjorvm?)

    Heerlijk trouwens om slap en grieperig weer eens in een A&O te duiken en daar nóg weer nieuwe ontdekkingen in te doen; ook beeld-gewijs…

  3. NaamNomName says :

    PS Ik moet de details nog krijgen, maar vermoedelijk ben ik de 16e of 17e in B., als het loopt hoe ik hoop.

  4. Anoniem says :

    Laat het snel weten, zodat ik me organisser

Geef een reactie

