Taboulé Libanais

tab maison

Het wordt echt wel weer warm. Binnenkort. En voor die warme dagen heb ik een ideaal recept. Gemakkelijk, goedkoop en geel erg lekker. Spring op je fiets en ga naar de markt. Koop daar 30 gram boulghour (googlen als u niet weet wat dit is), 2 citroenen, 2 bosjes platte peterselie, 6 hele grote muntblaadjes (muntbladeren?), 2 kleine witte uitjes, 2 grote tomaten, 5 eetlepels olijfolie, zout en espelette peper.

Aan de slag

Giet de boulghour in een slakom. Pers de twee citroenen uit en giet het sap over de boulghour.

Haal het vel van de twee tomaten af en gooi ook de pitjes weg. Het vruchtvlees in hele kleine stukjes snijden. Hup op de boulghour. Nu de twee bossies peterselie wassen en heel fijn snijden met een groot mes (alleen de blaadjes, niet de takjes). Hup in de slakom. Nu de muntblaadjes fijn snijden en in de kom. Nu de uitjes met uw molenmesje znipperen. Nu alles door elkaar husselen en in de koelkast bewaren. Vlak voor het opdienen mag de olijfolie erop, goed door roeren en opeten maar.

Ik vind deze taboulé veel fijner dan de traditionele die je overal in Frankrijk kunt kopen. Veel frisser. We hebben dit zondag gegeten met een huis vol vrienden. Het was op voordat ik er een foto van kon maken.

Googlen dan maar.

Image

Zaterdag op de televisie dit bandje gezien. Gaaf!


lummel

tab maison

5 responses to “Taboulé Libanais”

  1. Ilona says :

    ‘Bulgur’, mag dat ook?
    Lijkt me heerlijk zo.
    We zullen met dit recept nog even moeten wachten hier…
    Jij boft maar, het is hier nog lang niet warm aan het worden. Het wordt kouder de rest van de maand maart. Maar we houden dit recept in de gaten!

  2. Ilona says :

    Eh… effe vraagje,
    Koop je die boulghour gekookt op de markt?

  3. lummel says :

    De bulgur of boulghour is niet gekookt. De jus de citroen ‘kookt’ de bulgur. Tijdens het snijden van alle ingredienten kookt de bulgur in de citroen. Ik had het ook nog een nachtje in de koelkast gelaten. Pursies lekker zo

    • lummel says :

      ik had weer eens met mijn neus gekeken. Er bleek nog een beetje over. snel een foto gemaakt met een glas Tariquet, een aardig wit wijntje uit de Gers.

  4. luvienna says :

    Ik doe er ook tomaten uit blik bij; die zijn lekkerder dan die van de super. De bulghur week ik in water met citroen, waarbij het citroenwater zo’n 2 vingers boven de bulghur staat. Tegen de tijd dat ik de andere ingrediënten heb fijngesneden (ik snij me ’t schompes aan peterselie en munt) is alle vocht opgenomen.

    Als alles door elkaar gemengd is doe ik nog wat citroen bij. En – ssst – een kneepje tomatenketchup.

Geef een reactie

