Kook je ei eens in de koelkast

Image

Ik las het in een artikeltje en zag het op de tulluvisie: kook je ei in de koelkast.

Hoe gaat dat? Hal de dooier uit het eiwit. Plons de dooier in een bakkie en giet er voorzichtig zoute sojasaus bij. Vier uur in de koelkast laten staan en regelmatig met de sojasaus uit het bakkie begieten. Wel oppassen dat je de dooier niet met je lepeltje doorprikt.

Bij die eierdooier moet dus een salade. Dit zag ik op het wereldwijde web. 

Koelkast eierdooier in het midden van een bord leggen en daarom heen een paar gare aspergepuntjes (groene), de rest van de asperges in plakjes snijden, een paar veldslablaadjes. ook kunt u een paar pistachenootjes in de koekepan grillen en ze daarna aan diggels slaan. Hup ook op het bordje. Nu de saus. 3 dl sinaasappelsap, een flinke kneep citroensap. In een pannetje laten inkoken tot er nog drie kwart van over blijft. Nu een eetlepel ijskoude botor erbij en opkloppen. Vlak voor het opdienen de sinas/botorsaus met een staafmixer opkloppen. Vraag maar aan Luvienna hoe dat moet. Nu mag het op het bordje. Smullen maar.

 

lummel

 

9 responses to “Kook je ei eens in de koelkast”

  1. NaamNomName says :

    Sauceau, bon photeau! Nouvelle caméra (et cuisine)?

    Tof gerechtje ook!
    Dezer dagen verwacht ik mijn maaltje hopscheuten (staan vast aan de grens, of wacht: ze wonen nog onder de grond) en daar ga ik dit dan bij maken, cheers!

    Overigens zou ik dat bakkie en lepeltje vergeten en de dooiers daarentegen in een zakkie doen: werkt bij alle marinades niet alleen beter en makkelijker,maar ook zuiniger, kortom efficiënter, met in dit specifieke geval het bijkomend voordeel dat de dooiers veel minder makkelijk kunnen beschadigen.

    (Boterhamzakje, ingrediënten er in, zoveel mogelijk lucht eruit masseren, knoop erin of sluitclip erom, op een borredje in de koeling, le voilà!. Werkt met alles, behalve het pekelen van kip, die moet echt ruim onder de marinade (< zeewater!) staan.)

    Toque!

  2. NaamNomName says :

    *nagekomen bericht*

    Dat marinadezakkie moet je af en toe stevig doorkneden, ingeval er vlees in zit. (Een opmerkelijk prettige zintuiglijke gewaarwording overigens, maar dat terzijde.)

    Bij die dooiers is dat natuurlijk niet verstandig. Maar als je zo nu en dan het zakje een paar keer optilt en weer neerlegt, of eventueel keert, dan verspreidt de marinade zich meer dan voldoende om zijn werk te kunnen doen.

    Dan het zakje op presenteerborredje of -schotel vleien, knoop afknippen en het plastic onder het gerecht uittrekken. (Idem voor kippepootjes op een rooster e.d, maar dat kan men zelf bedenken natuurlijk. Enfin.)

  3. lummel says :

    Prima suggestie! Het was een hoop gesodemiterus met dat lepeltje. Cool

  4. lummel says :

    Ik ben nu echt heel benieuwd naar uw gepekelde kip. Ik ben binnenkort dicht bij een oceaan (mag oceaanwater ook?) dus?

  5. NaamNomName says :

    Lummel,

    Zee- of oceaanwater is met een saliniteit van rond de 3% niet zout genoeg om de (osmose)truc te doen plaats hebben. Gewenst is zo’n 5 à 6 procent, dus tussen de 50 en 60 gram zout per liter. Daarbij doe ik nog een eetlepel ve-tsin perliter water, een platgeslagen knof, een fijngesneden ui en wat gekneusde jeneverbessen, tijmblaadjes, bonekruid, salieblad en rozemarijnnaalden. Oh, en een halve (Siciliaanse) citroen, er eerst in uitgeknepen en dan aan toegevoegd.
    Geen peper in deze pekel: dat blijft drijven en heeft geen zin.

    (Voor Oosterse- of ‘hotwings’ kan er soja en capsicum van uw keuze aan de marinadeworden toegevoegd, alsmede de Oosterse specerijen die het recept of de landstreek voorschrijven.)

    Kipdelen zo’n 2 tot 4 uur gekoeld laten marineren, een heel dier (kip tot 2,5 kilo) een nacht, tot een etmaal voor een forse kalkoen. (Nieuwe emmer is daar ideaal voor)

    Uit laten lekken, droogdeppen met keukenpapier, peper erover en bereiden zoals gewenst, waarbij aangetekend moet worden dat roosteren of (paneren en) frituren de meest aangewezen bereiding is in dezen: bij langzaam (pan)braden of (braadzak/römertopf)garen zweet al dat vocht er weer uit.

    Ook de grote kerstkalkoen die 6 ofzo uur in de oven moet is zo veel lekkerder, en geen kurkdroge teleurstelling. Vergeet lar/barderen: pekelen werkt wèl.

  6. NaamNomName says :

    *update*

    De etymologie van ‘marinade’ verwijst naar de zee; zeewater met daaraan nog 30 gram (lokaal) zeezout toegevoegd zal prima gaan!

    *potstausend*
    Stuit ik –in weerwil van mijn bewering om 12:19– toch op een mooie plaat van het tegendeel!


    I rest my vlees your honour!

  7. luviennaLuvienna says :

    Klinkt yummie! Die gaat, mét de boterhamzakvariant, in mijn receptenboek.

  8. pawi says :

    Ga ik proberen als het weer wat mooier wordt. Volgende week dus. Het principe “koken” is me niet duidelijk, kan het ook op internet niet terugvinden. Ook op de foto lijkt het alsof de dooier is zoals ie uit het ei kwam. Wat is het geheim?

  9. lummel says :

    In +33 wordt het woord koken vaak gebruikt voor marineren. Je ‘kookt’ de zalm in citroen bijvoorbeeld. Ik kookte ook de bulgur in citroen. Ik heb dit recept gemaakt en de dooier was van struktuur veranderd. Stevig van buiten en liep lekker leeg toen ik ‘m doorsneed. Hoe dit proces heet weet ik niet. NaamNomName weet dit misschien wel.

Geef een reactie

