de zomer in mun kop

Image

Het is eindelijk mooi weer en ik ga bijna op vakantie. Om alvast in de stemming te komen kook ik vakantie. Vandaag een voorgerechtje. Worteltjes à la Chermoula. Dat klinkt heel Maghreb en dat izzut ook.

U gaat naar uw groenteboer (Chrountuhbour in het noord afrikaans) en koopt daar het volgende:

5 wortels, 3 teentjes knoflook, 1 sjalotje, 1 bosje platte peterselie, 1 bosje koriander, 2 citroenen en een lekker scherp pepertje.

Nu kijkt u in uw keukenkassie en zoekt de volgende kruiden: paprikapoeder, Kurkuma, gemalen komijn, El Hanout,

Hopelijk heeft u nog drie eetlepels olijfolie in huis.

Nu gaat u aan de slag.

eerst de wortels (bedankt willy) schoonschrapen en daarna in dunne plakjes snijden. Met een beetje water opzetten en gaar koken. (ik deed dat ooit met Vichy water, totdat nanoné me bewees dat dat dat onzin is, wat mis ik die man trouwens) Af laten koelen.

Nu wordt het leuk: hakken en snijden!

Snij alle chrountuh in heeele kleine stukkies en doe dat in een grote kom met de olijfolie en de citroensap. Zout en peper. Ook de kruiden mogen erbij. Ook in de koelkast. Vlak voor het opdienen hutselt u alles doormekaar en leggut op een mooi bordje.

Opeten maar!

Vorige week keek en luisterde ik naar Springsteen. Twee uur voor het cocert wazzie er al. En ik ook. Weergaloos!

lummel

4 responses to “de zomer in mun kop”

  1. Luvienna says :

    Lekker, lummel! Gaat ook in het receptenboek.

  2. lummel says :

    Je mag een ietsje meer of minder van alle ingredienten gebruiken. Ik gebruik het ook als marinade voor vis. Ik doe er dan een beetje meer olie door.

  3. pawi says :

    Dat frisse groene blaadje maakt het af. Is dat basilicum? Mag die alleen meedoen voor de foto?
    En een mooie streep olijfolie op het bord, ook al zo geraffineerd. Hoe krijg je die zo recht?
    Heerlijk recept, lummel. Ook op vakantie goed te doen, op het kampeersetje.

Geef een reactie

