Zompige sinaasappeltaart

zompig

Kook, afhankelijk van de grootte, 2 a 3 sinaasappels in 2 uur zacht. Snij in kwarten, verwijder eventuele pitten (ik zie die tegenwoordig nooit meer) en pureer ze met alles drop en dran. Voeg toe: 250 g suiker, 50 g cacao, 1,5 theelepeltje bakpoeder, 180 g fijngemalen amandelen (ik neem zelf de moeite niet om het bruine velletje te verwijderen, maar misschien wil jij liever zonder) en een snuf zout. Goed mengen. Klop 6 eieren tot een dikke vla. Doe bij elkaar en mix. Intussen is de oven op 180 voorverwarmd en een ±24cm doorsnee springvorm ingevet. Doe de mix in de springvorm en bak de taart 50 a 60 minuten in de oven.

Drink een glaasje. Of twee.

Haal de taart uit de oven en laat hem helemaal afkoelen (als ik haast heb stop ik hem wel eens in de ijskast of zelfs even in de vriezer – sst, niet verder vertellen). Bevrijd de taart uit de taartrand. Smelt zo’n 150 g pure chocola (±70%) boven kokend water en spatel die over de taart. Desgewenst kan de taart met allerlei flauwekul versierd worden – gekonfijte sinaasappelschilletjes, van die zilveren pilletjes, of – doet het altijd goed rond Kerst – marsepeinen paddenstoeltjes/kerstmannetje/(echte) hulsttakjes/rednosed reindeers en wat dies meer zij.

Er kan geen plaatje geüpload maar een linkje wel:

http://i42.tinypic.com/s5bvhh.jpg

luvienna

4 responses to “Zompige sinaasappeltaart”

  1. lummel says :

    ik was even te druk met werken, dus die had ik niet gezien! Dat ga ik proberen Luvienna

  2. Luvienna says :

    Wat in ’t vat zit verzuurt niet 😉

  3. pawi says :

    Hee, zie ik nu pas!
    Zulke delicatessen maak ik nooit, dus ik vraag het maar: doe je niet een klein beetje boter door de gesmolten chocola? Zodat de chocolade jurk niet in duizend stukjes barst als je hem opent?

    • Luvienna says :

      Dat valt erg mee, gelukkig. Als ik er boter door doe wordt de chocola om deen en dandere reden korrelig, gek genoeg. Terwijl ik precies hetzelfde doe als wanneer ik de chocola smelt zonder boter.

Geef een reactie

