Vul uw tomaat eens met tomaat

Ik zit op een levering te wachten. Dit zal gebeuren tussen half negen en zes uur. Kan het een beetje preciezer? Nee dat kan niet. kan ik het telef.. NEE dat kan ook niet. Ik ben eigenlijk al op vakantie en heb dus geen zin om te werken. Ik keek naar één van de 110 kookprogramma’s op  Image

 

de teevee. En daar zag ik dit. vanavond ga ik dat eten. 

Wat heeft u nodig. Voor één persoon twee tomaten van een verschillende variëteit. Een beetje feta. een plasje olijfolie. een paar muntblaadjes (ja u leest het goed munt en geen basilicum). 

Hol de grootste tomaat uit met een lepel of een meloenlepeltje. Wat eruit komt gaat in de minestrone van de buurvrouw. Nu pelt u de tweede tomaat (even in kokend water en het vel vliegt eraf) haalt de pitjes eruit en snijdt het vruchtvlees in blokjes. Ook de feta moet in blokjes. Nu overgieten met de met munt geparfumeerde olie. Netjes in de uitgeholde tomaat scheppen.

Op een borje doen en met een muntblaadje versieren. 

lummel

Weer Jim Jones? Ja ik luister hier bijna elke dag naar. 

5 responses to “Vul uw tomaat eens met tomaat”

  1. lummel says :

    Kwart over elf! Ik ben geleverd. Ik ben vrij! Vrouw en kind zijn de deur uit. Vanmiddag eet ik een houtsnip: botorham met kaas en een plak roggebrood en mosterd. En ik drink daar een groot glas Heineken bij. En ik luister naar Jim Jones. Kei hard.

  2. Rebelse Huisvrouw says :

    Het klinkt goed, dat van die tomaat, maar het meest onder de indruk ben ik van Jim Jones! Ik had er nog NOOIT van gehoord maar heb ademloos zitten genieten van de clip!

  3. pawi says :

    Verrassing! Wie stopt er nou tomaat in tomaat? Lummel dus. Heel raar recept maar het lijkt me verrukkelijk, vooral met die munt. Was het dat ook?

  4. NaamNomName says :

    Munt in de keuken: een heel goed idee, en ik gebruik het dan ook vaak, maar ik woon dan ook in Klein-Istanbul a/d Maas, waar het alom vers verkrijgbaar is.

    Het is het geheimste ingrediënt in mijn beurre d’ail aux fines herbes, naast kervel, salie, dille, bieslook, citroensap+ zest, perterselie en natuurlijk knoflook. (Boterworstje invriezen, altijd genieten van een verse plak op de steak, in de soep, door de saus…!)

    Maar ook in die Turkse linzensoep waar ik ’t laatst over had speelt munt een belangrijke rol.
    Daarvan had ik het recept beloofd, dus dit is een mooie aanleiding, een ‘bruggetje’ of connectie.
    (Lummel knipt het recept maar los naar believen, ter eventuele solitaire plaatsing op dit blog.)

    “Bedankt gozer, soep!”, oftewel Mercimek çorbası, “Merci, mec; tsjorba!”
    Een simpele, verrukkelijke Turkse zomersoep van rode linzen.

    De soep wordt traditioneel gegeten als ‘ontbijt’ –break fast– tijdens de vastenmaand ramadan –nu dus–, maar ook gewoon ’s ochtends voor het werk, thuis of onderweg.
    Dan gaat ‘ie vergezeld van een simit, zo’n rond broodje met sesamkorst, waar op zich niet veel aan is maar i.c.m. de soep juist geweldig werkt.
    Het is –mede door de munt!– een fris en licht soepje, dat toch prima en moeiteloos vult op hete dagen.

    [IMG]http://i42.tinypic.com/348kily.jpg[/IMG]

    De oranje linzen (de kirmizi mercimek, ook wel mercimek futbol, naar het Nederlands Elftal!)zijn bij de Turkse supers momenteel in de aanbieding; ik kocht 2½ kg voor nog geen €3,75 (€3,74 om precies te zijn…)

    [IMG]http://i42.tinypic.com/23h2hzd.jpg[/IMG]

    Onderstaand is mijn eigen –beproefde– recept, dat naar mijn mening niet teveel en niet te weinig ingredënten heeft, simpel en voordelig is en toch verrassend complex en smaakrijk.
    Mijn streven was ooit “net zo lekker als bij Simit Sarayı“, de inmiddels ook in NL gevestigde Turkse bakkerij-lunchroom-keten. En hij ís net zo lekker!

    Men neme:
    – 1 kop linzen
    – 1 grote u
    – 2 tenen knoflook
    – 40 gram boter
    -1 el tomatenpuree
    -1 el paprikapuree (Tatli Biber Salçasi, lett. ‘zoete peper puree’, niet te verwarren met de Aci Biber Salçasi, ‘hete peper puree’ oftewel pitloze sambal. Staan naast elkaar in het rek en hebben géén afwijkende kleurcodes of waarschuwingssymbolen als een vlammetje o.i.d.; pas daar mee op dus. Die zoete puree komt in veel meer –ook niet-Turkse– gerechten heel goed van pas; koop zo’n potje!)
    -1 tl sambal of chilivlokken
    -1 el bloem
    -1 blok kippenboillon, of twee theelepels poeder
    -1 tl komijnpoeder (djinten)
    -5 takjes verse munt
    – verse citroen
    – ev. wat yoghurt

    Dan gaat men als volgt te werk:
    – Was de linzen in een zeef.
    Best doet men dat in een kom onder stromend water tot het water helder is; dat duurt effe.
    Laat ze dan eventueel een uurtje weken voor een kortere kooktijd, of laat dit na.
    – Snijd de uien in zeer dunne halve ringen (Dus geen snippers! Is van belang i.v.m. caramelliserings-proces zoals beschreven door Maillard.)
    – Snijd de knoflook in vliesdunne plakjes (Idem)
    – Smelt de boter in een soeppan op halfhoog tot halflaag vuur. Zie toe dat dit naar behoren gaat, regel zonodig de vlam bij –af– en blijf daarna beslist van de knop af!
    – Doe de uien in de pan als de boter is uitgebruisd en goudbruin begint te kleuren.
    Fruit ze al omscheppend tot goudgeel en geurig, zo’n 5 minuten.
    – Doe de knoflook bij de uiten en fruit nog 1 minuut, goed omscheppend.
    – Strooi de bloem over de massa en fruit nog eens twee minuten mee.
    – Voeg de tomaten- en paprikapuree toe; er ontstaat nu een bal. Bak die nog zo’n 3 minuten rul m.b.v. de spatel, zoals bij gehakt.
    – Voeg de komijnpoeder en sambal of chilivlokken toe
    – Voeg de (uitgelekte) linzen toe en fruit die een paar minuten mee, goed en veelvuldig omscheppend.
    – Voeg vier koppen water toe (of 5 bij ongeweekte linzen) en laat aan de kook komen. (Nu mag het vuur weer hoog, tot dat de soep kookt want dan moet het juist laag.)
    – Voeg de kippebouillon toe. (Ik prefereer –professioneel– poeder, vaak minder zout en beter van kwaliteit dan blok. Bij horeca-groothandel.)
    – Laat de soep 10 tot 25 minuten koken (afhankelijk van inweek) onder af en toe roeren.

    -Laat nu de soep flink afkoelen (tot ’s ochtends bijvoorbeeld), maar in elk geval tot ‘ie koud genoeg is om er zonder gevaar een staafmixer in te steken of ‘m door een zeef te draaien of wrijven. (Bij Dille & Kamille hebben ze speciale houten instrumentjes om iets door een zeef te wrijven; hoe koel is dàt?)
    [IMG]http://i39.tinypic.com/2j2hy0x.jpg[/IMG]

    Het is de bedoeling dat de soep helemaal glad en fluwelig is, zonder stukjes of dingetjes.

    – Warm de soep weer op, nu goed roeren want gepureerd koekt/brandt ‘ie wel snel aan.
    – Kneus de muntblaadjes door ze te verfrommelen en knip of hak ze daarna in dunne sliertjes. Roer die door de soep.
    – Proef op zout en peper –allebei niet te veel–schep in bord of kom en serveer eventueel met een klodder (vette Turkse) yoghurt en in elk geval me een part citroen. (Geen schijfje, nóóit een schijfje, want die kun je niet uitknijpen.)

    Een snufje sumac, een aromatisch, wat wrang poeder van gedroogde bessen, is ook erg lekker op deze soep, al kan ‘ie beslist ook prima zonder..
    Blaadje munt er nog op voor pronk is natuurlijk altíjd leuk.

    Zoals gezegd: dopen met je simit, en erbij lekker een glas Ayran, ongezoete drinkyoghurt, die –toevallig– deze week ook bij iedere Lidl in NL en BE wordt verkocht vanwege hun Midden-Oosterse weekthema. Handig voor wie geen Turkse winkel in de buurt heeft.
    [IMG]http://i40.tinypic.com/croex.jpg[/IMG]

    En echt: eet het eens als ontbijt, en heel je dag is anders dan anders; Çok güzel!

Geef een reactie

