Bedenk eens een mooie taart mensen

taart

k heb ooit eens een recept geplaatst met de titel: bedenk eens een mooie kip mensen. Ik combineer die titel met die van vandaag. Dat geeft dus: bedenk eens een mooie taart met kip mensen: BEEMTMK,M

Ik plaats hier mijn recept en u mag een beter recept plaatsen. Een omgekeerde BEEMK,M dus.

Wat deed ik?

Ik kocht 500 gram kipfilet en maakte daar gehakt van. Ook kocht ik twee uiden, twee knoflooken, een selderijstengel. In of op mijn kruidenrekkie vond ik kaneel en muskaatnoot. Ik rapste beiden, ongeveer twee theelepels. Ik kocht ook een taartbodem (pate brisée, maar Luvienna mag het best met een pate feuilletée doen, zij wel met haar ranke lijf), ik had nog een klont zoute botor een flinke hand rozijnen en net zo’n hand amandelschilfers.

Hoe te werk gaan?

De selderij, de knoflook in een plasje olie laten pruttelen. Nu de kipgehakt erbij, zout, peper, rozijnen en een beetje gember. Lekker aanbraden. Twee eetlepels Worchesterchire sauce erdoor roeren.  De kaneel en de nootmuskaat mogen ook meedoen en lekker 10 minuten laten pruttelen een beetje smeuig maken met of een likje creme fraiche of een klein plasje kippeboeljon. Af laten koelen. Pak een lekkere grote ui en snijd hem in dunne plakjes. Met een beet zoute botor een half uur laten carameliseren. De laatste tien minuten mogen de amandelsnippers erdoor. Bewaren.

Verwarm de oven voor op 221°.

De taartbodem op een ovenplaat leggen. Eerst de kippensmurrie in het midden leggen. Daarna het uienprutje erop. Vouw de randen kunstzinnig naar binnen.

20 minuutjes in de oven en klaar.

Gewelig lekker. Luvienna mag de kip door gehakte paddestoelen vervangen.

lummel

 

6 responses to “Bedenk eens een mooie taart mensen”

  1. Luvienna says :

    Beeldschoon lummel! Wat ik al elders zei: ga ik met kipstukjes van de Vegetarische Slager maken.

    Beter recept met taart? Kip? Taart met kip?

  2. Apiedapie says :

    Dit is zo grappig geschreven dat ik aan het recept zelve niet toekom. Uiden, de oven op 221 *schater icoontje* en zo voort. Wat kan schrijven over eten toch leuk zijn. En dus het lezen ook.

  3. lummel says :

    ha welkom terug apie

  4. Luvienna says :

    Omdat lummel vraagt om een beter recept (wat ik heb geïnterpreteerd als nog een recept) en niet heeft aangegeven dat het per se een taart-met-kiprecept moet zijn, volgt hier: worteltaart.Een lekkere. Van Ottolenghi (sst, niet aan NNN vertellen!) (wel het recept!)

    Ik ben niet zo’n fan van worteltaart, maar deze is yummie; zelden zo’n lekkere worteltaart gegeten. Het is een recept van Ottolenghi, dus niet aan NNN vertellen –die is bepaald geen fan van Ottolenghi. Maar deze taart zal hij wel kunnen waarderen, dus geef maar zonder naam van de bedenker door.

    Meng in een kom 160g bloem, een theelepel bakpoeder, een theelepel kaneel en ¼ theelepel kruidnagelpoeder met elkaar.

    Klop in een andere kom 1 ei en 1 eidooier door elkaar.

    Had ik al gezegd dat je veel kommen nodig hebt? Klop in een derde kom een minuutje met een mixer 200 g (ja, ik weet ‘t: rare maatgeving voor olie; zal de artiestenkant van O. wel zijn) neutrale olie, bijvoorbeeld zonnebloemolie met 270 g kristalsuiker, en voeg vervolgens al kloppend het eimengsel van kom 2 toe. Meng daardoorheen zo’n 50 g gehakte walnoten, 50 g gedroogde geraspte kokos, en 135 g wortel, geraspt, in plakjes (dat heb ik gedaan) of julienne gesneden (wordt kant-en-klaar in de supermarkt verkocht; ik weet ’t niet: lijkt me nogal snel smakeloos worden). Meng vervolgens het bloemmengsel van kom 1 erdoorheen; niet te lang mengen.

    Kom 4 is aan de beurt: klop met de mixer 2 eiwitten (of één; mag ook) met een snufje zout stijf – let op: hiervoor is een vetvrije kom en een vetvrije mixer nodig, maar dat weet je ongetwijfeld al. Just sayin’. Spatel het stijve eiwit door het beslag. Ook niet te lang mengen, want dan verlies je de lucht die je er net ingeslagen hebt.

    Giet het beslag in een ingevette springvorm van zo’n 20 cm doorsnee en strijk de bovenkant glad. Bak in een voorverwarmde oven op zo’n 170 graden. Check met een schone breinaald (of als je niet breit een barbecuespies); die moet er schoon uitkomen. Als de bovenkant te donker dreigt te worden kun je die afdekken met aluminiumfolie. Laat de gare taart afkoelen en haal hem dan pas uit de vorm.

    Neem zo’n 200 gram roomkaas, bijvoorbeeld Mon Chou of Philadelphia, op kamertemperatuur (dus haal die uit de ijskast als de taart in de oven staat) en klop die luchtig. In kom 5, denk ik. Klop in kom 6 70 g ongezouten boter met 35 g poedersuiker en 25 g honing luchtig. Spatel de mengsels door elkaar, strijk het over de taart uit en bestrooi het geheel met gehakte walnoten.

    Denk niet aan de bom calorieën en geniet ervan.

    Let bij de foto niet op de granaatappel – die was zomaar in beeld geschoven en had er niets mee te maken.

  5. bookmarkmijnboek says :

    Het ziet er geweldig uit…

Geef een reactie

