Gravlax

Image

In het nieuwe jaar geen moppen meer over vissekoppen, varkenspootjes, kaaskoppen etc.

Ik ging naar de visboer en kocht een mooie moot verse zalm met vel van ongeveer 500 gram. Nu naar huis waar ik in een kommetje 25 gram zuiker, 25 grofzout mixte.

Ik sneed mijn mooie moot zelf doormidden en bestrooide het met het zout/zuiker mengsel. (niet op het vel, maar op het vlees. Leg nu de twee helften op elkaar (vel naar buiten). Wikkel nu vis in folie en in een bak. Nu een gewicht van één kilo erop zodat het lekker plet. 24 of 48 uur in de koelkast. langer mag ook, u zult zien dat de vis steeds donkerder wordt.

Voor het opdienen haalt u het vel eraf en snijdt de vis in kleine blokjes en doe het op een mooi bordje.

Ik dronk er een Petit Chablis bij en daar had ik gelijk in.

Voor de ziekmu Metallica door Apocalyptica.

lummel

15 responses to “Gravlax”

  1. lummel says :

    Ik at dit als voorgerecht en het was genoeg voor 4 personen.

  2. Fenny says :

    Apart, ga het zeker uitproberen.

  3. pawi says :

    Mmmmm.
    Goeie tip voor zondag a.s. als mijn hele familie hier komt reünieren.

  4. lummel says :

    Tijdens het marineren mogen er ook een paar draaien uit de pepermolen bij (ik deed dat pas op mijn bordje) en een beetje fijngesneden dille.

  5. lummel says :

    Koop dan twee staartstukken van gelijke lengte. Die kan je dan mooi op elkaar leggen. Ik heb de gewichten (alles wat ik in de koelkast vond) op een houten plankje op de zalm gelegd, zodat de druk ongeveer overal een beetje gelijk was denk ik zo, maar misschien ook wel niet.

  6. Helmut says :

    Dit is te doen en het lijkt me erg lekker. Bedankt!

  7. Apiedapie says :

    Ja lekker! Heb het van de week nog gegeten, in een restaurant dat is, maar misschien wel bijna zo lekker. En zonder naar de visboer te hoeven waar het altijd zo koud is en naar andere vissen stinkt.

    • Apiedapie says :

      Waarom is het hier een uur vroeger? Frankrijk is op Engelse tijd overgestapt? Wat zegt Asterix daarvan?

    • pawi says :

      Er zijn visboeren die met hun mooie dochters achter de vitrine onmiddellijk de kou doen vergeten. Zoeentje heb ik in de buurt. Ze komen uit Scheveningen, jaar in jaar uit. De meiden worden niet ouder, de baas evenmin. Wat is hun geheim zou ik wel eens willen weten.

      • Apiedapie says :

        Vis en seafood houden je jong, da’s algemeen bekend. Maar ook bakkersmeisjes houden hun rode blosjes keilang. Heerlijk, meel op de armen, poederveegjes op de schortekens, vragende ogen wat of ik blief. Ik koop meer brood dan goed voor me is.

  8. Apiedapie says :

    Het enige dat ik kan bedenken waarom het hier een uur te vroeg is, is dat je in Settings, General, Time Zone de tijdzone verkeerd hebt ingesteld. Zie dashboard, linkerkolom. En dan alles in het Frans natuurlijk. Of je bent gewoon een stronteigenwijs mannetje, dat in zijn hoofd constant op het uiterste puntje van Bretagne verkeert, maar zelfs dan is het verkeerd.

  9. pawi says :

    Flappek, blijkbaar geef je gelegenheid. Zou wel eens strafbaar kunnen zijn.
    Bij mij is er ook gelegenheid genoeg, een heel dorp met een riviertje er door en vele onbespiede hoekjes. Hoewel dat onbespied niet gegarandeerd is.
    Nee, je houdt het op, goede blaastraining zeggen ze, of je blaast stoom af op een daartoe opgesteld keramieken geval.

    De reunie blijft zo vrij van smetten.

Geef een reactie

