Oosters voorgerechtje

Image

In afwachting van een echt Brabants gerecht snel even een oosters hapje. U moet een paar handen gekookte garnalen in huis hebben (snijdt die overlangs dwars doormidden en haal meteen de poepsliert eruit. Ook een in kleine brokken gesneden mango, een paar muntblaadjes, wat engelenhaar of chinese vermicelli (wel eerst even koken) een slaadje bla (ome Cor) en een paar taugéslierten. Alles netjes klein snijden en dan in het natgemaakte rijstpapiertje (die u dus in huis had moeten hebben) oprollen en de uiteinden dicht vouwen tijdens het rollen: rol, vouw,vouw, rol,vouw, rol,rol. Nu in de koelkast laten rusten. bent u een onrustig tiepje, zet het even in de vriezer.

Opdienen met nemsaus. Die kan u kopen of maken. Hoe maakt u het? Goed dank u wel.

Snijd de Spaanse peper in 2. Haal de zaadjes eruit en snijd de peper in julienne. Sla het teentje knof plat.

Vul een kom met limoensap en een scheppie suiker en meng tot alle suiker is opgelost. Voeg de vissaus nuoc man, knof en peper toe en meng goed. Voor de hoeveelheden? Proberen en proeven.

lummel

Ja weer Jake Bugg, ik ga die jongen pluggen

16 responses to “Oosters voorgerechtje”

  1. lummel says :

    Mocht u geen garnalen lusten of eten, dan kan een lekker scherp blokje kaas een prima vervanger zijn. Probeer eens provolone, een heerlijke Italiaanse kaas (nu wordt mijn Franse verblijfsvergunning ingetrokken)

  2. luvienna says :

    Je moet in recepten altijd poepslierten uit garnalen halen – gaan die beesten dan nooit behoorlijk naar de wc?

    Nemsaus; watte? Als ik er op google vind ik hooguit loempiasaus; net zo duidelijk. Is het tekstdeel vanaf ‘Snij de spaanse peper…” de handleiding om nemsaus te maken?

    Nog een vraagje: waar komt die 2e knof (laatste alinea) vandaan? Het platgeslagen teentje (voorlaatste alinea) zat al in het kommetje met limoensap en een scheppie suiker.

    Klinkt overigens lekker. Ik zal zo vrij zijn de garnalen, al dan niet met poepsliert, te vervangen door iets anders.

    • lummel says :

      Ik had de tekst al veranderd voordat jouw reactie geplaatst werd. Je had gelijk er stond onzin. Voor nems, een soort klei loempiaatje uit Vietnam kan je nems recepten googlen

  3. pawi says :

    Lijkt me behoorlijk fris, hoe gepeperd ook. Zo’n gerechtje uit de vriezer.
    Geef mij maar warme oppeppers. Vandaag bij de reunie een klein kommetje linzensoep. Maakte alle tongen los.

    Je gaat wel met de tijd mee, rijstpapier! Morgen even koekeloeren bij de buurtsuper.

  4. Apiedapie says :

    Au!!! Je moet een paar handen in huis hebben en die doormidden snijden, waarmee dan? Maar vooral waarom?

    Wat een gedoe mensen voor zo’n nem. Koop die nou toch gewoon bij de Vietnamees of andere Aziaat op de hoek, veel sneller, en zijn die mensjes ook weer blij. Ze maken ze niet voor niks hoor, staan het hele weekend te koken en te vouwen, willen daarmee een bestaan opbouwen, in ons land, zich nuttig maken, dat wilden we toch? En wat doen wij? We gaan ze zelf maken, tjongetjongetjonge, stoer hoor. Terwijl wij ook gebakken aardappeltjes zouden kunnen maken. Heel gemeen dit.

  5. Apiedapie says :

    Luvienna, nooit opgejaagd geweest zeker? Als jij nou een garnaal was en d’er kwam zo’n grote boot op je af, zo’n sleepnet met van die haken, keihard, en je kan echt niet hard lopen op je korte pootjes op die zeebodem, ga jij dan eerst effe uitgebreid naar de WC, gesteld al dat je die zo gauw zo kunnen vinden? Nee dus, je holt je garnalenpootjes uit je lijf, half zwevend als Armstrong op de maan, en je wordt dan TOCH gevangen. Ben je boven, lig je in de keuken van een of andere meneer of mevrouw uit te soezen, te hopen dat er een God bestaat of op z’n minst wederopstanding, gaat er zo’n muts over je poepsliertjes beginnen! Heel gemeen dit. Ik dacht dat jij van dieren hield. Nee dus. Weer wat geleerd.

    • luvienna says :

      Dat is nou juist het verschil: voor mij geen grote boot met sleepnet en haken achter de arme garnaaltjes aan. Van mij mogen die lieve garnaaltjes heerlijk blijven luieren op de zeebodem of waar ze maar willen, en laten ze hun poep gaan of blijven waar ze maar willen. Zo dol ben ik op dieren.

      Ik ben overigens vaak genoegd opgejaagd en dan ligt het er maar aan of ik me wil laten vangen.

  6. Apiedapie says :

    Waar ligt het aan?

  7. Apiedapie says :

    Jeetje, nu breng je me aan het blozen. *ditto icoontje*

Geef een reactie

