Ballen

De mensheid heeft wat met ballen. Overal kom je ze tegen: op sportvelden, universiteiten, in winterlandschappen, in de dierenwereld, in de kerstboom maar vooral in de keuken: gehaktballen,

bamiballen, nasiballen, toverballen, noem maar op! (als iemand ‘etcetera’ of ‘noem maar op’ zegt weetie meestal nix meer. Probeer het maar eens als u naar een spreker luistert. Vraag naar meer voorbeelden: lachu!

Vandaag houd ik me dus bezig met twee soorten ballen. Deze ballen komen net als de wijzen uit het oosten.

Ballen uit het oosten

hoefijzer

U gaat naar een passende winkel en bestelt daar het volgende:

500 gram hoh gehakt. 6 grote uit hun harnas gehaalde gambas, 3 nieuwe uitjes (met groen), 1 bosje koriander, 1 eetlepel maïzena, 1 eetlepel Nuoc Nam, 1 teen knoflook, 1 theelepel gemalen gember, 1/2 theelepeltje 5kruidenpoeder, 12 hele kleine tomaatjes, 1 eetlepel honing een handvol pinda’s, een plasje olie en zout en peper.

Aan de slag

Hak en snijdt alles wat u kunt hakken en fijn snijden. Behalve de kleine tomaatjes, die u in 2en snijdt.  In een mengkom mengt u het gehakt, de fijn gesneden gamba’s, de helft van het groen van de uitjes, de maïzena, de nuoc nam, de gember, de 5kruiden zout en peper ook natuurlijk. Lekker met je handen kneden en er kleine balletjes van maken (iets kleiner dan een bitterbal). In een koekenpan de olie verhitten en de ballen bruin bakken. Als ze mooi bruin zijn mogen de tomaatjes erdoor, de witte uitjes, de honing. Goed mengen en op een laag vuurtje gaar laten worden. Op een mooie schaal opdienen en met koriander en de gehakte pinda’s bestrooien.

Japanse ballen

Image

U had het volgende uit de winkel gesleept:

350 gram runder gehakt, twee plakken keihard gerapst stokbrood, 1 eiderdoder, een  eetlepel fijngesneden bieslook,  japans peperpoeder, een kopje geroosterd sesamzaad, 5 cl mirin, 5 cl sojasaus (kikoman), 5 cl saké, 1 eetlepel vloeibare honing en natuurlijk olie.

Aan de slag

In een mengkom het vlees, het brood, de eiderdoder, de theelepel sesamzaad en een beetje  peper. Lekker met je handen mengen en er weer van die kleine balletjes van draaien. In de hete olie aanbraden. Haal de ballen uit de pan, gooi het vet weg en blus uw koekenpan met de mirin, de sojasaus, de hupsaké en de honing. Goed roeren en een beetje laten inkoken. Als de saus stroperig wordt mogen de ballen er weer in. Netjes in een kom doen en bestrooien met een beetje peper en sesamzaad.

Ziet u ook dat ik de foto’s verwisseld heb? Stom hè?

Tom Waits

of Coco Rosie ?

lummel

7 responses to “Ballen”

  1. Rebelse Huisvrouw says :

    Het is nu midden in de nacht en terwijl ik dit lees denk ik: ‘als ik het spul in huis had, had ik die Japanse ballen NU gemaakt.’ Het klinkt heerlijk (en ziet er ook goed uit). Morgen misschien? Wie weet!

  2. Ilona says :

    He Lummel,
    Wat heb je je site mooi gemaakt! Compliment!

    Afgelopen zaterdag voor onze gasten de Turkse ballen maar weer eens uit de kast gehaald. Je weet wel, de ballen van G.

    Deze ballen lijken me ook fantastisch.
    Aankomende zaterdag gaan we d’r an!

    • lummel says :

      Fijn dat je het mooi vind Ilona. Ik heb ook een rubriek voor je aangemaakt. Ik ben nu alles aan het rubriceren. Dat duurt nog wel even want het is monnikenwerk. Ook sta je in het ‘about’ artikel, ik hoop dat ik geen fout op je cv gemaakt heb, zeg het maar

      • Ilona says :

        Cv: Zooo… Puntgaaf!

        Rubriek: Ik vind het maar knap!

        Ben vereerd; er ligt hier een prachtige toekomst voor me open…

  3. Apiedapie says :

    Toe maar, een restyling, en wat voor een! Complimenten, ziet er heel gaaf uit, en zo professioneel. Ben je het echt? 😉

  4. Ilona says :

    Om de ‘About’ te liken, moet ik eerst een reactie plaatsen, anders gaat dat liken niet lukken.
    Bij dezen dan.

    Lukt niet op ‘About’.
    Hier proberen…

Geef een reactie

