Courgette? Wat moet je daar nou weer mee?

Afbeelding

Een vriendin van mij is hoogleraar in de pretkunde te Tilburg. Maar lang voor ze dat werd was ze al het toonbeeld van ware pret. Altijd vrolijk, ook op de dag dat ze me voor een tegenbezoek uitnodigde. Ze had eens bij mij gegeten en nu was het haar beurt.

Toen ik aankwam deed ze lachend de deur open en ging meteen naar buiten. Kom mee, gebaarde ze, ik moet even de courgettebloemen plukken. Aan de zijkant van haar huis stonden courgettes te pronken met zachtoranje bloemen. Die plukte ze, nam ze mee naar binnen om ze in de vriezer te doen. Wow.  Nooit van gehoord, maar zij wist dat je die bloemen kon invriezen en later kon eten. In een beslagje in de frituur.

Maar nu de courgettes zelf. Kun je soep van maken, kun je ook met in dunne schijfjes met een beslagje eromheen frituren, maar dit kan je er ook mee:

Courgette au menthe et anchois

Gepubliceerd in NRC recepten (waar ook NNN regelmatig met zijn verbeteringen en hilarische recepten te vinden is) door Ronald Hoeben die het weer had van Frank en Anna van Munster.

http://www.nrc.nl/koken/2013/09/29/simpele-courgettesalade-uit-apulie/

Voorgerecht of bijgerecht, niet vegetarisch, toch lekker.

Men neme per twee personen een courgette. Per zes personen kom je met vijf wel uit.

Even dacht ik aan de Fibonacci reeks. Zoek maar op, maar het klopt denk ik niet.

Schaaf de courgette in dunne plakken. Brandt voorzichtig alle vocht uit die plakken in een pannenkoekenpan, tot de courgette lichtbruin is aan beide kanten en lekker meegeeft met de vork.

Men menge in een kom waar straks die courgetteslierten ingaan: gehakte ansjovis uit blik of potje, kappertjes uit potje, knoflook uit de Roehsle knijper, fijngehakte munt. Dit laatste is essentieel voor de smaak. Beetje olie. Goed mengen en dan die courgette erdoor-en-door.

Muziek volgt, iets Italiaans natuurlijk.

pawi

One response to “Courgette? Wat moet je daar nou weer mee?”

  1. lummel says :

    Dat lijkt me heerlijk pawi, kappertjes, knof ansjovis en munt: heerlijk. Ik ga dat dit weekend maken.
    Ik ga daar nu ook lezen om NaNoNé weer eens te lezen. Kwammie hier maar weer eens.

Geef een reactie

