Konijn en ik

Vandaag heb ik weer eens konijn gegeten. Het recept had ik al eens geplaatst (u kunt konijn in de zoekfunktie typen). Ik zag dat ik er toen geen foto bij geplaatst heb. Vandaar dus vandaag een foto zonder recept.

Image

ik hoop dat deze foto u doet watertanden, het is namelijk ongelofelijk lekker en gemakkelijk klaar te maken.

Het minst gelezen kookblog ter wereld trekt helaas ook steeds minder gastschrijvers aan. Heeft u een lekker recept, weet u een leuk muziekje en maakt u een mooi kiekje, lummel staat open om het hier te plaatsen. Er zijn zelfs gastschrijvers die hier begonnen en naar de NRC verhuisd zijn.

stuur uw recepten op als reactie of naar delummel@gmail.com

1 konijn van 1 1/2 kilo

3 echalotjes, 2 Pastinaken, 2 knollen en 2 Wortels

1 eetlepel kurkuma, 3 eetlepels grove mosterd (Moutarde à l’ancienne) 2 theelepels honing (de geurigste die u kunt vinden) zout, peper, 50 cl sojamelk (of crème fraîche), een scheut witte wijn en olijf olie.

Neem alles mee naar de keuken, zet je lievelingsmuziek op en open de witte wijn. Schenk jezelf een glas in. Proost

Hak het konijn in brokken (voorpoten, achterpoten en het karkas in tweeen). Braadt het konijn aan in de olijfolie en haal het uit de pan. (Oja, u heeft ook een pan nodig)

Indien nodig, nog een scheutje olijfolie en doe de klein gesneden echalotjes erin. Mocht het aanbranden, blussen met witte wijn, goed schrapen dit is het hart van de saus. Snijdt de andere groenten (pastinaak, knol en wortel) in grove blokken en doe die in de pan. Doe het konijn er ook weer bij. Nu een soeplepel kurkuma erin, zout en peper erbij en roeren maar. Deksel op de pan en stoven. (20 minuten.

De deksel mag eraf, normaal gesproken ruikt het nu heerlijk in uw keuken. Schenk U zelf een tweede glas witte wijn in. Proost.

Schenk de soja melk op het prutje. Drie volle eetlepels mosterd erin alsmede de honing.

Laat het geheel nog eens 15 minuten gezellig pruttelen. Het is klaar, opscheppen maar.

Ik vind het lekker met verse pasta erbij, maar dat hoeft niet.

Naar de eettafel waar de geopende fles bourgogne al klaar staat.

lummel

9 responses to “Konijn en ik”

  1. lummel says :

    de telefoon stond niet stil: GEEF OND HET RECEPT. ok dan:

    1 konijn van 1 1/2 kilo

    3 echalotjes, 2 Pastinaken, 2 knollen en 2 Wortels

    1 eetlepel kurkuma, 3 eetlepels grove mosterd (Moutarde à l’ancienne) 2 theelepels honing (de geurigste die u kunt vinden) zout, peper, 50 cl sojamelk (of crème fraîche), een scheut witte wijn en olijf olie.

    Neem alles mee naar de keuken, zet je lievelingsmuziek op en open de witte wijn. Schenk jezelf een glas in. Proost

    Hak het konijn in brokken (voorpoten, achterpoten en het karkas in tweeen). Braadt het konijn aan in de olijfolie en haal het uit de pan. (Oja, u heeft ook een pan nodig)

    Indien nodig, nog een scheutje olijfolie en doe de klein gesneden echalotjes erin. Mocht het aanbranden, blussen met witte wijn, goed schrapen dit is het hart van de saus. Snijdt de andere groenten (pastinaak, knol en wortel) in grove blokken en doe die in de pan. Doe het konijn er ook weer bij. Nu een soeplepel kurkuma erin, zout en peper erbij en roeren maar. Deksel op de pan en stoven. (20 minuten.

    De deksel mag eraf, normaal gesproken ruikt het nu heerlijk in uw keuken. Schenk U zelf een tweede glas witte wijn in. Proost.

    Schenk de soja melk op het prutje. Drie volle eetlepels mosterd erin alsmede de honing.

    Laat het geheel nog eens 15 minuten gezellig pruttelen. Het is klaar, opscheppen maar.

    Ik vind het lekker met verse pasta erbij, maar dat hoeft niet.

    Naar de eettafel waar de geopende fles bourgogne al klaar staat.

  2. Luvienna says :

    Op verzoek van de kookredactie een receptje, en wel eentje voor een supersnelle, zijdezachte, ietwat zoete balsamicodressing.

    Doe in een hoge mengbeker:
    2 eetlepels balsamicoazijn
    2 eetlepels gembersiroop
    1 theelepel scherpe mosterd
    1 toon knoflook uit de knijper
    6 eetlepels olijfolie extra vergine
    zout en gemalen zwarte peper

    Zet de staafmixer erop en laat hem draaien tot de ingrediënten tot een glanzende, lichtgebonden dressing zijn gemetamorfoseerd (is dat een bestaand woord? Anders bij deze.).

    Niet alleen voor in de sla te gebruiken maar ook bijvoorbeeld als dipsaus.

    Voor het muziekje erbij (dat waarschijnlijk nog bezig is als je al klaar bent met het maken van de dressing) heb ik deze uitgekozen:

  3. Apiedapie says :

    De foto doet me niet watertanden maar vervult mij met afgrijzen. Tik op mijn blog ook maar eens “konijn” in, dan weet je waarom. Konijn is niet fijn, dat kan geen kerrysaus verbloemen.

  4. pawi says :

    Hiermee heb je als ik me goed herinner Ilona en Gijsbert wild enthousiast gekregen. Ik heb het nog nooit gegeten, maar op deze manier lijkt het me wel wat.

    Leuk dat je zoekfunctie het goed doet!

  5. TimmerArk says :

    Leuk, mooi, lekker. Ik ga het vandaag proberen. Aangezien ik naast het konijn alleen maar wortel en honing en mosterd in huis heb zal ik het een beetje aanpassen. Ik weet niet of mijn supermarkt nu pastinaak verkoopt. Ik weet niet eens wat het is…

  6. TimmerArk says :

    No Google: Ik weet niet of je Kurkuma bij mij in de buurt kunt kopen…lijkt wel op…kom hoe heet dat ook al weer? Dat verkopen ze wel, heb ik al in huis…potverdrie ik kom er echt niet op….ook zo een strookje…maakt niet uit.

Geef een reactie

