Een blog met ballen

Vandaag weer eens een recept met ballen. Ik had er al een paar geplaatst zodat het nu echt noodzakelijk wordt om een appart rubriekje aan te maken: de ballen. We kunnen nu dus echt zeggen: lummel, een blog met ballen.

soep

Voor ongeveer 15 ballen , ga naar een aantal lokale boeren en koop het volgende:
400 gr rundergehakt, 2  sjalotjes, 100 gram boterham (zonder korstjes), 20 cl melluk, 1 ei, zout, peper, 80 gram chorizo, 100 gram feta.

Eerst de oven op 220° verwarmen, daarna moeten de in kleine stukjes gescheurde botorhammen in de melluk weken.

Nu de sjalotjes snipperen en glazig bakken en af laten koelen.

Pak een mes en snijdt de chorizo kleine dobbelsteentjes en verkruimel de feta.

Nu de botorhammen uit de melluk halen. De overgebleven melluk dient u weg te gooien, nu een ei kloppen en door de broodpulp mengen. We gaan lekker knoeienkneden, met het gehakt, de sjalotjes, de chorezooi en de feta. Nu zouten en peperen. (even een beetje in een koekenpan bakken om te proeven, indien nodig zout en peper toevoegen). We kliederen verder: maak kleine balletjes van het gehaktmengsel. In een ovenschaal in de oven 15-20 bruin bakken.

Opdienen met een tsatsiki (ik weet niet hoe je dat schrijft, griekse yoghurt met basilicum en knoflook)

Image

de foto en het recept komen uit het blog ‘altergusto’

lummel

heerlijke ballenmuziek

 

3 responses to “Een blog met ballen”

  1. Apiedapie says :

    Hier had ook de end of the show bij gekund van Cees Veerman, vind ik dan weer. Waarom? Omdat hij vandaag overleden is en da’s keizielig.

    Graag ook eens een gerecht waarin je de oven niet op 220 graden moet voorverwarmen, maar 140 graden of zo. Waarom moet het altijd zo heet mensen? Die ballen zijn ook niet van steen hoor.

  2. Rebelse Huisvrouw says :

    Het klinkt weer heerlijk. Ik denk dat ik dit morgen maar eens ga proberen.

  3. Rob Alberts says :

    De tzatziki spreekt mij natuurlijk aan. Tenslotte is alles met komkommer lekker.
    Maar nu ik geen dier meer eet wil ik dit gerecht eens met Seitan gaan maken.

    Smakelijke groet,

Geef een reactie

