Botorham zonder botor

Terrine de jambon heet dit in het Frans. Het is echter veel lekkerder dan het klinkt. Het is echt allejezuslekker.

Image

Ga naar het hampaleis (in Madrid is een tapas bar die Museo del Jamon heet) en sla twee soorten ham in. Dit keer deed ik het met 200 gram gerookte ham. Koop een plak van 200 gram. en een paar plakken rauwe ham. Snij de randjes vet van de rauwe ham af en doe de plak gerookte ham in de keukenmasjine: Hamgehakt.

Pak vijf eieren uit de kast en scheid het wit van het geel. Meng de eiderdoders met het hamgehakt en 150 gram geraspte kaas. Nu de vijf eiwitten opkloppen en netjes door de smurrie mengen. Bebotor een bakblik.

Doe een laagje gehakt in het bikblak, daarna een laagje rauwe hamplakjes, een beetje gehakt, weer een laagje rauwe ham totdat er nix meer over is en het blakbik vol.

De oven was natuurlijk al op 200° voorverwarmd. Zet het bakblik met ham in een met water gevulde ovenschaal (au bain marie) en hup, de oven in. Na 35 minuten is het klaar.

Koud serveren. Echt heerlijk, ik beloof het U.

Draai hierbij een plaatje van Shaka Ponk, een heel leuk Frans bandje

lummel

5 responses to “Botorham zonder botor”

  1. lummel says :

    U kunt natuurlijk ook ander hamsoorten gebruiken. De gerookte ham die ik gebruikte is al zout zodat ik geen zout toevoegde. Gebruikt u een minder zoute ham, doe dan een beetje zout door het gehakt.

  2. Apiedapie says :

    Njam, dit ga ik zeker een keer proberen. Eet het weleens bij Franse vrienden, maar nooit aan gedacht het zelf te doen. Het klinkt helegaar niet difficile. Mercikes. Het videootje kan ik nu niet afdraaien want ik zit naar Obama te kijken.

  3. lummel says :

    Obama is weer weg. Hij heeft Lummel 30 minuten lang mogen bezoeken (10minuten meer dan gepland). Hij had nog nooit zo’n mooi kookblog gezien zeidie. Hij kende Nederland vooral van het koekje bij de koffie en de spacecake. Maar dat we zo lekker konijn kunnen bakken wistie niet. Ook van de botorham zonder ham had hij echt genoten. Ook mijn uitleg waarom ik botor schrijf ipv boter vond hij een typisch voorbeeld van Nederlandse humor. Het enige minpuntje van zijn bezoek was dat enkele veiligheidsagenten een beetje teveel van de witte wijn gedronken hadden zodat ze helaas ontslagen moesten worden.
    Volgende keer komtie met Michelle zeidie nog.

  4. Rebelse Huisvrouw says :

    Ex-partner is een Fransman en ik ben jarenlang bijna elk weekend in

  5. Rebelse Huisvrouw says :

    Ex-partner is een Fransman en ik ben jarenlang bijna elk weekend in Parijs geweest. Wat ik het meeste mis van die periode zijn de etentjes thuis bij vrienden. Er werd altijd iets bijzonders van gemaakt, heerlijk!

Geef een reactie

