eitje

Fransen eten niet alleen lam met Pasen, maar ook eitjes. Maar geen Paaseitjes.

Image

Eerst naar de hamboer om een paar lekkere plakken ham te kopen. Een beetje geparfumeerde ham. Nu naar de eierboer om een paar hele verse eieren te kopen. Daarna gaat u naar de geleiboer. Grapje. U heeft een halve liter boeljon nodig. En een flinke scheut jajem. Bijvoorbeeld Port of Madeira, my dear. En een paar blaadjes gelatine of agare agare (Maggi verkoopt een poedertje dat deze gelei ook maakt).

Kook vier eieren zacht (6 minuten in kokend water). Snij een plak lekkere ham aan slierten. Maak een halve liter gelei. Doe de eieren in een bakje (ramequin). Drapeer de ham eromheen. Nu de nog vloeibare gelei erover gieten. Daarna een beetje peterselie en espelette peper.  4 uur in de koelkast. Opdienen en opeten.

Image

U moet het natuurlijk mooier opdienen, met wat sla, uitjes, tomaatjes etc. Ik zal morgen een mooie onscherpe foto plaatsen.

Heerlijk. Echt waar.

lummel

5 responses to “eitje”

  1. lummel says :

    je eet je vingers erbij op zo lekker is dit.

  2. Apiedapie says :

    Kan zijn, maar waarom je eerst vier uur in de koelkast moet gaan zitten voordat je het opdient en opeet is me een raadsel. Enfin. We zullen het nooit weten. Maar ik ga dat mooi niet doen.

  3. Apiedapie says :

    Je tijd staat trouwens niet goed, maar dat weet je misschien. Het is nu in dit deel van de wereld (het deel dat kan klok kijken) 00h10. Dus tandjes poetsen en naar bed. Met die tijd van jou zou ik nog een borrel nemen en zouden Pauw & Witteman nog moeten beginnen.

  4. Rebelse Huisvrouw says :

    Zo’n ijskoud ei lijkt me persoonlijk niet zo heel erg lekker. Vloeibaar eigeel en dan nog koud ook… Ik weet het niet. Het liedje daarentegen is natuurlijk geweldig!!

    • lummel says :

      Je kunt het op kamertemperatuur serveren, maar koud is het eigeel erg lekker. Maar als je het vloeibare eigeel lekkerder vindt, heb ik een ander recept voor je. Een recept van mijn ( franse) schoonmoeder.

Geef een reactie

