Ingekomen ballen

Dit recept vond ik in de mailbox van lummel. Voor de eerste keer een echte onbekende die iets opstuurt. Hulde. Ik plaats het dan ook meteen. Hartelijk bedankuwelt.

Dit is een recept voor als je al eens bouillonblokjes door je gehaktballen hebt willen mengen, maar ook eigenlijk geen zout met wat e-621 door je gehaktballen hebt willen mengen.

Hak wortel, uit en bleekselderij zeer fijn, desnoods in een keukenmachine, maar maak er geen puree van. Bak dan zachtjes de spekblokjes in een koekenpan met een klein beetje olie. Haal dan de spekblokjes uit de pan, maar bewaar het vet, of haal de spekblokjes uit de pan op dergelijke wijze dat het vet in de pan blijft. Bak nu de fijngehakte wubs (wortel, ui en bleekselderij) in het vet van het spek gaar. Meng daarna het wubs door het bzk (brood zonder kortstjes) en meng het wubsbzk vervolgens door het gehakt. Vorm ballen van gehakt en bak deze.

Het heeft mijn voorkeur om de ballen niet te garen in de jus, maar in donker bier. Westemalle dubbel raad ik persoonlijk, die is niet zo zoet. Chinay blauw heeft ook nog iets kruidigs, als dat uw ding is. Gooi er ook scheutje ketjap manis bij, dat gaat verbazingwekkend goed samen.

Maak nu ook indruk op uw gasten of familie met uw imponerende kennis van acroniemen. Indien u wilt lachen zonder te vragen of uw slager bokkepootjes heeft kunt de ballen ook de naam geven van een van uw gasten zodat u of andere gasten kunnen vragen of iemands ballen of lekker iemands ballen in uw of een andere mond steken. Hilariteit verzekerd.

 

Tijdens het koken van iemands ballen in bier raadt ik u aan om een zelfde biertje te drinken met Duane Allman en Boz Scags op de achtergrond:

 

 

allo S.F. ,

Bij deze een recept voor uw kookblog. Het is een recept voor gehaktballen met wubs. Er zit wel een liedje bij, maar geen kiekje. Alvast mijn excuses voor de spellingfouten. Ik ben volgens mij een latente dyslect, dus er zullen er vast wel wat inzitten ondanks mijn zorgvuldige controle.

Groeten,

Benjamin.

4 responses to “Ingekomen ballen”

  1. lummel says :

    Bedankt Benjamin, je recept wordt zeer gewaardeerd hier. Ik ben SF niet. Ik ben wel Fan van hem.

  2. Rebelse Huisvrouw says :

    Ik twijfel. Zal ik dit ooit gaan proberen of niet…? In dat bier maakt het wel weer erg aanlokkelijk natuurlijk.

  3. pawi says :

    Leuke twist aan de jus. dat bier/
    Alleen al het lezen van dit recept maakt iedereen vrolijk.

    Was er niet nog een recept voor ballen, lummel? Van NNN? Van ballen die een vriendin nog beter maakt dan de kok zelf?

  4. Rob Alberts says :

    Zout is er in soorten en smaken.
    Zelf ben ik gek op de verschillende miso varianten.
    Volgens zeggen gezonder dan een gewone snuf zeezout of zoutmijn.

    En voor de echte zoutverslaving is zelf gemaakte gomasio ook niet te versmaden.

    Smakelijke groet,

Geef een reactie

