Bovendien zijn ze ‘sigaarvormig’ (eigenlijk ‘drolvormig’ maar dat klinkt een stuk minder)

Image

Bij een ‘gewone’ gehaktbal mag best wijn en bric, zoals heul vroeger ‘Pinard’, of tegenwoordig ‘Vin de table de Pays de l’Aude’ van Aldi.

(Al was die laatste vroeger iets beter dan nu: andere coöperatie waarschijnlijk want de Pays de l’Aude zit –na wat schandalen en ingetrokken appelations– weer in de lift, en terecht want de druiven, klimaat en terroir zijn daar prima, evenals de wijn. Terzijde.)

Wat gehaktballen betreft: dat is als concept vergelijkbaar met een blanco A4-tje, een T-shirt of een lege wissellijst. Je kunt het invullen zoals je wilt, desnoods iedere keer anders.

(Sterker nog: het heeft me ooit maanden gekost om de gehaktballen van mijn vriendin na te maken, door trachten de ‘willekeurige’ kneepjes specerijen te analyseren, kalibreren en na te doen. Nog steeds maakt zij die ballen lekkerder echter…)

Zo dol als ik ben op de –verrassend verfijnde– Ottomaanse keuken, maak ik graag köfte.

Ook daarvoor geldt dat er evenveel recepten als makers zijn, maar een aantal basis-ingredënten wijken af van ‘onze’ bal.
Bovendien zijn ze ‘sigaarvormig’ (eigenlijk ‘drolvormig’ maar dat klinkt een stuk minder…)

– Het begint met een mengsel van runder- en lamsgehakt, liefst flink wat vetter dan gewoonlijk.
– Daar gaat dan –naast wat paneermeel– ook vaak een gekookt, geprakt aardappeltje door.
– En geraspte, uitgeknepen ui. Veel. (Dat uitknijpen is belangrijk, anders wordt het te nat.)
P.S. Geen knoflook in Köfte; die komt in de saus!
– Bij wijze van specerijen altijd flink wat gemalen komijn en korianderzaad, en ook bijzonder: kaneel.
– Kruidengewijs gaat er héél veel gehakte peterselie door, en een goeie snuf gedroogde munt. (Goeie gedroogde munt smaakt sterker dan verse en wordt vooral gebruikt in vlees en soep.)
– Een flinke lik harissa, voor wat pit, of açi biber sos, sambal zonder pitjes en een flinke lik paprikapuree (pul biber salcasi: zoete peper pasta) geven ook kleur aan de ballen.
(En gemene vlekken in uw goed, dus pas op!)
– Een flinke snuf sumac werkt als zuurteregelaar en het licht wrange karakter zorgt bovendien voor een zeker je ne sais quois.

Grillen boven een gloeiende kooltjes (die weer gaan fikken wegens uitlopend vet: dat geeft smaak, maar pas op!) of bakken in een koekepan.

Lekker op brood, met wat sla, uienringen en een yoghurt-knoflooksaus (Turkse yoghurt met 10% vet, water, olijfolie, knoflookpasta, z&p, peterselie).

Erbij drink ik graag ayran, een licht gezouten youghurtdrank, of een glaasje (hier ook alom verkrijgbare) Kavaklidere Yakut; die blijft goed overeind zonder overheersend of opdringerig te zijn.
Stevig, roodfruit, pruimen, leer zelfs, maar ook fris want lichtzuur, en dat weer met een licht honingachtig filmpje. En soms lavendel en rozen.
Nogal Turks dus, en dat is goed.

Trouwens, bij veel van die pizza-shoarma-döner-turken hebben ze geregeld köfte, al dan niet buiten de kaart, en die worden dan vaak door moeder of oma gemaakt, met veel geduld en aandacht.
Vraag er beslist naar: men is er trots op en het is ‘echt eten’ , geen snack of vette bek.

Bij de Islamitische slager en super wordt kant-en-klare kruidenmix voor köfte verkocht. Die is op zich prima, zoals ook onze slagers-gehaktkruiden.

NaamNomName

22 responses to “Bovendien zijn ze ‘sigaarvormig’ (eigenlijk ‘drolvormig’ maar dat klinkt een stuk minder)”

  1. lummel says :

    Dat klinkt vurrukkuluk, binnenkort maar eens proberen. Of misschien aan een vriendin laten lezen

  2. Ilona says :

    Het is toch zo bizar, zeg ik hier net tegen mijn hofkok, dat de recepten die NNN beschrijft, zo vaak erg lijken op die van ons. Al die ingredienten, kookgerei, etc. etc…
    Ik vraag net aan hem, ben jij soms stiekem NNN?

    Bovenstaande drolletjes, köfte: onze jongste zoon (toen nog een jaar of negen) leerde dit eten in voormalig Joegoslavie, op vakantie. Het heet daar anders, maar hij noemde ze sjewappertsjie.

    Thuis barbequen: het vlees leggen we altijd naast de gloeiende kooltjes, zodat het vet niet in het vuur kan vallen, maar in een lekbakje eronder.
    Couscous erbij met salade.
    Maar deze variant van heerlijkheden eromheen zullen we ook zeker gaan proberen.

    Dus lummel, gelezen, dus mocht je weer es deze kant opkomen…

  3. lummel says :

    Ik hou me warm aanbevolen Ilona

  4. Ilona says :

    Anoniem was ik dus. Checken op mijn laptop leert me dat ik nog steeds ingelogd ben. Mijn nieuwe phoontje doet namelijk niet wat ik wil.
    Jij bent even een proefkonijn voor mij in dezen. Maar dat vind je vast niet erg want jouw konijn hebben we geproefd en dat zullen wij noooit vergeten.

    Wat ik zeggen wilde: na de sjewappertsjie een fris en fruitig ijsje toe.

    (Sorry de overbodige teksten…)

  5. Rebelse Huisvrouw says :

    Man, wat is het altijd smullen bij jou. Je zal dit soort gerechten toch zomaar kunnen maken. Heerlijk.

  6. Rob Alberts says :

    Mijn eerste Kofte proefde ik van een Turkse vrouw.
    Zij vertelde dat het kneden van het gehakt met de kruiden een speciale handigheid is. Om te testen of het goed is gooi je een stukje Kofte tegen het plafond. Als het even blijft plakken en dan naar beneden valt dan is de Kofte goed.

    En het smaakt inderdaad beter met deze controletruc!

    Smakelijke groet,

  7. pawi says :

    Alouettes!
    Zo werden ze aangekondigd in een Frans restaurantje. Ze begrepen daar meteen waarom we wat aarzelden. Deze zwaluwvormige drolletjes zijn favoriet gebleven hier in huis. Vooral veel peterselie, en die munt maakt het af. Mijn kruidentuintje is ingericht op dit soort recepten. Tadaa! Nu al plezier van.

    En thee van munt uit eigen tuin, kan nu ook. Hoeven we niet meer te zoeken langs sloten en waterkanten.

    PS dat trucje tegen het plafond gooien geldt alleen voor spaghetti, Rob Alberts. Rauw vlees blijft nogal makkelijk plakken. Hopelijk heb je een hoog springende hond, een vrouw die na het fornuis ook het plafond schoonmaakt, of vleermuizen.

    • Rob Alberts says :

      Bij het open maken van een blikje tomatenpuree heb ik ooit een kleine ontploffing gehad en zaten de spetters tegen het plafond. Door verschillende lagen plafondverf en witsel bleef het terug komen.
      Mijn spaghetti proef ik gewoon voor de gaarheid. Die slierten gooien zo lastig ….
      De vleermuiskasten tegen de dakrand blijven maar leeg. Terwijl ik zo graag rondvliegende vleermuizen tegen de muggenoverlast zie.
      De tuinkruiden gebruik ik niet meer, teveel buurtkatten met vieze gewoonten.

      Vriendelijke groet,

      • pawi says :

        Oh wat een ramp! Tomatenpuree op het plafond. Ik leef met u mee.

        Buurkatten houden niet van de geur van mottenballen, tegenwoordig geurballen genoemd, te koop bij Kruidvat. Beetje verkruimelen en onder een steen of blikje leggen (wel een opening vrijlaten), en de katten blijven weg.

      • Rob Alberts says :

        Het gebruik van geurballen ken ik nog niet. Is dat wel veilig voor mijn tuinmuizen, egel en vogels? Vaak heb ik het idee dat het kleine chemische tijdbommetjes zijn.

        Knoflookpoeder heeft in ieder geval geen effect op mijn buurtkatten.Alsof er hier alleen maar slecht ruikende katten rondlopen ….

        Vragende groet,

      • pawi says :

        De muizen vieren feest nu er zo lang geen kat meer is geweest. De egel scharrelt onder struiken zijn eigen kostje bij elkaar. De vogels trekken zich niets aan van die steen met zijn geheim eronder. De wormen, vliegen, spinnen en muggen evenmin.

        Dit is het eerste middel, na zoveel jaar verschillende probeersels, dat echt werkt. Nu al weken achter elkaar. Wel af en toe verversen, die ballen.

      • Rob Alberts says :

        Dank; ik ga het uitproberen!
        Vriendelijke groet,

  8. pawi says :

    Sorry, een reactie staat op de verkeerde plaats….even omhoog scrollen svp.

  9. NaamNomName says :

    U bent in de war: dat is de wijze waarop onder kannibalen, basji-boezoeks en muzelmannen de kokkin getest wordt.
    (En indien ze het doorstaat én ook kan koken mag ze blijven. Als ze maar wel haar hoofddoek ophoudt en heur bek houdt,bijtijds bukt en –u heeft wederom gelijk– niét aan het plafond blijft hangen. Is cultuur.)

    Hatsikidee, lekkere hapjes!
    (Hee, psst, waar ga je?)

    • pawi says :

      Mooie vergelijking NNN, die van de gehaktbal met een leeg A4-tje, T-shirt of wissellijst. En de beschrijving van dat glaasje Kavaklidere Yakut met al zijn tonen doet me watertanden, dat is andere koek dan muntthee!

      Dat de kokkin tegen het plafond schiet ligt inderdaad vaak aan de baas.

      • Rob Alberts says :

        Geven de tegen het plafond aan schietende keukenprinsessen nog nieuwe recepten?
        Of zit er met deze warmte geen nieuwe blogpost in het verschiet?
        Warme groet,

    • pawi says :

      Er komt iets aan met rijstcake courgettes en olijven….ik weet nu al dat ik dit ga ik maken zodra het recept verschijnt.

      • Rob Alberts says :

        Een eetlust opwekkende mededeling, de vastenperiode is afgelopen hoor ik.
        Of moet ik nog even geduld hebben?

        Vragende groet,

Geef een reactie

