Rijstcake met courgettes en olijven

taart
Ga naar uw handelaren en koop het volgende:

5 ronde courgettes, 150 gram rijst, 200 cl heet water, 200 gram pittige kaas, 1 ui, 40 groene olijven zonder pit, een paar snuffen zout en een paar draaien uit de pepermolen, twee takjes thym en 33 blaadjes basilicum.

Aan de slag.

Fruit het uitje in een koekepan, doe de rijst erbij en daatbna het hete water. Gaar koken.
In de ondertussentijd snijdt u de courgettes aan hele kleine dobbelsteentjes en gedurende 10 minuten bakken in een andere koekepan.
Laat de hele handel lekker afkoelen. In Breek drie eieren in een grote slakom, raps er de kaas door, flink kloppen en nu de inhoud van de twee koekenpannen erdoor mengen.

Pak een bakblik uit de kast en met ovenpapier bekleden. Stort tweederde van het beslag erin. Nu de ontpitte groene olijven zachtjes erin drukken. Stort de rest van het beslag erover en 30 minuten in een op 180° voorverwarmde oven bakken.

Heerlijk

lummel

geen muziekje omdat wordpress niet echt tof werkt vandaag

10 responses to “Rijstcake met courgettes en olijven”

  1. Rob Alberts says :

    Vooral het aantal blaadjes Basilicum maken dit al tot een lekkernij.

    Het water loopt mij nu al in de mond.
    Jammer dat alle winkels nu dicht zijn.

    Smakelijke groet,

  2. lummel says :

    pawi had gelijk! Hoe wist je dat? Tweede poging Rob, het staat er nu op. Jammer is alleen dat het de eerste keer veel leuker geschreven was, met veel grappen en grollen.
    eet smakelijk vrienden, dit is een goed zomergerecht en heel gemakkelijk te maken.

    • pawi says :

      Ik zei dat ik het ging maken zodra het was gepubliceerd. Vannacht kun je mij dus zien knutselen met deze cake. Alle ingrediënten hebben we in huis/tuin, het feest kan beginnen.

      Die vele grappen en grollen komen later alsnog wel, lummel kennende.

      PS ik neem de dubbele hoeveelheid tijm en basilicum, wie het breed heeft kan het breed laten hangen…

    • pawi says :

      Staat in de oven te geuren. Mmmm. In quichevorm gegoten. Afgekoeld kan het mee met de picknick morgen.

  3. Fenny says :

    Ik ga het binnenkort eens proberen.

  4. Rebelse Huisvrouw says :

    Ik schrijf m’n berichtjes altijd in een Word-document. Dan heb je de ellende niet die je nu kennelijk hebt mogen ondervinden. Nu missen we de grappen en grollen, dat is dan toch weer jammer. Hoe dan ook: de rijstcake ga ik z.s.m. proberen!

    • pawi says :

      Wat een machtig gerecht! Na een portie lig je voor uren plat in de duinen. Bossen. Tuinen. Of op de bank. Echt een maaltje voor mensen die moeten aankomen of voor mensen die aan Extreme Sports doen.

      • lummel says :

        Das raar, wij vonden het juist licht.

      • pawi says :

        Het lag aan mij, te zware rijst, teveel kaas… wie zal het zeggen/
        Het recept blijft een topper, volgende keer neem ik lichtere rijst en minder kaas…

  5. Corline says :

    Een mooi gerecht voor mij. De ronde courgettes in mijn tuin groeien als gekken. Dan hoef ik ook geen vriendschappen meer op het spel te zetten (Oooh, neee, daar komt ze weer met haar courgettes. Achter de bank!!!!)
    Binnenkort proberen!

Geef een reactie

