Fiadone Corse met citroen

fiadoen

Dit toetje komt regelrecht uit Corsica en lijkt veel op cheesecake.

U gaat aan de slag.

Allereerst moet u een Corsicaanse kaas te pakken zien te krijgen: brocciu (spreek uit broetsj) 500 gram. Als u geen brocciu kan vinden, neem dan ricotta. brocciu komt van de geit en ricotta van een koe. Ik had mazzel. 100 gram zuiker, 5 eideren een halve citroen (bio want we gaan de schil gebruiken), 2 soeplepels likeur de myrthe. Dat had ik niet dus ik nam twee eetlepels rum. Er bleef dus veel rum over om lekker op te tetteren.

Naar de keuken

Zet uw oven op 180°. Doe de broetsj in een slakom en prak het fijn met een vork. Zeker niet de mixer! Raps nu de zitroenzchil en mik het door de broetsj. Haal een tweede slakom uit de kast en breek de eieren erin. Doe de zuiker, de zitroenzap en de rum erbij en kloppen maar. Het moet lekker schuimig worden. Voeg nu de inhoud van de twee slakommen tezamen met een pollepel.

In de oven

Doe het verkregen mengsel in een springvorm (bebotord) en 25 minuten in de oven. Ik strooide er een beetje bruine zuiker op om een mooi knapperig korstje te krijgen.

Ik draai hier geen Corsicaanse muziek bij, want daar krijg ik spontaan een sik van.

Vlak bij Corsica

lummel

6 responses to “Fiadone Corse met citroen”

  1. lummel says :

    Het toetje ziet er droog uit. Maar in de mond komt het vocht uit de kaas. Een heerlijke sensatie. Daarom niet mixen maar met de vork prakken en met de pollepel doormekaar mixen.

  2. pawi says :

    Lijkt me heerlijk, vooral koel. Die myrthe liqueur heb ik nooit geproefd, dus over rum zal je mij niet horen mopperen.

    Terecht schrijf je dat je niet moet mixen maar prakken. Dat geldt ook (om vergelijkbare redenen) voor avocadomousse en aardappels, om maar wat te noemen. Die raken hun textuur helemaal kwijt door het brute geweld van de mixer.

    Die hele mixer kan trouwens wel weg uit de keuken. Het opkloppen van eieren bijvoorbeeld gaat net zo snel met de garde en dat klinkt ook nog eens aangenamer.

  3. Rob Alberts says :

    Jammer, twee keer mis; zoete koek is niet voor mij weggelegd en rum drink ik niet.
    Ik kijk dus graag uit naar het volgende recept!

    Smakelijke en kieskeurige groet,

  4. Corline says :

    Dit lijkt me heerlijk. En de muziek is ook goed te pruimen. Wat een stuk, die Adriano. 😉

  5. Apiedapie says :

    Het lijkt verdacht veel op een rijstcake met courgettes en olijven.

  6. Rebelse Huisvrouw says :

    Tja, wat zal ik hier nu weer eens op zeggen. Ik ga maar eens op pad, op zoek naar de brocciu. God, wat klinkt dit weer verrukkelijk.

Geef een reactie

