Komkommersalade

Ik herinner me de bittere smaak die aan de eindjes van de komkommer zat, en een binnenkant vol zaden. Maar dat is verleden tijd, nu de komkommerfabriek alleen vrouwelijke planten levert. En dus geen zaad en geen bittere eindjes. Niet meteen denken dat dit een metafoor is, héé?

Het ideaalbeeld van de rechte komkommer is aardig benaderd, niet mijn ideaalbeeld overigens. Het schilt wat makkelijker (met een kaasschaaf) maar dat is dan ook wel het enige voordeel.

een

Als je komkommers wilt bewaren, en dat ligt voor de hand nu ze zo overvloedig in de winkels liggen en ze vaak voor een klein prijsje worden verkocht, dan kan dat beter buiten de koelkast. Er zitten organismen in de vrucht die beter gedijen op een lage temperatuur. (bron: wiki)
Welke organismen dat zijn? Geen idee. Ga ik nog opzoeken op Google.

Recept voor Tzatziki τζατζίκι)
Turken noemen het cacik en met munt heet het daar haydari.

Pluk per persoon een niet al te grote komkommer. Komtie uit eigen tuin: wassen en raspen. Komtie van de winkel: wassen, schillen en raspen. Begin hiermee lang voor etenstijd, want die rasp heeft uren nodig om uit te lekken. Beetje zout erop versnelt het ietwat en komt de smaak ook ten goede.

Doe Griekse yoghurt, liefst die van schapenmelk, uit een bakje in een kom. Knijp er een teentje knoflook met de Rollsie over fijn. Haal munt uit de tuin, niet te zuinig! groeit zo weer bij! , was de blaadjes en snijd ze heel fijn. Roer eerst de knoflook en munt door de yoghurt en daarna de uitgelekte komkommerrasp.
Er mag nog van alles bij, julienne van wortel, peterselie, dille. Deed ik deze keer niet. Wel een mooie zwarte olijf. Wie hem krijgt mag zeggen wat we de volgende dag eten.

Laat minstens een uur koud worden (ja, nu kan het wel in de ijskast).

twee

Lekker met shoarma, pittig kippetje, lamsworstjes, eigenlijk alles wat lekker pittig smaakt. En drink er een glas koele witte wijn bij, daar maak je altijd goed sier mee.

pawi

Muziek:
De Sirtaki natuurlijk!

6 responses to “Komkommersalade”

  1. Rob Alberts says :

    Lekker!
    Jammer dat de munt nu vooral aan het bloeien is.
    Maar volgend jaar ga ik zeker rijkelijk munt toevoegen.

    Wat hebben de Turken en Grieken gebroederlijk samen een lekkere gerechten.
    Daar kunnen ze op Cyprus nog heel wat van leren.

    Soms hoor en lees je dat een product niet in meerdere gangen gebruikt mag worden maar met mijn soep en jouw salade weet een ander wellicht nog een mooi dessert te bedenken?

    Smakelijke groet,

  2. pawi says :

    Rob, dank voor je ABC van landen waar je nu niet moet wezen. Mijn voorgenomen wereldreis wordt nu drasties ingekort. Ik ga maar naar de Veluwe dan. En hoop niet overhoop te worden gereden door motorbendes die elkaar het leven onmogelijk maken.

    Een bordje komkommersoep met daarnaast een grote pan ellende is mij teveel van het goede. Ik kan zonder.

    • Rob Alberts says :

      Een mooie vakantie omgeving, je komt daar in Koninklijke contreien.

      Mag ik je een heel fijne vakantie toewensen.

      Wellicht dat ik met mijn rugzak ook die kant op wandel.

      Vriendelijke groet,

  3. Rebelse Huisvrouw says :

    Aaa, wat gezellig, ik waan me weer even in Griekenland…

Geef een reactie

