Kip in mosterd, knoflook en thym saus

Geen geweldige kop maar vandaag dekt de vlag de lading.

slaatje

 

En ik heb nog nooit zoiets gemakkelijks gemaakt. Dit kan de grootste (vult u zelf maar in) ook.

Recept voor 4 kippenpoten: 

4 kippenpoten, 250 ml soja room (of crème fraiche), 3 eetlepels hele scherpe mosterd, heel veel thym (liefst vers) en 4 grote tenen die u door een knoflookpers duwt. Ik ben sinds kort in het bezit van de Rolls Royce onder de knoflookpersen, een kado van een lieve vriendin en haar chaperon.

Aan de slag

Pak een ovenschaal en doe daar de sojaroom in. Nu drie flink gevulde eetlepels mosterd, de thym en de uitgeperste knoflook. Flink doorroeren. De kippenpoten erin en goed bedekken. In de koelkast laten marineren tot 45 minuten voordat u het niet meer uithoudt van de honger. Zet de schaal met de poten en de saus in de op 190° voorverwarmde oven en laat het daar 45 minuten staan. Na 22,5 minuten moet u de poten omdraaien.

Opeten met verse spinazi.

En tijdens het opeten luistert u naar de Band

lummel

PS drink hier iets rood uit bourgogne bij

23 responses to “Kip in mosterd, knoflook en thym saus”

  1. Rob Alberts says :

    Ik loop even een blokje om.
    Sinds geruime tijd eet ik geen dier meer.
    De mosterd, knoflook en thijm combinatie ga ik zeker voor iets anders nog eens uit proberen.
    Vooraf een komkommersoepje en bij de kip een komkommersalade?

    Smakelijke groet,

  2. pawi says :

    Patjepejer? Kluns? Lul? Onbenul? Nieuwe vriend die zijn beste beentje wil voorzetten?Zelf ingevuld.

    Lijkt me heerlijk door al die pittige meebakkertjes. Komt er nog een knapperig korstje op of vind je dat overbodig? Mango chutney past hier ook wel goed bij.

  3. Marieke says :

    Wat is de rolls roys onder de knoflookpersen? Ikea?

    • lummel says :

      Het is een cadeau Marieke en er staat geen merk op. Misschien kan een van onze lezers ons verder helpen?
      Wel kom op lummel Marieke, je be hoort vanaf nu tot een zeer sélect gezelschap

      • pawi says :

        Als het goed is staat er een merk op een van de stelen, lummel. En in het persgedeelte een patentnummer.

    • Rob Alberts says :

      Tussen mijn snijplank en mijn keukenmes plet ik de knoflookteentjes.
      Daarna versnipper ik de teentjes met mijn keukenmes.

      Op de een of andere manier gaan mijn knoflookpersen altijd stuk.

      Smakelijke groet,

      • lummel says :

        Ik laat het afhangen van het recept Rob, soms snijd ik het heel fijn, soms wat grover en soms sla ik het met de platte hand vlak en soms met de Rösle knoflook Rolls

      • pawi says :

        Met zo’n ding aan een stuk hoef je nog geeneens de knoflook te schillen. Dus je vingers gaan niet naar knoflook ruiken.
        Zolang je het nog op de oude manier doet, kun je je handen spoelen met een metaalachtig “zeepje”, gegarandeerd dat de geur verdwijnt. Te koop bij Blokker, Kruidvat en dat soort winkels.

        Waar je ook die mottenballen kunt kopen, trouwens. Heb je die al uitgeprobeerd Rob?

      • Rob Alberts says :

        De mottenballen schijnen geheel te bestaan uit een chemisch goedje dat onze bijen laat uitsterven.
        Hier kwam ik gelukkig net op tijd achter.

        Bijenhotels bouwen voor de ondersteuning van bijen in mijn tuin en tegelijkertijd de bijen uitmoorden met een chemische goedje leken mij niet zo geslaagd.

        Nu moet ik de buurtkatten maar accepteren.

        Vriendelijke groet,

      • pawi says :

        Je moordt bijen niet uit met een enkele mottenbal in de tuin, wel als je de raten volstopt met mottenballen, maar wie doet dat nou? Alleen de professionele bijenhouder, die geen enkel ander doel heeft dan honing honing honing en niet veel opheeft met het welzijn van de bij. Wel vindt de prof het belangrijk dat hij genoeg bijen overhoudt voor zijn honing. Nee, met dit argument haal je het niet, Rob.

        Ideaal: één mottenbal en alle katten blijven in een omtrek van minstens 10 meter weg.

        http://edepot.wur.nl/141691

      • Rob Alberts says :

        Ik wil geen risico nemen en accepteer de buurtkatten toch maar.
        Dank voor de informatieve link.

        Bijvriendelijke groet,

  4. Fenny says :

    Ja ja, eerst nieuwsgierig maken en dure woorden gebruiken en dan zeggen dat je het niet weet!

  5. lummel says :

    Mea Culpa, ik heb weer eens met mijn neus gekeken. Pawi heeft gelijk, het staat er knal groot op: rösle.

  6. lummel says :

    vindt niemand Garthe Hudson of Robbie Robertson een stuk? (de drummer en de gitarist)

  7. Apiedapie says :

    Ik vind zingende drummers heel geil, maar dan moet het wel een dame zijn, zoals die van de Corrs of hoe heten ze ook al weer. Mannelijke drummers die zingen vind ik engerds, ook Phil Collins dus. Brrr. Of je drumt, of je zingt, beide gaat niet goed. Als je een man bent dus. De kippepoot op het plaatje lijkt me niet helemaal gaar, maar dat kan aan het licht liggen. OK, ik ben al weer weg.

  8. Rebelse Huisvrouw says :

    Ik weet het niet… die room gaat zo schiften volgens mij. Is het echt lekker? Tja, als het zo gemakkelijk is, is het in elk geval wel het proberen waard natuurlijk.

Geef een reactie

