Mosselen

kippepootvoorvandaag

Vandaag mooie mosselen op de markt gevonden. Meteen toegeslagen en ze klaar gemaakt.

In een plasje olie heel klein gesneden groenten even warm maken. Ik deed een preitje, een worteltje, venkel, peterselie en een uitje. Als het heerlijk ruikt in de keuken mag er een flinke plas witte wijn over gegoten worden. De overgebleven wijn drinkt u lekker op tijdens het eten. Lekker laten koken en dan de schoongemaakte mosselen erop. Deksel op de pan en opdienen als de mosselen open zijn. Uiteraard eet u er een bord patat bij. Ook een mosterdsausje is niet te versmaden.

Voor het muziekie blijven we nog even bij the Band, dit keer met Joni

lummel

8 responses to “Mosselen”

  1. Rob Alberts says :

    Hoewel ik mosselen erg lekker vind eet ik al eventjes geen dier meer.
    Je recept laat ik voorbij gaan.

    Ik werk weer verder aan mijn blogje “Woensdag gehaktdag”.

    Smakelijke groet,

  2. Apiedapie says :

    Eindelijk eens een recept dat ik al kende en regelmatig praktizeer. Iets creatievers zou op prijs zijn gesteld. Maar dat bord patat moet erbij, dat ben ik met je eens.

  3. pawi says :

    Creatief met mosselen: zie de Brusselse variant met room en een piepklein scheutje cognac. En wat je met de mosselen kan doen staat ook bij pawi, creatief met kurk maar dan anders.Toen heette lummel nog LaLu.

    De R is nog een beetje in de maand noemde ik het toen.
    En nu is die R bijna IN de maand. Zou het komen door de klimaatverandering, dat we nu al mosselen en garnalen kunnen verzamelen? Ik denk van wel. En daar is niks mis mee.

  4. Apiedapie says :

    Ja, daar is wel wat mis mee. Het klimaat is danig in de war, en we weten nog maar half hoe verschrikkelijk mis dat zal gaan. Niet over 100 jaar, maar binnen een jaar of pak ‘m beet 5. En het is ook niet meer te stoppen, de zaken zijnn onomkeerbaar geworden helaas. Die mosselen en garnalen zijn daarbij mega onbelangrijk. *sorry ik wil geen doempreker zijn icoontje* *maar ben het toch icoontje* *omdat het nu eenmaal gewoon zo is, geloof me maar icoontje*

    • pawi says :

      De lezing dat de opwarming van de aarde juist een nieuwe ijstijd ver van ons houdt, vind ik persoonlijk nog de aardigste.

      Over vijf jaar al? Mosselen en garnalen onbelangrijk? Dat zijn toch de beestjes die er het eerst aan gaan als er iets mis gaat? Net als het kanariepietje in de kolenmijn? Juist mega belangrijk!

  5. Rebelse Huisvrouw says :

    Heb ze laatst nog gegeten. We eten er niets bij, alleen maar mosselen. Heel veel mosselen. Het was heerlijk.

  6. pawi says :

    Maar het ging verder…

    Al die mosselen die over zijn. Je koopt ze in pakken van tweeeneenhalvekilo.. Of als je een rijke stinkerd bent een pak van een kilo bij AH 4.19 euro
    Of als je weer eens op zoek bent naar zeekraal en toevallig bij een Stellendams restaurantje annex winkel komt: vier kilo voor een tientje, en anders 25 eurocent per kilo meer. Even genoeg van rekenen? Ik ook.

    Bereid de mosselen volgens lummel zijn recept. Giet er nog wat room en cognac bij volgens pawi haar recept.

    Na het diner en de afwas blijken er nog vele mosselen in de pan te wachten.
    Haal die uit de pan en uit hun schelpen. Leg met deze overige mosselen een leuk letterzetsel (tip: lalu, haal je makkelijk), en maak ondertussen een bechamel. Boter, bloem (zachtjes laten wennen aan elkaar, vuur hoog, melk erbij, inkoken, mosselnat erbij, tot een mooie soepachtige substantie. Velouté zeg maar.

    Dan de bevrijde mosselen erbij, eventueel wat erwten uit de vriezer, als je ze hebt garnalen. Jammie.

Geef een reactie

