Piperade

piperade

De tomaten zijn op zijn lekkerst. In de buurtsuper en bij de primeur liggen de schappen er vol mee. Ik vreet me dus gek aan tomaten. In salades, pasta’s en noem maar op. Vandaag dacht ik aan piperade, een Baskisch gerecht. 

U gaat naar de groentenheer en onderhandelt over het volgende: heerlijke tomaten (leg de nadruk op het heerlijk en hij laat u er vast eentje proeven) een rode paprika, een groene paprika en een zacht rood pepertje (espelette bijvoorbeeld) heeft hij dat niet dan gaat u naar de kruidenknaller en koopt een potje espelette peper en een potje pilipili). Als u geen rode ui en geen knoflook heeft liggen moet u nog een keer terug naar de groentenheer. Nu naar het kippenhok voor een paar kakelverse eieren. Heeft u geen kippenhok dan maar naar een winkel met net iets minder kakelverse eieren.

Aan de slag

Snipper een flinke ui en twee tenen knoflook. Lekker langzaam laten fruiten in de olijfolie. Nu de parika’s en het pepertje in grove stukken snijden. In de pan bij de uien. Als u de tomaten gesneden heeft (ik liet lekker lui het vel erop) gaan die ook op het prutje. gestaag door laten pruttelen. Tijdens het pruttelen raad ik u aan een fles Baskische wijn (Iroulequi) open te trekken en u er een flinke bel van in te schenken. U ziet dat het pruttelen nu veel beter gaat. Zout, peper en kruiden erbij alsmede ook nog eens een keer een flinke schep zuiker. Lekker laten pruttelen en vooral door blijven tetteren. 

Ikzelf vind het het lekkerst als de paprika’s heerlijk zacht zijn, anderen vinden een beetje knapperig lekkerder, daar gaan we geen ruzie over maken.

Nu is het klaar. U kunt het warm als bijgerecht opdienen, of koud als voorgerechtje.

Ik hield nog niet op ik bleef maar pruttelen en brak er twee eieren bovenop. Die liet ik ook gaar pruttelen.

Daarna at ik het op met wat overbleef van de wijn en een knapperig stokbrood.

lummel

10 responses to “Piperade”

  1. lummel says :

    het lekkerste moment is als de eiderdoder er doorheen lekt, meteen op de vork, niet missen dit moment

  2. Rob Alberts says :

    Geweldig recept.
    Het juiste boodschappenlijstje mis ik nog.
    Misschien dat dit nog toegevoegd kan worden?

    Smakelijke groet,

    • lummel says :

      5 tomaten twee paprika’s een rood pepertje, 1 schep zuiker, pilipili en espelettepeper naar smaak, twee tenen knoflook en twee eieren, een grote rode ui een fles wijn

      • Rob Alberts says :

        En dat mag ik in een keer halen?
        Of moet ik voor het opwekken van de eetlust deze boodschappen in meerdere rondes ophalen.
        Bij de gedachte alleen al bij dit gerecht krijg ik al trek.

        Mag ik de suiker weglaten?
        Ik probeer af te vallen ……..

        Smakelijke groet,

  3. pawi says :

    Leuk Lummel, zo’n zimpel rezept. Ook goed voor afvallers die net gestopt zijn met dieren eten en/of roken.

    Die piperade, ik schreef het al ergens, doet me denken aan mijn eerste kookavontuur buiten de deur.

    Ik was eerstejaars, op mijn eentje naar Parijs geweest (net als die kat van ome Willem) en reisde met de trein terug. Op het perron stond een derdejaars aan een vriend te vertellen hoe hij die glimlach van Mona Lisa had bewonderd. Ik voelde me aangesproken en heb mijn mooiste Mona Lisa glimlach opgezet. Min of meer toevallig kwam die jongen naast me zitten. En we spraken af voor een ontmoeting in zijn studentenflat.

    Maar wat kon ik daar doen? Ik woonde nog thuis, mijn moeder of Tante Pien kookten voor mij. Ik wist helemaal niets van koken, kon alleen een eitje bakken. Gelukkig gaf mijn moeder het recept voor piperade, dat ik in dat studentenflatje zonder aanbranden kon serveren.

    De piperade was heerlijk, maar het gesprek met die jongen wilde maar niet vlotten. Dat hij wat anders wilde dan praten besefte ik me pas jaren later.

    Toch heeft hij ooit een liefdevol gedicht voor me gemaakt en voorgelezen op de radio. Dat programma dat eindigde met “gute nacht freunde”…Ooit beluisterd?

  4. pawi says :

    En het muziekje van vandaag. Baskisch eerbetoon aan Baskisch rugby! Wat een verrassing, lummel. Je kunt het zo meezingen, wordt ook veel gedaan zie ik op Google. Rugby-roi in baskenland, wie had dat kunnen denken?

  5. lummel says :

    Mooi verhaal pawi. Maak je nog wel eens piperade?

  6. Apiedapie says :

    Ik denk dat het programma Candlelight van Van Veen was. Het programma dat eindigt met “Gutenacht Freunde” is Met het oog op morgen en een overzicht van de belangrijkste actualititeiten van de dag. Het lijkt me sterk dat daarin een liefdesgedicht wordt voorgelezen, tenzij een van jullie kei- en keiberoemd was natuurlijk. Maar evengoed een prettig verhaal, ik moet meteen terugdenken aan wat onhandige etentjes van mijzelve in diverse appartementjes, maar dit is mijn blog niet.

    Qua recept, zo jammer, ik dacht dat ik dit keer eens alles in huis had, te laat voor winkel of kippenhok namelijk, maar .. ik mis de paprika’s! Dus het moet even wachten. Maar ik ga het zeker maken. Dit zou weleens mijn specialiteit kunnen gaan worden. Bedankt lummel.

Geef een reactie

