Oosters gevlecht

vlechtwerk

Al het goede komt uit het oosten. Drie wijzen, Duits bier en de zon. Die komt op in het oosten. Ik herinner me eind jaren 70, begin jaren 80 drie studenten uit Diemen die na een nachtje giegelkruid gerookt te hebben op hun race fietsen sprongen (een RIH, een koga Myata en een Gazelle) om naar Zandvoort te fietsen om ook eens een zonsopgang uit de zee te zien zakken. Later zijn ze alle drie afgestudeerd in de moeilijkste wetenschappen dus het is toch nog goed gekomen.

Vandaag komt het recept dus uit het oosten: Vlechtwerk uit het oosten. Als u de foto ziet dan denkt u wellicht: verrek dat heb ik al eens eerder gezien. Gezien wel, geproefd niet. Het lijkt namelijk heel veel op de gevlochten pizza. Maar dit keer is de vulling oosters.

U gaat naar uw winkel en koopt daar het volgende:

500 gram rundergehakt, 2 uien, 1 teen knoflook, 40 gram gedroogde rozijnen, olijfolie, 4 takjes munt, 8 takjes koriander, een eetlepel gemalen komijn, en twee eetlepels ras al hamout. natuurlijk zout en peper en kant en klaar pizzadeeg en wat eigeel.

Wel de rozijnen in wat water. Fruit de gesnipperde uien alsmede de uit de knoflook Rolls geperste knof. Bak nu het gehakt los in dezelfde pan. Roer de rozijnen er door en daarna de kruiden. Proeven en op smaak brengen. Nu de munt en de koriander fijn snijden en erdoor mengen.

Doe alle ingredienten in een beslagkom en heerlijk kneden tot het een mooie grote gehaktbal wordt. Deze grote gehaktbal nu tot een lange drol rollen.

Verwarm de oven voor op 200°. Leg het deeg op een bakblik met ovenpapier en rek het uit tot een ellips. Leg het prutje de rol in het midden en knip het deeg in . Lekker vlechten en daarna met eigeel bestrijken. 20/25 minuutjes in de oven en opeten met een lekker glas Sidi Brahin (rosé uit de Maghreb)

De muziek komt uit het westen maar gaat over het oosten: Coco Rosie.

laat u betoveren door de twee zusjes. Ik heb ze live gezien en was betoverd. En het niet gemakkelijk om een ouwe rokker te betoveren

lummel

21 responses to “Oosters gevlecht”

  1. lummel says :

    plettende lezers zien dat de foto een ouwe van de pizza is. Vanavond wordt dit vervangen door een nieuwe foto van de vlecht. En dan heeft dit commentaar geen zin meer.

  2. lummel says :

    Ik ben echt van Coco Rosie neem het me niet kwalijk. Maar wat een moment het wiener philharmoniker met een human beatbox.

  3. Rob Alberts says :

    Dier eet ik niet meer.
    Maar ik heb nog wel wat gedroogd overjarig giegelkruid liggen.

    Is het mogelijk om te experimenteren met dit recept?

    Vrolijke groet,

    • lummel says :

      Ja hoor Rob, ik heb ooit het deeg door twee botorhammen vervangen en de vulling door een plakje kaas met mosterd. Deze variant is ook heel lekker

      • Rob Alberts says :

        Bestaat er een instructie filmpje “vlechten met 2 boterhammen”.
        Maakt het dan verschil of ik dit linkshandig of rechtshandig uitvoer?

        Want voor die variant heb ik toch echt hulp nodig.

        Het experimenteren met de verschillende varianten mosterd kun je weer wel met een gerust hart aan mij overlaten.

        Smakelijke groet,

  4. lummel says :

    De naam van het gerecht verandert dan ook Rob, het wordt dan Oosters Belegd

    • Rob Alberts says :

      Ik stel voor dat wij samen een gebonden receptenboek gaan schrijven.
      “West ontmoet het Oosten”, lijkt mij een mooie werktitel.

      Misschien wil je ook eens op mijn blog naar de categorie: “eten en drinken” kijken of wij dezelfde smaak hebben?
      Misschien dat een van de andere reageerders voorproever kan worden?

      Smakelijke groet,

  5. lummel says :

    ik heb mijn eigen recept gevolgd en het gehakt gebraden was zoals boven, nu doorgestreept, beschreven staat. Ik zag gelijk dat het recept niet klopte. Gelukkig had ik nog pitabroodjes in de kast liggen en hebben we met zijn allen heerlijk gegeten. (met een knof sausje)
    Dat krijg je dus als je een recept publiceert dat je gaat maken. Dit is de tweede keer dat het gruwelijk fout gaat. De eerste keer was met citroen kip die zo verschrikkelijk niet te vreten was dat ik het hele recept weggehaald heb om te voorkomen dat u uw schoonmoeders dit gaat voorzetten.
    Ik ga het vanavond proberen zoals ik nu denk dat het moet. Verslag volgt. Het wordt zo een feuilleton.

  6. pawi says :

    Mooie foto! Ziet er heel aantrekkelijk uit, lummel.
    Een theromix zou het je niet nadoen.

  7. lummel says :

    Jammer dat niemand naar de muziek gekeken heeft en naar de clip geluisterd

    • pawi says :

      Vanmiddag lummel! Als ik tijd heb.

    • pawi says :

      “Japan”

      Life is like a rollercoaster
      It does flips and throws you over
      Board your ship that’s going nowhere
      If you stop, you’ll end up somewhere

      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody, just hold hands

      Now everybody wants to go to Californ-i-a
      To live their life on a sunny day
      Dreaming of someone else’s wife and kids (kids and wife)
      But they’ll be bringing you the same old shit (strife)

      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody, just hold hands.

      Everyone wants to go to Jamaica
      Queens in drag will surely fake ya
      Take you home, and then they’ll rape you
      But you like it, so say “Thank you”

      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody, just hold hands.

      Everybody wants to go to Iraq
      But once they go, they don’t come back
      Bringing peanut butter jelly and other snacks
      We might have our freedom, but we’re still on crack.

      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody wants to go to Japan
      Everybody just hold hands.

      Everybody just hold hands.
      Everybody just hold hands.
      Everybody just hold hands.
      Everybody just hold hands…

      Hun beroemdste nummer, verrassende uitvoering! Even dacht ik dat er werd geplaybacked, wat denk jij lummel?

      • lummel says :

        Nee pawi, ze playbacken niet, ik heb ze twee keer live gezien, op youtube is bijna het hele concert met de Wiener Philipijner te zien

    • pawi says :

      Waarschuwing: kijk en luister naar de clip en het melodietje blijft de hele dag in je hoofd rondzingen!

  8. Apiedapie says :

    Ik heb nu de eerste 54 seconden beluisterd. Het melodietje zingt al rond, ik hoop dat het er gauw uitgaat.

Geef een reactie

