Gepeperd pizaatje

pizza

Er liggen tegenwoordig heerlijk verse espelette pepers in de winkel. Espelette peper koop u het vaakst als poeder of u nam het gedroogd mee uit het Baskenland. Eens per jaar vers. Koop er hartstikke veel en fries ze in.

Espelette peper is scherper dan paprika maar minder scherp dan spaanse peper. U kunt het gewoon eten zonder de bek te verbranden.

Mijn eerste twee pepertjes gingen op een pizza.

1 gele paprika, 2 espelette pepers, 1 rode ui, 1 bolletje mozarella, 1 blikje tomatenpuree en een scheutje olijfolie. En natuurlijk een pizzabodem, anders zakt het door het ovenrooster heen. Ik deed er ook een paar zelf gemarineerde sardientjes op (gemarineerd in limoensap en espelettepeper)

Rol uw pizzabodem uit. Netjes met de tomatenpuree insmeren, daarna het bolletje mozarella eroverheen versnipperen, de ijn hele fijne plakjes gesneden rode ui alsmede de in flinke stukken gesneden pepers en parika. Als laatste de vissies, maar als u vegetarisch wilt eten hoeft dat nietMet een beetje olijfolie bestrijken en hup in de op 200° voorverwarmde oven. Als sz bodem bruin is uit de oven halen en meteen opeten.

Een glaasje rosé doet het er uitstekend bij

en een pittig muziekie

Lummel

15 responses to “Gepeperd pizaatje”

  1. Rob Alberts says :

    Een soort Spaans Italiaanse pannenkoek dus?

    Mijn recept voor de Vietnamese versie vraagt iets meer keukenvaardigheden ……

    Smakelijke groet,

  2. Apiedapie says :

    Ja handig! Je wordt bedankt. Doe je het weer! Schrijf je recept nu eens chronologisch op man. Kan ik mijn oven weer schoonmaken. Bij de tomatenpuree ging ik twijfelen, en na de olijfolie wist ik het zeker. Maar toen was het te laat.
    Een glaasje rosé bij Status Quo???? Helemaal van het padje vandaag. *Grrr icoontje*

  3. lummel says :

    Wijsvinger en pink upje

  4. pawi says :

    Ziet er goed uit, lummel. Echt een allemansvriend, die pizza. Ik zag de rode ui aan voor ham (Libur ham natuurlijk, de beste, de echte, die uit Limburg). Die zou er ook op mogen. Sardientjes dan vervangen door ansjovis. En ga zo maar door.

    Laat de oven maar staan. Elke dag bewijst die zijn nut. Ooit ga ik over op die
    van AGA, waar je achter een luikje de pizza zet, achter een ander de groenten gaart en de volgende ochtend je versgebakken stokbrood uit weer een ander luikje tevoorschijn tovert.

    • lummel says :

      Zeker niet de sardientjes door ansjovis vervangen! Mijn pizzaiolo vertelde me dat in Napoli de ansjovis niet de gezoute in olie bewaarde zijn maar verse gemarineetde. Ik heb het geproefd en het is heerlijk. De gemarineerde verse sardientjes hadde pursies hetzelfde effect. Geloof me.

      • pawi says :

        Nee hoor, ik zou die sardientjes nooit vervangen door ansjovis, de rode ui niet door Libur ham, de mozarella niet door parmezaan, de paprika niet door verse tomaat, nee echt niet. Geen spinazie, geen gekruid gehakt, geen gorgonzola.

        Het kan wel, maar bij jouw recept kan het niet. Dat snap ik heus wel.

        Prima recept lummel. En het blijft een allemansvriendje, die pizza.

        Muziekje van begin tot eind: ook variaties op hetzelfde thema. Klopt dus helemaal!

Geef een reactie

