Kip Kors

kipkors&

Zondagochtend 19 oktober. 25 ° C. Ik heb zin in iets zuiderigs. Ik ga naar de markt in mijn dorpje. Vijgen! Olijven! Ik weet wat ik ga eten. Kip Kors.

Aankopen

Wat is kip Kors? Ik ga vaak op vakantie naar Corsica. Ze koken daar met olijven en vijgen. Het noorden van Corsica heet Cap Corse daarom. Cap Corse en Kip Kors. Dus.

Eerst naar de kippenboer om vier kippenpoten te bemachtigen. Daarna naar de olijvenboerin (in werkelijkheid een hele mooie vrouw) om een bakje groene ontpitte olijven te kopen.

Naar de groentenboer om vijgen te kopen. De vijgen waren in de aanbieding, dus ik heb 3 kilo gekocht. (Vijgen zijn ook heel heel lekker als toetje.)

Bij de slager vond ik een mooie moot spek om spekkies van te snijden. Ik ging weer terug naar de olijvenboerin om uien te kopen. Die had ze niet dus fluks naar de groentenboer. 3 uien waren mijn buit.

Ik had ook nog 3 uien nodig. Dus weer naar de olijvenboerin. Ze had geen uien dus ging ik naar de groentenboer.

Ik had nog wat witte wijn nodig, dus ik ging weer naar de olijvenboerin. Ze had helaas geen wijn.

 

Aan de slag

Ik hakte de kippenpoten in twee helften, en bakte ze snel bruin in de olijfolie. Haal de poten uit de olie en bewaren. Nu de spekkies in de olijfolie, het begint nu werkelijk heel lekker te ruiken in uw keuken.

De in grove stukken gesneden ui mogen nu ook meedoen. En eeen flinke scheut witte wijn. De rest van de fles gaat in een glas dat u ter plekke op drinkt. Geluk. De kippenpoten mogen nu weer in de pan alsmede de gewassen en gehalveerde vijgen en olijven (ah de olijvenboerin) in de pan. Doe ook een bouillonblokje en wat zout en peper in de pan.

En nu komt het. Gooi een hele bos tym, (echt heel veel) in de pan. Deksel erop en 40 minuten latren sudderen.

lummel

Muziek van Baxter Dury, de zoon van Ian Dury.

 

 

7 responses to “Kip Kors”

  1. Rob Alberts says :

    Twee vragen:
    Waar is de winkel van de olijvenboerin?
    Waar heb je de thijm gekocht?

    Smakelijke groet,

  2. lummel says :

    de olijvenboerin werkt drie keer per week op de markt van Marly le Roi. De Thijm groeit op mijn balcon.

    olijven groet

  3. Rebelse Huisvrouw says :

    Tja Lummel, wat zal ik zeggen: ik heb de foto goed bekeken en echt, het ziet er overheerlijk uit. Maar al die tripjes die ik hiervoor moet maken… pfff… Ik wil het beslist proberen maar misschien haal ik alles gewoon in de supermarkt 😀

Geef een reactie

