Piepers

piepers

Dit is ozo gemakkelijk en o zo lekker. Kijk naar de foto en zie, het gaat vandaag om de aardappelen.

Ik ging naar de markt en dus gelijk naar de olijvenboerin om een  kilo aardappels en een kinderhoedje te kopen. Helaas had ze geen aardappels en geen hoedje. Opgewekt droop ik af en ging naar de groenteboer voor een kilo aardappels. lekkere, zei ik erbij en dat dedidus.

Terug naar de olijvenboerin om zekerheid te krijgen over het kinderhoedje. Noppes.

Terug naar huis om te piepers te garen. Eerst goed afwassen en heel schoon boenen. Daarna doormidden snijden (kijk op de foto hoe u moet snijden). De oven op standje 6 (180°) zetten en de piepers in een ovenschaal met de snijkant naar boven erin zetten. Nu 45 à 60 minuten wachten. Als ze mooi bruin zijn en bol zijn gaan staan is Kees klaar. Op een bord en nu een plak zoute botor erop leggen. Ik had botor van Noirmoutier met zeezout, dat knarst heerlijk tussen de tanden.

Opeten maar.

lummel

leuk bandje uit het nieuwe zeeland
14 responses to “Piepers”

  1. lummel says :

    Op de foto ziet u ook een moot tonijn en een beetje sinaasappelsla

  2. Ilona says :

    Je kan het zo gek niet bedenken, of lummel denkt, hoopt, dat het te koop is bij de olijvenboerin. Nu weer een kinderhoedje. Lummel?

  3. Corja says :

    Echt sneu dat je het nu nog steeds zonder hoedje moet stellen. Die piepers lijken me wel wat. Ik heb nog eigen oogst.

  4. Fenny says :

    aardappel zoveel mee te doen, lijkt me heerlijk jouw gerecht

  5. Rob Alberts says :

    Om het helemaal af te maken is een schaaltje gemengde olijven vooraf helemaal lekker.
    Gezond en eetlust opwekkend.

    Als je dan toch bij de olijvenboerin bent?
    Een schaal speciale olijven voor bij de borrel na het eten geeft als bonus een lieflijke glimlach van de olijvenboerin.

    Jammer, drie gemiste kansen!

    Hoe reageert de olijvenboerin eigenlijk als je om aardappels vraagt?

    Verbaasde groet,

  6. Fenny says :

    Die olijvenboerin verstaat haar pappenheimers!

  7. NaamNomName says :

    Nah! Leuk bandje inderdaad: ik draai haast niet anders, laatstelijk…

    (Harige pruimen zijn trouwens zeer verukkelijk, en altijd in ’t seizoen.
    Wat die dinges ook moge zeggen. En de Chinezen. Fok dem.)

    Leuk bloggie trouwens –I might be back– en wat een lekkere plaatjes!

    Trpbdk (`Frans voor ‘Ian Dury” check ‘Fabulous Troubadours’, de ce pays,)
    Qauns notre coeurs dit BOUM

    • lummel says :

      ha welkom NaamNomName, van harte welkom hier! Ik wacht met spanning je nieuwe bijdragen af.

      • NaamNomName says :

        Dank Lummel; volgende reacties zal ik beter mijn best op doen dan bovenstaande, want die is flut…

        Wat erpels aangaat: die bak ik graag in een flinke laag ganzenvet, waarna ze even uit mogen lekken in een zeef. (Vet kan meerdere keren gebruikt worden. Pan afdekken met folie, meer tegen gedierte dan tegen oxidatie, want in mijn ervaring heeft dat weinig invloed. Minder dan bij ‘botor’ althans.)

        En over botor gesproken: die van Beppino Occelli is verrúkkeluk.
        Komt uit Italië, van tweetalige koeien met geëpileerde uiers. Beppino –inmiddels 132 jaar oud, want eet alleen maar botor– staat nog dagelijks zèlf urenlang met een bosje olijftakken in een tobbe lauwe melk te roeren, en elk portie van de zo ontstane botor wordt daarna door hem persoonlijk van een reliëfstempel voorzien.

        Een bord vol eigenheimers en een heel pakje (125 gram) burro is dan de Nederlandse variant op ‘spaghetti allio e olio’. Fleur de sel de Guerande om ’t af te maken, glas rauwe melk erbij: e pronto!

        (Was dat een recept? Dat was een recept! ‘Pakaan’, betekent dat, of althans, daar komt het vandaan. Dus doe maar dan…)

        Terzijde –betreffende zique μ–: grappig om alhier Fat Freddy’s Drop aan te treffen!
        Die draai ik al sinds de zomer volop, zowel in privésfeer als voor publiek en in het openbaar! Fantastisch gedaan, en het schijnt allemaal uit jam sessies te ontstaan! Knetterstoned en dan toch zo gedisciplineerd: de geest van Lee ‘Scratch’ Perry waart er duidelijk in rond! (Nou is die nog niet dood, maar u begrijpt wat ik bedoel… De uitvinder van Bob Marley, van de reggae zèlf zelfs. Enfin.)

        En Ian Dury –may he feast in hell, ouwe gaander– heb ik ooit ontmoet, –in 1984; dértig jaar geleden alweer, we worre oud!–, gefotografeerd ook, voor zijn optreden op ParkPop in Den Haag.
        Niet alleen hebben we samen een jointje gerookt, ik heb hem –op z’n verzoek– ook wat Nederlands geleerd, of althans, een Nederlandse zin omgezet in fonetisch Engels, op een briefje. Hij was afsluiter van het festival en had onderweg vertraging gehad –en dus ook nog eerst rustig een jointje zitten roken–, en toen hij op kwam zei hij “Hallo allemaal, het spijt me dat ik te laat ben.” And the crowd went apeshit.

        Aber das war damals.

        Eet-gerelateerd is trouwens zowel de titel van de laatste, posthuum uitgebrachte plaat van Dury: Ten more turnips from the tip als de titel van het –door zijn dochter Jemima verzorgde– boek met al zijn songteksten: Hallo sausages.
        (Hallo sausages! waren de eerste en enige twee woorden die Dury schreef van zijn autobiografie…)

        Genoeg maar weer!
        Oh: op die Live Stiffs Live staat ook de prachtigste uitvoering van “I just don’t know what to do with myself” van Bacherach en David, door Elvis Costello, die vervolgens 30 jaar later met Bacherach sámen aan het componeren en spelen is geraakt, met fenomenaal resultaat. Maar dat dus terzijde.

        Ciao ciao!

  8. Rob Alberts says :

    @NaamNomName, mooie nostalgische reactie.
    Met plezier gelezen.

    Smakelijke groet,

  9. Rebelse Huisvrouw says :

    Dit klinkt niet zo moeilijk. Denk dat ik het gauw eens ga proberen. Moet nog steeds een olijvenboerin bij mij in de buurt zoeken, dat wel.

Geef een reactie

