Kalf en chorizo schotel

chorizo

Dit gerecht zag ik gisteren op internet en heb het meteen nagemaakt en ik publiceer het nu al. Dat wordt smikkelen en smullen, en het is zoals alle andere recepten heel gemakkelijk te maken.

De slager dient u 500 gram kalsvlees (om te sudderren) te verkopen en eventueel ook een chorizo worst. Ik nam een extra pittige.

Daarna naar de groentenboer om 2 rode uien en een stengel selderij, twee tenen knoflook en een halve kilo aardappelen te kopen. Nu naar de supermarkt voor een blikje tomatenpulp en een fles rode port.

Voor de haastigen onder u: koop alles in de supermarkt.

Snijdt het vlees in brokken en braadt het aan in een plasje olijfolie op een hoog vuur. Als het rondom een mooie kleur gekregen doet u de twee gesnipperde uien en de gesnipperde selderijstengel erbij. Lekker laten sissen en pruttelen. Goed schrapen om het aanbaksel los te krijgen. Snijdt in de ondertussentijd een halve chorizoworst aan stukjes. Hup in de pan. (ik gebruikte een braadpan met een dikke bodem). Nu 105 cl port en 105 cl water in de pan gieten en aan de kook brengen. Als laatste mag het blikje tomaat erbij. Ik gebruik geen verse tomaten meer tot volgende zomer, de blikjes zijn nu veel beter. Als allerlaatste de geschilde en in tween of drieen gesneden piepers erbij. Op smaak brengen

Deksel op de pan en ongeveer 40 minuten heel langzaam laten pruttelen. Drinkt gerust een glaasje port tijdens het pruttelen.

Na 40 minuten gaat de deksel eraf en laat u het geheel nog 20 minuten pruttelen. De saus verdikt zich nu en er onstaat een heerlijk mengsel.

Luister hier vooral naar Fat Freddies Drop bij dat is echt uitstekende muziek

lummel

7 responses to “Kalf en chorizo schotel”

  1. lummel says :

    doe dit ook mensen het is vurrukkulluk

  2. Rob Alberts says :

    40 minuten pruttelen?
    Dan wil ik toch minstens 40 overheerlijke olijven proeven.

    Wat is er met die lieftallige olijvenboerin?
    Mogen we daar niet meer over fantaseren, terwijl jij al dan niet bij haar langs gaat ……

    licht aangebrande groet,

  3. Jaap Brandsma says :

    Je komt als geroepen, ik zoek nog een voorgerecht voor een gezellig etentje zaterdag met vrienden. Misschien dan wel even de slagroom op de toet achterwege laten.

  4. Fenny says :

    Oeh lijkt me erg lekker, ga morgen inkopen.

  5. Rebelse Huisvrouw says :

    Dat is nog eens wat anders dan de tomatenmaaltijdsoep waar ik me altijd toe beperk. Of de zalm en spruitjes. Het klinkt weer verrukkelijk. Liedje is trouwens ook niet verkeerd.

  6. pawi says :

    Heerlijk recept lummel.

    Wat is dat glanzende glansje rechtsonder op de foto eigenlijk? ZIet eruit als een vrucht, appel?, peer?, meegeprutteld. Dat zie ik in het recept niet terug.

    Die Jaap Brandsma laat zich wel kennen als een grote eter. Om dit als voorgerecht te serveren, wat zal zijn hoofdgerecht dan wel zijn?

Geef een reactie

