Langoustines

beesies

Ik zou een vreselijke egoïst zijn als ik u dit onthouden zou. En dat doe ik dus niet.

Op de markt naast de olijvenboerin staat een visboer. Ik kocht daar een kilo (ongeveer 23,5) rivierkreeftjes of langoustines wat veel deftiger klinkt.

Thuis ontdekte ik dat ik nog een potje tandoori poeder had, twee sjalotjes, een pakje botor, een eetlepel ciderazijn, alsmede een eetlepel rijstbloem en een halve zool citroen. Citroen, citroen ajax kampioen.

aan de slag

Laat een klontje botor smelten en doe daar de fijn gesnipperde sjalotjes in. Er moet ook een eetlepel ciderazijn bij. Laat dit inkoken totdat er geen vocht meer in uw koekenpannetje zit. Nu 20 cl water en de jus van de halve zool citroen erbij. Kruimel er een half blokje kippenboeljon over. Ongeveer tien minuten laten inkoken.

In de ondertussentijd trekt u de koppen van de kreeftjes af. Met een schaar knipt u de karapasjes open en haalt het  staartvlees eruit. Aleen het staartstukje mag blijven zitten, dat is leuk voor de foto.

Doe een eetlepel bloem en een eetlepel tandooripoeder in een diep bord. Goed hutselen. daarna de kreeftenstaartjes erdoorheenpaneren. (ik heb dit opgezocht: erdoorheenpaneren is één woord, dus het mag bij de scrabble). Even in de koelkast.

In een koekenpan een beetje botor en olie verhitten. Goed heet laten worden. De kreeftenstaartje in twee minuten (één minuut per kant) bakken. Op een bordje leggen en het sausje erover gieten.

U weet niet wat u proeft.

il luisterde naar een sfeervol kerstmuziekie: Royal Blood

lummel

5 responses to “Langoustines”

  1. lummel says :

    een aanrader mensen, heel erg gemakkelijk en heel erg lekker, je vreet je vingers erbijop.

  2. Fenny says :

    Hij is weer fijn!

    Met een ruig muziekje.

  3. Rob Alberts says :

    Fijn de Olijvenboerin is ook weer even vermeld.

    Kun je haar namens mij Fijne Feestdagen en de Beste Wensen overbrengen?

    Voor jou natuurlijke ook van het zelfde!

    Smakelijke groet,

  4. lummel says :

    als u goed oplet dan ziet u dat ik eerst het halve blokje kippeboeljon vergeten was. Gelukkig heeft niemand het nog gemaakt dus saved by the bell

  5. Rebelse Huisvrouw says :

    Jajaja… het water loopt me weer eens in de mond. Dit is toch andere koek dan de grote pan erwtensoep die ik vandaag voor de verandering weer eens klaargemaakt heb….

Geef een reactie

