Wat doen we met de restjes? Leg er een moot vis op

vissie

Pawi sprak op het NRC kookblog ‘koken’ over een recept dat beter in de rubriek ‘en wat doen we met de restjes’ kon. Ik heb hier nog zo’n receppie.

Vlak voor mijn dieet haalde ik alle kasten leeg om nog snel even op te eten wat nog op te eten was. Niet echt restjes dus maar meer winkeldochters dus. Ik vond twee uien, twee preitjes en twee wortelen (blijkbaar koop ik steeds twee te veel van alles) ook lag er nog wat knof . Ik sneed alles grof fijn. Dus niet fijn fijn maar grof fijn. Al dit snijsel mocht in de wok met een beetje witte wijn die ik ook nog over had (geheel tegen mijn gewoonte in).

Stoven. Nu een ontzaggelijke lading kerriepoeder erdoorheen roeren. Doe er wat water bij een een half boeljonblokje. Lekker laten pruttelen.

Ik sneed een mooie kabeljauwrug in plakken van twee, drie centimeter. Die stukken legde ik op het groentenkerrieprutje en deed de wokdeksel erop. Als de vis gaar is op een bordje scheppen en het opeten.

lummel

6 responses to “Wat doen we met de restjes? Leg er een moot vis op”

  1. lummel says :

    op 31 December hebbeb 1360 mensen dit blog bezocht. Ze zochten sjampoepel op Google

  2. Rob Alberts says :

    Zonder vis blijft het voor mij zeker ook smakelijk.

    Een schaaltje zwarte olijven mag er voor mij ook naast staan.

    Vriendelijke groet,

  3. Fenny says :

    Dit kookte ik zelf al zo maar nooit met de vis er bij, nog makkelijker!

  4. Rebelse Huisvrouw says :

    Ben nooit zo prei-achtig. Misschien dat ik zoiets eens probeer zonder prei. De kerrie maakt veel goed natuurlijk. En de kabeljauwrug ook!

  5. pawi says :

    Heerlijk maaltje!
    In NRC ging het over kroketten maken van goulash. Leek me zonde om eerst goulash te maken en daarna er kroketten van te draaien. Ik zou zeggen: als er wat overblijft van de goulash, maak er kroketjes mee.

    Een variant op dit maaltje met kabeljauw gaat zo (heb ik als tussengerecht gemaakt met de kerst):
    Smoor gesnipperde knof in wat olie, giet er witte wijn en gevogeltefond bij, kook daarin de prei (in slierten of in ringen), haal die er weer uit, laat de saus inkoken tot sausdikte, gaar intussen de vis in de oven, in een ingevet ovenschaaltje, met een flinke tak rozemarijn erbovenop, en doe dan de saus op de borden, leg er wat vis en wat prei op. Tatam! Die wortels komen later wel eens van pas.

  6. pawi says :

    Trouwens, dit recept past toch in Elk dieet? Wat ben je nou weer van plan, lummel?

Geef een reactie

